• Ess

Arv vid särkullsbarn

Anonym (Leticia) skrev 2018-03-28 18:52:27 följande:

OM nu din man hade gått vidare utan dig, hade du ansett att det vore OK om din man tryckt ned erat gemensamma barns arv till förmån att ge det till sin nya fru? Kan vara en tanke värd att ge lite tid åt. 

Jag personligen hade sett det som självklart att han tänkt på sin fru och ev gemensamma barn med henne i första hand.
    Hela fruns och gemensamma barnens tillvaro hade ställts på ända och slagits sönder om han gått bort. De tidigare barnen hade haft sin mamma kvar, och även sin normala vardag.

• Ess
    Anonym (Leticia) skrev 2018-03-30 17:48:15 följande:
    Nu VET vi väl inte om denna mans ex lever? (eller så har bara jag totalt misstat det). 

Alltså egentligen kan jag hålla med dig delvis. Däremot så ÄR det mannens val hur han vill göra. Ts har faktiskt lika lite att göra med hans testamente som hans barn. Ur ett rent objektivt perspektiv hade jag tyckt att hans tidigare barn har minst lika mycket rätt till arvet som hans barn han har med sin nuvarande. Jag tycker absolut inte att bara för att han har en ny fru att hon per automatik ska få "allt." 

Nu är det såklart olika i olika fall, men i min bekantskapskrets bland de som skaffar nya så prioriteras ALLA barn i testamentet. Inte den nya partners. Just för att man faktiskt har haft "hela" livet på sig att bygga upp en god ekonomisk standard och vid det läger inte "borde" vara beroende av sin partner. I vart fall "borde" inte barnen bli "skadade" av att föräldern skaffat en partner som inte tillbringat något i livet. 

Däremot ser jag också som så att en person borde få ge vidare sitt arv till vem den så än önskar, vare sig blodsband eller äktenskap. Som det fungerar i England, till exempel. Men men. 
    Huruvida denna mannens ex lever, spelar egentligen ingen roll eftersom barnen är vuxna. 

När det gäller att ha haft hela livet på sig att bygga upp något, så ger man ju faktiskt upp nåt för att flytta ihop på riktigt där man köper nytt gemensamt boende. Jag tycker inte det är rätt att riskera stå bostadslös enbart för att det finns särkullar. 
    Jag anser inte heller att barnens del ska va olika stora, men däremot så ska partnern kunna stanna kvar i bostaden och va den som får den största biten. 
  • Ess
    Anonym (Lady) skrev 2018-03-31 09:47:23 följande:
    Du skämtar va?
    Skulle den nya partnern få den största delen och hans vuxna barn som levt med honom hela sina liv få stå tillbaka?

Det är tur att det inte är du som stiftar lagar.
    De vuxna barnen har sitt på det torra, de har sitt hem osv. 
    Partnern är den som verkligen behöver behålla SITT hem, även de ev yngre hemmaboende barnen behöver få behålla sitt hem. Så jag hoppas snarare att du skämtar när du anser att de vuxna barnen som inte bidragit ett skit till deras bostad ska ha rätt till del av den bara för att deras förälder dött.
  • Ess
    Anonym (Lady) skrev 2018-03-31 09:59:40 följande:
    Nej jag skämtar inte. Inte lagen heller, som tur är.

De vuxna barnen kanske har fått stå tillbaka så att deras far kunnat göra den karriär som resulterat i hans kapital. Har du ens tänkt den tanken?
    Och så ska de få stå tillbaka IGEN för att han skaffat sig en ny familj på äldre dagar?

Som sagt, det är tur att det inte är du som stiftar lagar i det här landet.

Som "modsey" skrivit tidigare så går detta att lösa via försäkringar. Det är enligt mig det enda rätta sättet att gå om man vill försäkra sig om att den efterlevande partnern får behålla sitt hem. MEN det kan också vara så att just detta hem är barnens föräldrahem och då kan man även skriva det så att fastigheten tillfaller barnen och den nya familjen får tillgångar nog att skaffa sig ett nytt hem.
    Helt upp till den som sitter på tillgångarna.
    Varför förutsätter du att det gäller en man som jobbat upp ett större kapital där de tidigare barnen gjort uppoffringar, och har en fastighet där den nya flyttar in??

Eftersom vi själva är "vanliga Svenssons" och umgås med lika människor, så utgår jag naturligtvis inte från att alla har en större förmögenhet.
    Sen finns ju även de som tidigare gjort karriär och sedan blivit arbetslösa och inte äger ett skit idag, men de finns kanske inte enligt dig?

Känner du till ett bolag som har livförsäkringar för personer över 65 till hyfsat pris, så får du gärna tipsa om vilket/vilka bolag.

