Anonym (Lady) skrev 2018-03-31 09:59:40 följande:
Nej jag skämtar inte. Inte lagen heller, som tur är.
De vuxna barnen kanske har fått stå tillbaka så att deras far kunnat göra den karriär som resulterat i hans kapital. Har du ens tänkt den tanken?
Och så ska de få stå tillbaka IGEN för att han skaffat sig en ny familj på äldre dagar?
Som sagt, det är tur att det inte är du som stiftar lagar i det här landet.
Som "modsey" skrivit tidigare så går detta att lösa via försäkringar. Det är enligt mig det enda rätta sättet att gå om man vill försäkra sig om att den efterlevande partnern får behålla sitt hem. MEN det kan också vara så att just detta hem är barnens föräldrahem och då kan man även skriva det så att fastigheten tillfaller barnen och den nya familjen får tillgångar nog att skaffa sig ett nytt hem.
Helt upp till den som sitter på tillgångarna.
Varför förutsätter du att det gäller en man som jobbat upp ett större kapital där de tidigare barnen gjort uppoffringar, och har en fastighet där den nya flyttar in??
Eftersom vi själva är "vanliga Svenssons" och umgås med lika människor, så utgår jag naturligtvis inte från att alla har en större förmögenhet.
Sen finns ju även de som tidigare gjort karriär och sedan blivit arbetslösa och inte äger ett skit idag, men de finns kanske inte enligt dig?
Känner du till ett bolag som har livförsäkringar för personer över 65 till hyfsat pris, så får du gärna tipsa om vilket/vilka bolag.