• Kjell2

Arv vid särkullsbarn

Anonym (Bella) skrev 2018-03-28 13:19:28 följande:

Jag och min man väntar vårt första gemensamma barn, men han har 3 vuxna barn sedan tidigare. Vi är gifta men pga hans tidigare barn upplever jag att jag är dåligt skyddad om han skulle dö. Jag skulle bara ha rätt till 1/4 av min mans kapital och hade fått sälja huset och flytta. Samtidigt vill jag inte framstå som en girig bitch som kräver att han gör sina tidigare barn arvlösa. Hur har andra i samma situation löst det?

Först måste ni bestämma hur ni vill ha det i de tre fallen
    Han dör
    Du dör
    Ni separerar

Vem ska få vad?

Därefter får ni fundera på en lösning hur ni ska få till det som ni vill. Det kan kanske ske med testamente, äktenskapsförord, gåvor, livförsäkring. 

• Kjell2
    Anonym (Bella) skrev 2018-04-04 12:20:22 följande:

Det var jag som hade med mig störst tillgångar in i boet och vi har skrivit äktenskapsförord på att vi har enskild egendom. Min man har inte lagt en krona på huset utan vi har papper på att han lånat till kontantinsatsen av mig. Däremot kan ju huset stiga i värde och bli en betydande summa att lösa ut särkullsbarnen för. Det och att ensam stå för månadskostnaderna gör att jag inte vet om jag skulle kunna bo kvar om min man dog. En livförsäkring kan såklart vara ett alternativ men är dyrt när min man snart är 60. Vi har pratat om att gå till en jurist och se över alternativen  vad som händer om någon av oss dör eller vi separerar, men det känns nyttigt att höra hur andra i liknande situation resonerar eller vilka aspekter man ska tänka på.

Titta lite på vad som händer om någon av er dör eller ni separerar. Fundera sen på hur ni vill ha det. Tänk lite på tidsfaktorn också; nu, om fem år, om tio år.

Det finns massor av olika sätt att lösa detta, från att göra vissa barn arvslösa till någon form av likadelning. Ni måste hitta vad som är rätt för er.

Svar på tråden Arv vid särkullsbarn