• sextiotalist

Arv vid särkullsbarn

Anonym (Bella) skrev 2018-03-28 13:19:28 följande:

Jag och min man väntar vårt första gemensamma barn, men han har 3 vuxna barn sedan tidigare. Vi är gifta men pga hans tidigare barn upplever jag att jag är dåligt skyddad om han skulle dö. Jag skulle bara ha rätt till 1/4 av min mans kapital och hade fått sälja huset och flytta. Samtidigt vill jag inte framstå som en girig bitch som kräver att han gör sina tidigare barn arvlösa. Hur har andra i samma situation löst det?

Min svärfar och hans fru har i testamente skrivit att om man vill ha ut sin del direkt (av det som är knutet till fastigheten) så får de endast ut sin laglott, men om de väntar tills båda är borta så får de ut sin arvslott.
    En liknande formulering kan ni säkert få ihop. Väntar dom tills du säljer huset eller går bort, då får de ut sin arvslott annars får de laglotten.

Men jag måste nog rätta dig lite. Om din man dör så, enkelt beskrivet, delas era tillgångar i två delar, den ena delen är din giftorätt, den kommer inte din mans barn ha tillgång till, den andra halvan (som då är din mans giftorätt) delas mellan syskonen och den delen som tillfaller era gemensamma barn har du förfoganderätt eftersom ni är gifta. Tänk även på att i denna giftorätt ingår även dina tillgångar och skulder.
    Så rent krasst, utan avtal om enskild egendom, så kommer du ha (om ni inte får fler barn) så kommer du stå kvar med 62,5 % om de tar ut sin arvslott.
  • sextiotalist
    Ess skrev 2018-04-03 18:57:54 följande:
    Bs, de blir ev lite ledsna, men deras vardag påverkas inte alls. 

Det är du själv som drar in andra trådar i denna, och drar din slutsats efter det.
    Men eftersom du lusläst allt jag skrivit, så måste du även ha koll på att jag förespråkar att alltid ta juridisk hjälp när det finns särkullar.
    Jag var 30 när min pappa dog, var vuxen och hade bott hemifrån i nästan 10 år, nog sjutton påverkades min vardag när han dog. Med facit i hand så var det steg ett till min utmattningsdepression som kom över 10 år senare.

Jag är i den åldern då föräldrarna börjar, av naturliga orsaker, dö. Inte för att vår ekonomi eller vårt boende påverkas när de dör, men likväl, vår vardag påverkas.

Men jag tror du uttryckte det väldigt dumt, för är man tvungen att lämna sitt boende, så är det mer faktorer som blir påtagliga. Barn som flyttat hemifrån eller har ett annat boende behöver inte hantera den biten också.
    Vardagen har mer än bara boendet och ekonomin att göra, den känslomässiga biten ska man inte förringa.

För övrigt så tycker jag att den skrivningen som min svärfar och hans fru har i sitt testamente är väldigt bra. Om man vill ha ut sin del direkt, då blir det endast laglotten, låter man bli, så får man arvslotten. Dvs man får ett val, hela sin del om man väntar, halva sin del om man behöver det nu.

I de flesta fall är boendet så pass så belånat så det blir ingen större skillnad.

Annars håller jag med dig om att anlita jurist när det är särkullbarn inblandade om man har gemensamma tillgångar och/eller är gifta.

Som vi har det, så behövs ingen jurist, vi är inte gifta, vi har inga gemensamma tillgångar (än det vi har i lösöre)
  • sextiotalist
    Ess skrev 2018-04-05 19:20:58 följande:
    Anonym (Lady) skrev 2018-04-04 22:04:30 följande:
    Hemsk jämförelse, men tankvärd.
    Eller vad säger du Ess?
    Ni resonerar totalt idiotiskt. Självklart är det personen som har vardagen med den avlidne som saknar och sörjer personens frånvaro mest, hur man ens kan anse något annat är helt otroligt.
    När svärfar gick bort inte fn var det mest synd om maken. Det var svärmor som satt ensam vid middagsbordet, som saknade hans sällskap varje dag.
    Maken var ledsen, men han var inte ensam utan han hade sin familj och sin vardag intakt. 
    Att påstå att det var mest synd om maken är helt absurt, man kan inte ens jämföra hans förlust med hans mammas.

Menar du ett litet barn eller ett vuxet utflyttat?
    Ett litet barn lever man ihop med.
    Ett vuxet barn har sin familj och det är den som får den värsta smällen om något händer. Det är den familjen som får en totalförändrad vardag.

Man kan och ska aldrig värdera sorg. Man kan sörja en person lika mycket oavsett om man bor ihop med personen eller inte.

Jag kan hålla med om att det blir mer påtagligt när man lever ihop, att förändringarna blir mer påtagliga. Men att värdera sorgen är fel.

Svar på tråden Arv vid särkullsbarn