Inlägg från: Mella-Bella |Visa alla inlägg
  • Mella-Bella

Ska mannen betala på första dejten?

Anonym (Jag betalar!) skrev 2018-04-26 11:31:58 följande:

De skriver i stil med att om han inte betalar så är han inte gentleman och då blir det ingen nästa dejt. Det är ett krav för mig. "Han ska betala" är det inget krav? Hur definierar du krav?

Kräver gör hon om hon till honom framför kravet att han ska betala, antingen på dejten eller innan ställer det som ett villkor för att hon ska följa med.
  • Mella-Bella
    zdudmwml skrev 2018-04-26 11:36:17 följande:

Självklart är det mitt eget val och inte ditt som styr hur jag agerar.

Tråden handlar om dejting och det var vad jag svarade på. Hur jag agerar om du bjuder hem mig beror på en mängd olika faktorer. Det går alltså inte att generalisera på det sätt din frågeställning kräver.

Dit jag ville komma var att jag har svärt att förstå varför man skulle skämmas för att bli bjuden på middag, om jag bjuder dig med ett romantiskt intresse betyder inte att jag ser ner på dig eller tänker att du inte är kapabel att betala din egen mat.

Bjuder jag så är det självklart jag betalar, skulle insistera med hänvisning att det var ju jag som bjöd ut dig, men är du väldigt envis så får du väl betala då skulle inte tvinga på en bjudning.
  • Mella-Bella
    Anonym (Jag betalar!) skrev 2018-04-26 12:02:17 följande:

Jo det räknas ändå som ett krav från hennes sida, han behöver inte veta om det.

T ex en person kanske har ett krav att dejten inte ska röka, men ibland kanske du inte vet om det innan dejten och det är inget du frågar honom heller av ren hyfs. Men likväl är det ett krav och när middagen är slut så tar han fram cigaretten och då är det ungefär som de som vill att han ska betala, det märks inte förrän på slutet. Men det är ju ändå ett krav och en dealbreaker för vissa.

Du pratar om preferenser, det betyder inte att hon faktiskt kräver att mannen hon varit på EN dejt med ska betala eller vara ickerökare.
  • Mella-Bella
    Anonym (Jag betalar!) skrev 2018-04-26 12:03:23 följande:

Utgår du från att alla dejter är en bjudning från den ena parten?

Nej det kan väl vara som du skrev också att man gemensamt kommer fram till det, på något sätt.
  • Mella-Bella
    zdudmwml skrev 2018-04-26 12:05:31 följande:

Jaha. Då har jag noterat att du inte förstår det.

Och jag noterar att du inte verkar speciellt pigg på att utveckla eller förklara hur du kommit fram till din inställning.

Skam är visserligen en känsla och känslor kan inte alltid förklaras eller vara rationella.
  • Mella-Bella
    zdudmwml skrev 2018-04-26 12:22:29 följande:

Jag har förklarat. Att du inte verkar förstå eller acceptera är ett problem som ligger hos dig och inte något jag kan hjälpa dig med.

Nej du förklarade inte hur det kommer sig att du känner skam. Du skrev nåt nedlåtande om män som insisterar på att bjuda, hur det relaterar till din skam skrev du inget om.
  • Mella-Bella
    Anonym (Jag betalar!) skrev 2018-04-26 12:44:18 följande:

Men de är ju flera som skriver ungefär "Han ska betala på första dejten", betyder inte det att han ska betala då enligt dig? Eller "Om han inte betalar så blir det ingen andra dejt", det låter som ett krav i mina öron.

Hur ska hon kunna kräva det av honom om hon inte framför kravet?
  • Mella-Bella
    Anonym (Jag betalar!) skrev 2018-04-26 12:45:11 följande:

Det är väldigt vanligt idag att man gör så.

Ok, ja då verkar det logiskt att man delar.
  • Mella-Bella
    Anonym (Jag betalar!) skrev 2018-04-26 13:30:49 följande:

Om hon inte vill fortsätta dejta en man som inte betalar på första dejten, då är det ett krav för att få fortsätta dejta. Spelar ingen roll om han vet om det eller inte.

Fortfarande kräver hon inte att han verkligen betalar. Krav som ska uppfyllas för att personen ska vara intressant att gå vidare med har nog de flesta. Det betyder inte att man kräver att en person på första dejten måste vara tex ickerökare, rolig, kvicktänkt, underhållande eller vad det nu kan vara.
  • Mella-Bella
    zdudmwml skrev 2018-04-26 13:58:31 följande:

Jag har som sagt redan förklarat.

Att du inte accepterar svaret och vill ha en ingående studie är något helt annat som jag inte vare sig vill eller kan vara dig behjälplig med.