• Ess
    modsey skrev 2018-03-31 10:15:17 följande:
    Så att göra de stora barnen arvslösa är ok för dig?
    Vart har jag skrivit det, citera gärna!
    Jag har skrivit att huvuddelen ska gå till partnern så att den kan behålla bostad osv. Sedan får barnen dela lika på en mindre bit av ev tillgångar.
  • Ess
    modsey skrev 2018-03-31 16:31:07 följande:
    Personligen skulle jag aldrig lura mina stora barn på deras laglott.
    Det beror ju på vad man anser ingå i laglotten. Partnern kan få hus med inventarier och barnen dela på ev tillgångar pappan haft. För jag anser det helt fel att tvingas sälja boendet pga särkullar.
  • Ess
    Anonym (Karin) skrev 2018-03-31 17:47:14 följande:

Här har vi anledningen till varför man inte ska göra sig om man har tillgångar och barn sedan tidigare.

Nja, man ska va noga med att ha papper på hur det ska bli vid en ev bortgång. Gäller ju även vid en ev skilsmässa, för att bara tro att inget någonsin kommer gå fel är direkt naivt och upplagt för bråk.
  • Ess
    modsey skrev 2018-03-31 18:07:43 följande:
    Anser att det är fel om man inte ser över de alternativ som finns i såna här situationer. Oansvarigt helt enkelt mot alla barnen och mot den nya partner.
    Det beror ju på alternativen, för som jag skrev så är det inte helt lätt för en person över 65 att få ha en livförsäkring som inte kostar skjortan. 
    Men precis som du skriver så är det en sak som är mer än viktig att gå igenom innan något händer oavsett om det gäller dödsfall eller skilsmässa. Ingen utav parterna som bidrar med pengar och/eller arbete ska känna sig/bli lurade i slutänden.
  • Ess
    Anonym (Karin) skrev 2018-03-31 18:21:59 följande:
    Jag hävdar att det bästa är att inte gifta sig.
    I ditt fall är det kanske så, hos andra så är det tvärtom, vissa väljer ett särbo liv. Vilket som passar bäst beror ju på hela situationen i sig.

Fördelen med att inte gifta sig är att den ena kan äga och betala för boendet, och den andra lägger undan pengar för att kunna köpa ett boende om/när det behövs. Men det gäller ju att se till att ens ägodelar står i ens namn och inte kan tas för gemensamt införskaffade. Så hur man än vänder och vrider på det så är det viktigast att ha klara papper på allt.
  • Ess
    Anonym (Leticia) skrev 2018-04-03 11:32:08 följande:
    Ess skrev 2018-03-31 08:51:33 följande:
    Huruvida denna mannens ex lever, spelar egentligen ingen roll eftersom barnen är vuxna. 

När det gäller att ha haft hela livet på sig att bygga upp något, så ger man ju faktiskt upp nåt för att flytta ihop på riktigt där man köper nytt gemensamt boende. Jag tycker inte det är rätt att riskera stå bostadslös enbart för att det finns särkullar. 
    Jag anser inte heller att barnens del ska va olika stora, men däremot så ska partnern kunna stanna kvar i bostaden och va den som får den största biten. 
    När personer säger emot sig själva... 

Förövrigt markerade jag en text kursivt där för att du ska hänga med mig här. Vad menar du med den linjen? Att man som ny partner inte ska hamna i avgrunden för att det finns särkullar händer inte. Som du fint påpekar i alla andra trådar om vilka parasiter exfruar är som skiljts från männen inte minsann ska få några pengar utöver det lagen säger, just för att "man måste ju faktiskt kunna stå på egna ben." Du förespråkar mycket om detta i sådana trådar. Vilket gör att jag blir så förundrad över att du inte tycker att en ny partner också ska kunna stå på egna ben om hennes man (med bagage) skulle gå bort. (Antingen genom död eller skilsmässa). Varför tycker du inte man ska följa den lagliga mallen utan här i detta fall vill du böja den (också enligt lag) men likväl ska den böjas? 

Jag tycker egentligen du brukar prata sakligt, Ess. Men, det är också uppenbart hur du vänder kappan efter vinden om det gäller en styvmamma eller (från kärnfamilj) mamma som är i kris i en tråd på familjeliv. Och därför blir det ganska omöjligt att ta något från dig seriöst. 

Hur får du överhuvudtaget ihop den tråd som handlat om en lat kärring som vägrar jobba och lever på sitt ex, med denna tråden där en person vill kunna behålla SIN BOSTAD som hon både lagt tid och pengar på och inte vill sälja för att några utomstående ska ha pengar.

Sen är det väl rätt självklart att hela tillvaron ställs på ända när ens partner går bort. För de tidigare barnen förändras egentligen inte så mycket. De bor hos sin mamma och deras vardag flyter på som vanligt. Eller som i ts, de är vuxna och deras liv flyter vidare utan något speciellt.

Hur får du att man vill kunna behålla sin bostad till att inte stå på egna ben??
    Jag är väldigt nyfiken på hur du tänkt här, om du överhuvudtaget tänkte alls. Du bara drog till lite från olika trådar med helt olika innehåll och försöker applicera det på en tredje tråd. 

Svar på tråden Arv vid särkullsbarn