• lizzyli

IVF Maj 2018, vill ni följas åt?

Åh vad roligt det är att läsa om så många som plussar, det gör att det känns hoppfullt för en annan också! Vi har alldeles idag tryckt på startknappen för syskonförsök nr 1. Vi har ett barn som blir ett år om två veckor som vi fick genom IVF. Vår första stimulering ledde till fyra ägg varav inget blev befruktat. Vår barnlöshet beror på manlig faktor och vi får göra ICSI på alla ägg. Vår andra stimulering ledde till sju ägg varav fyra befruktade, ett fick jag tillbaka men inga fick att frysa. Men ett räckte, det var det embryot som blev vår son!

Förra försöken körde vi på puregon, den här gången ska vi ha gonal-f. Jag förstod ärligt talat inte riktigt varför vi skulle byta, men den här sprutan var ju mycket smidigare så det verkar bara bra. Vi har idag träffat läkaren och det var lite osäkert om vi skulle få börja nu i maj, men vi får köra! Jag börjar med sprutorna imorgon, ska börja på 275ie i tre dagar och sen sänka till 250. Första ultraljudet på måndag så vi håller tummarna för en lite bättre skörd den här gången än tidigare.

Känns lite overkligt att vara igång med det här igen. Men det är en enorm skillnad nu när vi redan har ett barn och vi vet att det fungerade. Jag känner mig inte alls lika stressad och pressad och orolig, nu känns det mycket mer som att det får gå som det går. Det känns mer spännande liksom! ..fast dyrt.

• lizzyli
    Akira Öken skrev 2018-05-22 23:39:07 följande:

Vad spännande!

Vi har bara gjort landstingsförsök, men kan ju vara bra att veta inför framtiden vad en behandling kan kosta om man betalar själv?

Olika kliniker tar olika betalt, och erbjuder lite olika paketlösningar så det är lite beroende på var man bor och vilken klinik man väljer. Vi valde inte den billigaste kliniken utan tog den vi hade genom landstingsförsöken, mest för att de har all info och vi kunde få börja med ett försök innan semesterstängningen. Vi kör distansstimulering och går på UL och kontroller på Charlottamottagningen i Karlstad och gör äggplock och transfer på universitetssjukhuset i Örebro. För ett försök med allt inklusive (stimulering, recept, ultraljud, äggplock och återföring) får vi betala ca 38000:-. Medicinkostaden tillkommer utöver det (max 2250:- för att slå i högkostnadsskyddet). Så typ 40 papp. Men vissa kliniker har paketpriser på typ tre försök för runt 70-80k. Tror dock inte att du får tillbaka pengar om du bara behöver ett eller två av de tre försöken.. Men jag vet inte riktigt, har inte undersökt det så noga.
  • lizzyli

Jag är så nervös inför VUL på måndag när vi ska få se om det blir några ägg därinne. Är idag på sprutdag 4 med gonal-f, korta metoden. Och jag hoppas så innerligt på att vi får fler ägg den här gången, att flera blir befruktade och att vi kan få ett par till frysen. Vill såååå inte att det här ska sluta med ett negativt gravtest, inget i frysen och 40 tusen mindre på kontot. Dessutom är det ju så att ett FET-försök kostar betydligt mindre än en hel stimulering/äp/et-omgång.. Ifall inte lyckas den här gången menar jag *håller tummarna*

• lizzyli
    Akira Öken skrev 2018-05-26 16:56:27 följande:

...och jag är nervös inför ägguttag på måndag. Vi får hålla tummarna för varandra!

Ja det får vi göra! Har du gjort ägguttag förut eller är det första gången?
  • lizzyli
    Akira Öken skrev 2018-05-27 00:26:17 följande:

Japp, det blir fjärde gången. Vilken behandlingsomgång är det för dig?

