Inlägg från: Anonym (Så här) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Så här)

Hur mycket tjat som bonusförälder?

Sluta spela vid 22 när man är 10 år??? En 10-åring behöver dels varva ner innan läggdags och dels sova minst 10 timmar. Visst kan jag förstå att det inte alltid blir så men som jämförelse kan jag säga att min 10-åring får lägga ifrån sig mobilen vid 19.30 och lägger sig vid 20. Nu stiger vi upp rätt tidigt men lägg på någon timme så har du nog en mer rimlig läggtid.

Så nej, du är inte för tuff på det sättet. Men som någon annan skriver, försök prata när ni är vänner om vad som gäller så att det blir ett positivt samtal. Tycker också pappan ska ta hand om sina barn själv i detta läge. Så din och bonusbarnens relation kan få växa fram.

Hur länge har ni bott tillsammans?

• Anonym (Så här)
    Anonym (Elakingen) skrev 2018-03-17 13:29:37 följande:

Detta är nog precis vad vi behöver! Tack för tipset!

Stänga av internet har vi försökt men alla drabbas ju och så kan vi inte ha det.

Jag har tänkt mycket på konsekvenser. Jag är för konsekvenser men som for min dotter med autism så funderar inte det på det viset jag vill. Och jag tror att 10 åringen inte heller klarar konsekvenser så bra.

Eller vad är en bra konsekvens?

Jag tror inte att ni ska börja med konsekvenser i första hand utan fasta rutiner som ni faktiskt håller. Jag hade lätt stängt av dator och uppkoppling till exempel vid den tid då de ska sluta spela. Det är liksom inget tjafs utan handling som gäller. Lugnt och tydligt att nu är det dags att stänga av.

En viktig sak som du säkert känner till är att förbereda för avstängning en stund innan. Kanske tio minuter innan, att snart är det dags att stänga av. Då hinner barnet förbereda sig.
Svar på tråden Hur mycket tjat som bonusförälder?