Om du läser igen så ser du att jag inte har bett dig om någon ingående studie.
  • Mella-Bella
    Anonym (Jag betalar!) skrev 2018-04-26 14:53:59 följande:

Jag menar ju förstås att hon kräver det för sin dejt och en eventuell fortästtning. Inte att han har ett krav på sig enligt lagen, eller hur nu det ens skulle fungera, att betala. Och det är inte en preferens utan det är ett krav när man skriver att "han ska betala annars blir det ingen fortsättning".

Jag vet vad just du menar, det var en annan i trådens påståenden som jag ifrågasatte.
  • Mella-Bella
    Anonym (Jag betalar!) skrev 2018-04-26 14:53:59 följande:

Jag menar ju förstås att hon kräver det för sin dejt och en eventuell fortästtning. Inte att han har ett krav på sig enligt lagen, eller hur nu det ens skulle fungera, att betala. Och det är inte en preferens utan det är ett krav när man skriver att "han ska betala annars blir det ingen fortsättning".

Jag vet vad just du menar, det var en annan i trådens påståenden som jag ifrågasatte.
  • Mella-Bella
    zdudmwml skrev 2018-04-26 13:58:31 följande:

Jag har som sagt redan förklarat.

Att du inte accepterar svaret och vill ha en ingående studie är något helt annat som jag inte vare sig vill eller kan vara dig behjälplig med.

Om du läser igen så ser du att jag inte har bett dig om någon ingående studie.
    Anonym (Självständig kvinna) skrev 2018-04-26 15:07:17 följande:

Hört talas om osynliga krav?

Du har regler du går efter men du säger de inte.

Om de är osynliga så kan ju inte någon annan än de själva veta. Men ändå uttalar sig andra människor om vilka krav de har.
    zdudmwml skrev 2018-04-26 15:08:22 följande:

Man måste inte uttala ordet krav för att det ska vara just ett krav. Det går lika bra med sammanhanget.

Det tillhör i mångt och mycket normala sociala regler och koder och som här, läsförståelse, som alla antas förstå.

Så.kan man tolka det lite som det passar ens egen argumentation och sedan ta sig rätten att föra någon annans talan om vad de menade.
  • Mella-Bella
    enola skrev 2018-04-27 08:00:42 följande:

Nej, varför då? Som vi kvinnor kämpar för jämställdhet i alla andra frågor, varför skulle vi vilja hålla fast vid en så gammaldags tradition?

Och om dejten är mellan två personer av samma kön, vem betalar då? Båda? Ingen, om båda är kvinnor?

Jag skullen gärna bjuda ut en annan kvinna och betala för maten, om jag vågade då. Bjuda ut en man har jag som kvinna gjort, och även tvärtom. Det är trevligt att kunna bjuda och bli bjuden utan att någon av oss behöver bli kränkt av det eller fundera över politiska perspektiv som eventuellt skulle kunna tillämpas.
  • Mella-Bella
    enola skrev 2018-04-27 09:08:56 följande:

Jag skullen gärna bjuda ut en annan kvinna och betala för maten, om jag vågade då. Bjuda ut en man har jag som kvinna gjort, och även tvärtom. Det är trevligt att kunna bjuda och bli bjuden utan att någon av oss behöver bli kränkt av det eller fundera över politiska perspektiv som eventuellt skulle kunna tillämpas.

Det är det jag menar. Varför ska det vara en självklarhet att mannen ska betala? Bjuder man ut någon på dejt, det vill säga, "får jag bjuda dig på middag/fika/whatever?" så tycker jag att det är underförstått att man betalar. Men kommer två personer överens om att gå på dejt så förstår jag inte varför det är självklart att mannen ska betala, och att han till och med är omanlig och ingen gentleman om han in te gör det.[/quote]

Ok nej då tycker jag inte heller att det är självklart att just mannen ska betala. Många män vill gärna betala dock men jag är alltid beredd att betala själv i ett sånt läge. Är jag tillräckligt snabb eller mannen inte så alert så r det hänt att jag betalat haha. Men många män är ganska envetna med att de ska betala. Jag tror inte det handlar om att de ser ner på mig på nåt sätt att jag kvinna okapabel att betala ska bli försörjd eller whatever, men jag vet inte. kanske om de bara vill framstå som generösa eller vill uppvakta och bjuda. Eller om det hör till deras egen självbild. Jag vet inte
  • Mella-Bella
    Anonym (Jag betalar!) skrev 2018-04-27 11:14:22 följande:

Ja precis, och hur ofta nu för tiden brukar den ena verkligen BJUDA ut den andre på middag på första dejten? För mig ringer det "smickra någon med pengar" i mina öron. Det är väl snarare något man gör när man lärt känna varann lite, eller något som kanske kommer helt spontant.

Nu börjar jag förstå din inställning lite bättre tror jag. Själv har jag inte tänkt så mycket på själva pengarna utan mer gesten att vilja bjuda. Men snålhet är usch för mig eller vara ute efter just pengarna.
Svar på tråden Ska mannen betala på första dejten?