Det är tredje vändan för mig. Första gången fick vi ingen återföring eftersom inget ägg blev befruktat. Nu var det närmare två år sen förra gången, så mitt minne kan svikta, men jag har en del biverkningar nu som jag inte känner igen att jag hade så här tidigt de förra försöken. Men jag har ju fått byta från puregon till gonal-f, så det kanske är därför..
  • lizzyli

Första VUL idag och de hittade 10 äggblåsor på 8-10mm (eller vad det nu är för måttenhet??), Och 13 st på 7mm eller mindre. Jag skulle fortsätta med samma dos som innan, så jag gissar att det var bra då. Nytt VUL på torsdag..

• lizzyli
    Loven skrev 2018-05-28 12:48:34 följande:

Låter lovande!

Hoppas de lite långsamma växer på fint nu framöver.

Antar att du får ÄP dag på nästa VUL?

Nu har jag precis tagit Ovitrelle-sprutan och ska till kliniken i Örebro på tisdag för äggplock! På VUL i torsdags visade det sig att högra äggstocken är lite lat den här gången, de hittade fyra äggblåsor som var stora och ett gäng som är så små att de inte hinner med. Den vänstra däremot hade 13 äggblåsor som var stora, så vi håller väl tummarna för att det är ägg i varenda en så de får ut många! Och jag hoppas så innerligt att vi får ett embryo tillbaka.. Och i bästa fall något till frysen också. Hoppas hoppas!!
  • lizzyli
    Långväntanefterdig skrev 2018-05-28 14:26:23 följande:

Bekostar ni också själva ? Jag och sambom ska ta räntefritt lån på 40.000 för 1 ivf försök... hoppss det tar sig!!

Vi hade sparat 40k till det här försöket. Vi har dock inte pengar själva till ett till om det här inte tar sig, så då kommer vi spara i tre månader själva och sen låna resten av min mamma för ett nytt försök. Vi har innan bestämt oss för att vi max ska göra tre försök, sen ger vi oss.
  • lizzyli
    Inalina skrev 2018-06-04 23:08:31 följande:

Spännande! Jag tog min Ovitrelle här ikväll kl 20 så ÄP onsdag morgon!! ja hade ju varit så skönt om man kunde få tillbaka ett och även några till frysen! håller tummarna för oss !! lycka till i morgon, låt oss höra hur det gick!

De fick ut 15 ägg, varav 14 kunde injiceras (vi gör ICSI) och idag fick vi veta att 11 är befruktade! Det innebär att vi ska tillbaka på fredag för ET. Dock är det sannolikt så att vi inte får något embryo tillbaka den här gången eftersom de tror att jag blivit överstimulerad. Så de ska kolla med nytt VUL på fredag innan de bestämmer sig. Hoppas hoppas! Och av 11 befruktade hoppas vi väl på iaf något till frysen.

Hur gick det för er på ÄP idag?
  • lizzyli
    Inalina skrev 2018-06-06 20:13:19 följande:

men oj jag fick också 15 ägg!! vet först i morgon hur många som klarar ICSIn, jättebra resultat för er med 11 befruktade!! :)

på vilket sätt tror de att du är överstimulerad? är också lite orolig över det då läkaren tyckte att 15 ägg var många...är ensam här i Prag då min man behöver jobba, så får ju försöka vara lite uppmärksam, men vet inte på vad..

jag har rätt ont i magen nu och känner mig väldigt 'tung' när jag går och det gör ont om jag rör mig några längre sträckor. 

får jag fråga varför de vill sätta tillbaka på fredag (dag3?) min klinik vill nog helst sätta tillbaka en blastycyst och det är på dag 5 eller 6. (resultatet blir väl i oför sig detsamma men de kan ju se vilka som är starkast till dag 5 om jag fattat rätt...)

kram, så spännande att vara i samma båt :)

Jag gjorde VUL två dagar efter äggplock och de konstaterade att jag var överstimulerad och satte därför inte in något embryo tillbaka denna gång. Mina äggstockar var 10 cm, vilket tydligen var mycket. Jag blev mer och mer svullen i magen och mer öm från äggplocket och fem dagar framåt. Det försvann sen helt och hållet typ, nu känns det som vanligt i magen.

