Ska mannen betala på första dejten?
De skriver i stil med att om han inte betalar så är han inte gentleman och då blir det ingen nästa dejt. Det är ett krav för mig. "Han ska betala" är det inget krav? Hur definierar du krav?
De skriver i stil med att om han inte betalar så är han inte gentleman och då blir det ingen nästa dejt. Det är ett krav för mig. "Han ska betala" är det inget krav? Hur definierar du krav?
Självklart är det mitt eget val och inte ditt som styr hur jag agerar.
Tråden handlar om dejting och det var vad jag svarade på. Hur jag agerar om du bjuder hem mig beror på en mängd olika faktorer. Det går alltså inte att generalisera på det sätt din frågeställning kräver.
Jo det räknas ändå som ett krav från hennes sida, han behöver inte veta om det.
T ex en person kanske har ett krav att dejten inte ska röka, men ibland kanske du inte vet om det innan dejten och det är inget du frågar honom heller av ren hyfs. Men likväl är det ett krav och när middagen är slut så tar han fram cigaretten och då är det ungefär som de som vill att han ska betala, det märks inte förrän på slutet. Men det är ju ändå ett krav och en dealbreaker för vissa.
Utgår du från att alla dejter är en bjudning från den ena parten?
Jaha. Då har jag noterat att du inte förstår det.
Jag har förklarat. Att du inte verkar förstå eller acceptera är ett problem som ligger hos dig och inte något jag kan hjälpa dig med.
Men de är ju flera som skriver ungefär "Han ska betala på första dejten", betyder inte det att han ska betala då enligt dig? Eller "Om han inte betalar så blir det ingen andra dejt", det låter som ett krav i mina öron.
Det är väldigt vanligt idag att man gör så.
Om hon inte vill fortsätta dejta en man som inte betalar på första dejten, då är det ett krav för att få fortsätta dejta. Spelar ingen roll om han vet om det eller inte.
Jag har som sagt redan förklarat.
Att du inte accepterar svaret och vill ha en ingående studie är något helt annat som jag inte vare sig vill eller kan vara dig behjälplig med.
Jag menar ju förstås att hon kräver det för sin dejt och en eventuell fortästtning. Inte att han har ett krav på sig enligt lagen, eller hur nu det ens skulle fungera, att betala. Och det är inte en preferens utan det är ett krav när man skriver att "han ska betala annars blir det ingen fortsättning".
Jag menar ju förstås att hon kräver det för sin dejt och en eventuell fortästtning. Inte att han har ett krav på sig enligt lagen, eller hur nu det ens skulle fungera, att betala. Och det är inte en preferens utan det är ett krav när man skriver att "han ska betala annars blir det ingen fortsättning".
Jag har som sagt redan förklarat.
Att du inte accepterar svaret och vill ha en ingående studie är något helt annat som jag inte vare sig vill eller kan vara dig behjälplig med.
Hört talas om osynliga krav?
Du har regler du går efter men du säger de inte.
Man måste inte uttala ordet krav för att det ska vara just ett krav. Det går lika bra med sammanhanget.
Det tillhör i mångt och mycket normala sociala regler och koder och som här, läsförståelse, som alla antas förstå.
Nej, varför då? Som vi kvinnor kämpar för jämställdhet i alla andra frågor, varför skulle vi vilja hålla fast vid en så gammaldags tradition?
Och om dejten är mellan två personer av samma kön, vem betalar då? Båda? Ingen, om båda är kvinnor?
Jag skullen gärna bjuda ut en annan kvinna och betala för maten, om jag vågade då. Bjuda ut en man har jag som kvinna gjort, och även tvärtom. Det är trevligt att kunna bjuda och bli bjuden utan att någon av oss behöver bli kränkt av det eller fundera över politiska perspektiv som eventuellt skulle kunna tillämpas.
Ja precis, och hur ofta nu för tiden brukar den ena verkligen BJUDA ut den andre på middag på första dejten? För mig ringer det "smickra någon med pengar" i mina öron. Det är väl snarare något man gör när man lärt känna varann lite, eller något som kanske kommer helt spontant.