Inlägg från: Anonym (k) |Visa alla inlägg
  • Anonym (k)

Reservgäster vid bröllop? Är det verkligen okej?

sebbe420 skrev 2018-04-16 15:09:52 följande:
    Behöver inte alls handla om att man känner sig kränkt. Jag skulle absolut ha tackat nej till en sådan korkad inbjudan, men det har inget att göra med en känsla hos mig.

Utan jag har bara inte lust att närvara vid ett bröllop där paret låtit mig veta att jag var ett reservval som gäst. Har bättre saker för mig, utan att vara kränkt.
    Du har inte lust, alltså reagerar du känslomässigt. Att ha/inte ha lust är verkligen en känsloyttring.
  • Anonym (k)
    sebbe420 skrev 2018-04-16 21:09:26 följande:
    Vore det en bekant skulle jag bara fnysa åt formuleringen och sedan tacka nej.  Så kul tycker jag inte det är med bröllop att jag skulle vilja gå som reserv bara för att fylla upp alla platser. Men nej, jag skulle inte känna mig kränkt, det menar jag. 

Hade en nära vän till mig bjudit in mig med en sådan inbjudan skulle jag nog kunna känna mig både besviken och ledsen. Men kränkt är inte rätt ord då heller.

Jag antar att du skulle ha kunnat formulera dig så i en inbjudan efter som du reagerar på detta. Förstår du nu att det är föga inbjudande att på ett så tydligt sätt låta andra veta att de är ett andrahandsval? 

Hur alla andra i tråden skulle känna tänker jag inte alls sitta och gissa om.
    Anonym (k) skrev 2018-04-16 15:21:42 följande:
    Du har inte lust, alltså reagerar du känslomässigt. Att ha/inte ha lust är verkligen en känsloyttring.
    Det är det ju verkligen inte. Jag har inte lust att sporta ikväll. Jag yttrar inga känslor för det. 

Att svara på inbjudan med ett bitskt, argt svar eller att riva sönder inbjudan i vrede, det vore en känsloyttring.
    Lust är en känsla som präglas av en stark längtan efter, och uppfyllandet av, något som ger stor tillfredsställelse.

Du kan ju inbilla dig att lust inte är en känsla, men fakta är fakta. 
  • Anonym (k)
    sebbe420 skrev 2018-04-16 21:26:30 följande:

Nu pratar vi ju snarare om det motsatta. Avsaknad av lust. Jag har inte lust att göra min disk just nu, men det är inte en känsla och än mindre är det än känsloyttring. En känsloyttring är en reaktion som omgivningen märker av.

Avsaknad av lust är ju en olustkänsla. 

Det är skillnad på att inte vilja/kunna ta  disken  nu, mot att inte ha lust att ta disken nu. Du vill inte diska nu för det kommer kanske mer som ska diskas om en stund, eller du kan inte ta disken nu för du ska göra något annat. Men har du inte lust då känner du inte för det. Dvs det är känslor inblandat. 

Så i fortsättningen, använd inte känsloyttringar om du menar att du inte ha känslor.

Sedan när man läser hur du beskriver att du skulle reagera på en sådan inbjudan, så framgår det tydligt att du reagerar med känslor. Eller antyder du att besviken och ledsen inte heller är känsloyttringar?
  • Anonym (k)
    Anonym (Filippa) skrev 2018-04-17 10:30:45 följande:
    Fast problemet är väl inte att folk i den här tråden (inklusive jag då) är så vansinnigt lättkränkta eller att det inbjudande brudparet har en reservlista till sin bröllopsfest. Snarare att de är klantiga nog att säga det öppet. Det är inte bara lite plumpt, det tyder på en rätt så grav social inkompetens.

Jag skulle nog känna mig mest full i skratt över en sådan inbjudan, och inte blivit särskilt kränkt. Mest förbluffad. Att jag hade tackar nej är en annan sak.

Jag har normal intelligens och många vänner för övrigt.
    Du menar att även om alla vet om att de är reserver. så får man inte säga det öppet?
Svar på tråden Reservgäster vid bröllop? Är det verkligen okej?