• NELJ

Hur mycket tjat som bonusförälder?

Ja, det låter som mycket tjat oavsett om du vore mamma eller bonusmamma.

Du skriver att ni har samma regler för barnen och när du sagt till pojken verkar motiven vara av typen - så här gör vi inte i den här familjen. För många barn (och vuxna för den delen) duger inte sådana argument och man vill bara slå bakut om de kommer (jag är själv sån).

Mitt tips för att få ett bättre samarbetsklimat är att ni sätter er med pojken och pratar om vilka regler som ska gälla och varför de är viktiga men låt då honom också tycka till. Han kanske vill duscha på en egen dag för att hinna ta ett långt bad i stället för att behöva skynda sig så ett syskon ska hinna duscha också. Angående speltid så försök hitta ramar för det som han också kan acceptera. I min familj har vi regelbundna diskussioner om skärmtid, ett tag hade vi hela lördagen skärmfri men det har jag backat ifrån efter att barnen klagat och nu har vi skärmfria pass på både lördag och söndag i stället. Barnen behöver inte gilla alla regler men de måste förstå varför de finns.

Hur mycket umgås hans pappa och du med honom? När mina barn (som visserligen är mindre) fastnar i för mycket spel behöver jag kliva in och aktivera dem med annat. Brädspel, pyssel, högläsning mm. Spel ger så mycket snabba belöningar till hjärnan att det kan vara för mycket begärt av en liten gamer att bara sluta och komma på andra saker att göra. Där behöver vi vuxna kliva in.

Det kan ju också vara en möjlighet för honom att få egentid med sin pappa. En del av hans tjurig beteende den kvällen kan ju ha berott på att han såg dig mysa med dina barn och kände sig utanför.

• NELJ
    Anonym (Elakingen) skrev 2018-03-17 10:29:52 följande:

Jätteintressanta reflektioner. Så här i efterhand borde jag kanske sagt "vad bra att du tog ett bad, men nästa gång kanske du skulle kunna göra det lite tidigare?"

Han är så här mot alla i familjen. Alltså inte bara mot mig. Så fort någon avbryter honom i hans spelande så är det starka reaktioner och mest "gåååå, neeej, sluuuuta, hejdå"

Jag menar inte att de är lortgrisar som du uttrycker det utan mer att mina barn älskar att duscha och bada och gör det gärna varje dag medan hans barn avskyr det och därför har vi duschdagar där det är bestämt att de gör det efter middagen. Ändå blir det mycket tjat på alla.

Hans relation med sina systrar är... Ingen aning faktiskt. Han sitter ju bara och spelar och när de frågar om han vill gå ut och hoppa studsmatta eller äta, baka eller vad som helst faktiskt, så säger han bara gåååå.

Han har varit så här så länge jag känt honom, men i början var han inte fullt så beroende utan kunde ta pauser när vi var honom att stänga.

Jag trodde att hans "gåååå" berodde på en saknad efter mamma. De bor här på heltid då mamma är tablettmissbrukare och efter mycket kontakt med soc så har pappan vårdnaden och de har umgänge med mamma några dagar i månaden.

Han har ingen diagnos men jag har misstänkt det länge. Dock vill inte pappa att det ska vara så, så det blir inget av det. Tidigare hade han vänner men nu är det obefintligt. Vi uppmuntrar att han träffar vänner men de har tröttnat för han vill bara spela.

Han gick på parkour tidigare men vill inte göra det längre. Han har provat diverse sporter men aldrig fastnat.

Skolan går okej, men han glömmer ofta ta med böcker hem. Han har en regel, som alla andra. Läxor innan spel men ändå blir det inte så.

Jag har försökt prata med honom men han säger bara gåååå.

När pappa pratar med honom så gråter kan och säger att han är taskig.

Det låter ju som om han verkligen inte mår bra om han väljer att isolera sig från familjen på det viset. Kan han ha en depression? Om han börjar gråta när pappan pratar med honom behöver pappan byta strategi.
  • NELJ
    Anonym (Elakingen) skrev 2018-03-17 13:13:54 följande:

Alltså ni är så kloka här och jag tycker ni kommer med jättebra förslag. Grejen är också när vi är med honom och inte spelar så förstör han för alla andra.

Spelar vi spel så ska han förstöra I det. Läser vi bok sitter han och gör konstiga ljud.

Gör vi en utflykt vägrar kan gå ur bilen, alternativt drar benen efter sig och bidrar till tråkig stämning. Han får välja, komma med förslag osv men inte hjälper det.

Mutor funkar inte.

Han är så himla välkommen I allt vi gör och igår ville jag verkligen att vi skulle göra något tillsammans när mina minsta gått och lagt sig. Jag behandlar alla barn lika och mina barn kryper gärna upp hos sin bonuspappa likadant som hans barn gör det hos mig. Utom killen. Jag har låtit det bero men är ändå inbjudande i samtal osv. Men det är mycket "när för jag spela". Sitter av tiden.

När han slutade äta sig mätt vid måltiderna och slängde i sig lite grann för att springa upp på rummet, så satte vi en regel att 30 min skulle en måltid ta. Så att han visste att så länge måste han ändå sitta med vid bordet så han fick i sig maten.

Då räknat han ner tiden och stör de andra.

Vi har gjort så många anpassningar för honom så att han ska trivas och nu ballar jag snart ur.

Har precis haft ett jättebråk med sambon om detta för han tycker att jag har alldeles för höga krav på dom. Att jag inte duger är dom.

Och jag vet inte vad som är vad längre.

Vi har känt varandra i 4 år. Bott ihop i två. Han har nog alltid varit så här mer eller mindre men han behandlar alla sämre nu och Sitter vid datorn 06 till 21 varje dag med undantag från skola och de ggr vi tvingat honom att göra annat.

Jag känner att det är ett stort misslyckande att det var blivit så här och har börjat fundera I banor som att flytta härifrån. Är det pga mig som det har blivit så här?

Tänk inte att det är ditt fel, det blir inget bättre av. Däremot kan ju den förändrade familjesituationen gjort att han mår dåligt, eller förvärrat problem som redan fanns där. De kan ju inte haft det helt enkelt med tanke på mammans problem.

Det låter som att ni behöver stöd, som familjerådgivning, du och sambon själva för att hitta en gemensam syn om familjen och med sonen (och kanske övriga barn). Sen ta det vidare beroende på vad som kommer fram. Han kanske behöver prata med någon på bup till exempel. Det låter inte bra att han försöker fly från verkligheten så där mycket.
Svar på tråden Hur mycket tjat som bonusförälder?