Vid äggplocket så tömde de 24 äggblåsor, och det var tydligen antalet äggblåsor som är viktigt när det kommer till överstimulering. Äggblåsorna fylls med gulkroppshormon när man blir gravid, och i normala fall är det ju typ en blåsa men i mitt fall skulle det bli 24. Så det var för farligt. Och efter att ha läst om hur illa det kan gå så är jag ju ändå tacksam att läkaren tar min hälsa på allvar. Så vi får vänta till i höst! (Om någon klarar sig till frysen)
  • lizzyli
    Inalina skrev 2018-06-11 23:16:23 följande:

nä det verkar ju klokt att de inte satte tillbaka något då, det kan ju utvecklas till ett livsfarligt tillstånd! det viktigaste är ju såklart ens egen hälsa!!!

24 äggblåsor är väldigt mkt också. När får ni veta om ni fick till frysen? 

Vi fick två blastisar till frysen! Fick info om det en vecka efter äggplocket per telefon. Så jag ska ringa kliniken när jag får min mens i augusti, så ska de sätta tillbaka i en naturlig cykel.
  • lizzyli
    Långväntanefterdig skrev 2018-06-15 12:37:15 följande:

Mitt äggplock....

Blev mottagna och visade till ett rum. Började redan då få panik och tårarna och ångesten kom.... sambon fick gå iväg å lämna prov medans jag blev ompysslad av en jättefin syster. Bytte om till skjortan och mössa.. Hon satte nål i armen och tog blodtryck....

Sen skulle man kissa innan det var dags och läkaren kom förbi och berättade om vad som komma skulle. Dom var jättegulliga allihopa och hade ett fint bemötande.

Väl inne på rummet så fick jag hoppa upp i gynstolen. Embryologen kom in och dubbelkollade födelsedstum så att vi var vi.

Sambon satt vid mitt huvud och nu var det bara å andas.. fick första dosen morfin innan läkaren skulle ta bedövnings spruta i livmodern. Fick ingen reaktion alls på morfinet och sprutorna hon tog gjorde på riktigt så jääääääävla ont. Skrek å kramade sambons hand och försökte bara ta mig igenom det. Fick totalt 3 doser med morfinet men kände inte av det någon av gångerna. Själva äggplocket var en märklig känsla. Dom liksom sög ut blåsorna och det kändes som mensvärk gånger 1000, väldigt ilande ihållande känsla av ren å skär smärta. Berodde nog mkt på att jag inte gick igång på morfinet också...

När hon tagit ur verktygen ur fiffi så rann det till rätt ordentligt och en stor pöl med blod kom på golvet, kändes väldigt obehagligt. Dom torkade rent mig och vi fick gå in på vårt rum igen.

Fick frukost som jag inte orkade äta och 2 smärtstillande som jag tog direkt. Smärtan höll i sig och jag vilade en stund. Sen kom läkaren å berättade att dom hade fått ut 11 stycken ägg. Befruktning sker under dagen och planerad insättning är på månad. Om det är fler än 5 befruktade så ringer dom imorgon för att ändra insättningsdag till onsdag. Nu kan vi bara hålla tunmarna. Ligger nu nerbäddad i soffan resten av dagen. Idag räknas som dag 0, imorgon dag 1 och testdag på dag 18. Nedräkningen kan börja!

Men fy vad jobbigt att äggplocket blev så hemskt och smärtsamt! Jag kände inte något alls av bedövningssprutorna och när det "sved till" under plocket så ökade de morfinet och det försvann direkt. Men jag riktigt kände av ett morfinrus typ. De kanske fläskade på med mycket mer morfin på vår klinik? Så onödigt att det ska göra ont för vissa när det inte borde behöva göra det. Men man kanske reagerar på morfin olika förstås, så det inte spelar någon roll hur mycket. Och usch vad orättvist isåfall!! Och massa blod också!! Låter verkligen som rena mardrömmen. Tur att det gav så många ägg ändå då, så det inte var förgäves åtminstone!

Starkt kämpat, heja dig!!!
Svar på tråden IVF Maj 2018, vill ni följas åt?