Arv vid särkullsbarn
Då säger du plötsligt emot din första kommentar.
När det gäller att ha haft hela livet på sig att bygga upp något, så ger man ju faktiskt upp nåt för att flytta ihop på riktigt där man köper nytt gemensamt boende. Jag tycker inte det är rätt att riskera stå bostadslös enbart för att det finns särkullar.
Jag anser inte heller att barnens del ska va olika stora, men däremot så ska partnern kunna stanna kvar i bostaden och va den som får den största biten.
Liksom du skapar argument ur tomluft för att sedan ändra kappan efter vinden när du inser luftslottet du snickrar ihop. Typ, i var och varannan styvförälder-debatt. Ja, "lat kärring," heter det visst när det gäller exfruar. ;) Tja, föresten. För pappan är det inte några utomstående utan hans barn. Vilket är mer blodsband än vad en fruga någonsin kommer vara. Jag förstår att det finns oschyssta fall där barnen inte är rättvisa mot pappan och han kan ha en ny. Men de fallen är sällsyntare utan majoriteten utgör barn som har god relation med sin far. Därmed är lagen gjord som mall därefter. Att barnen ska dela lika på arvet. Mannen KAN ha spelrum om han önskar att ge mer åt partnern eller specifikt barn, då det som sagt finns jobbigare situationer där en familjemedlem kanske inte "förtjänar" sådant arv från en förälder. Men som sagt utgör det inte lika stor del. Därför blir det ganska fel av dig att jämnt försöka utgå från din familjs scenario och tro att det gäller andra också.
Ja. Skils man åt så kommer man ända bli av med fastigheten. Man köper inte en dyrare fastighet än man har råd med, ellerhur? För går partnern som sagt bort, eller bestämmer sig för att lämna dig - ja då står man där och glor och hoppas på att bonusarna inte ska kasta ut en.
Mitt råd till TS är att bo i en bostad hon själv har råd med om hon vill vägra flytta på sig när dagen kommer som hennes man går bort. Det är enda lösningen. Så är hon inte beroende av att hon bums måste ha arvet av sin man för att överleva. Så kanske du också borde tänka Ess så slipper du vara så "rädd" för alla särkullbarn. Dom är liksom som du uttryckt utomjordingar för dig, men inte för mannen. Det är faktiskt hans barn. Hur mycket du än ogillar det faktumet.
Hur svårt är det att förstå??
De barnen som bor med sin mamma blir INTE påverkade av att pappan dör. Barnen i ts är vuxna så det spelar faktiskt ingen roll huruvida deras mamma lever eller inte, för de har sin vardag ändå.
Tråden du syftar på gäller en lat kärring. Jag anser förövrigt att alla hemmafruar är lata kärringar.
Vem har påstått att jag skulle va rädd för särkullar?
Jag tycker inte om dem. Men så kan man inte gilla alla heller.
Eftersom du verkar upplagd för att dra slutsatser utav en mängd olika trådar som jag skrivit i, så har jag något för dig att bita i.
-Jag skulle aldrig någonsin lägga 2000 kr på hans tidigare barn.
Är jag en snål spara?
-Jag skulle utan tvekan lägga 2000 kr på en onödig pryl jag själv vill ha.
Är jag en slösa?
Jag är nyfiken på din slutsats eftersom allt är svart eller vitt, är jag en spara eller slösa?