• Anonym (A)

Jag blev gravid och då förändrades allt!!!!!!

Hur gammalt är bonusbarnet?

Rekommenderar att kontakta familjerådgivning.

Det är inget ovanligt att storasyskon reagerar negativt när de ska få syskon, men det tokiga här är ju att de vuxna runtomkring förstärker det hela.

Inget fel att möta bonusbarnets känslor med respekt och att göra vissa extrasaker med bonusbarnet, men samtidigt måste ju de vuxna visa någon form av omdöme.

• Anonym (A)

En 14-åring kan vara väldigt självupptagen och saknar samtidigt en del sociala spärrar, så mycket känslor och hårda ord därifrån är kanske inte så konstiga. Rimligt är dock att de vuxna runtomkring inte förstorar problemet och bekräftar felaktiga antaganden och beter sig mer omoget än 14-åringen.

Pappan är på väg att bli tvåbarnsfar och bör ta ansvar för båda barnen.

Helt OK att han gör en utlandsresa med 14-åringen när bebisen är några månader och Ts har hunnit landa t.ex. Dock inte i direkt anslutning till bebisens födsel. Sedan skulle jag nog fundera på att vilkora resan med civiliserat beteende för det mesta i alla fall...

Egentid med pappan på hemmaplan även när bebisen fötts är en annan sak.

14-åringen kanske skulle kunna få gå och prata med någon för att faktiskt kunna få prata av sig, men också få lite vettigare input än han får från familjen?

• Anonym (A)

Kräv att sambon följer med på familjerådgivning och att sonen skickas på samtal med kurator/psykolog och/eller följer med på familjerådgivning snart.

Hur har din relation varit med svärföräldrarna hittills?

Har du eller sambon hört dem saga att de ska göra ditt barn arvslöst, eller är det exet som sagt det?

Har du möjlighethet att få stöd och hjälp från familj och vänner?

Vet inte hur er ekonomi ser ut nu, men givetvis finns det inget skäl för dig att betala hälften för boende, el och mat m.m. i nuläget. Du ska betala för din andel, medan sambon betalar för sin del + hela sin sons del och även hälften av de faktiska kostnaderna för det nya barnet. Varför ska du sponsra bonusen när din sambo inte tänker lägga några extra pengar på ert barn?

Svar på tråden Jag blev gravid och då förändrades allt!!!!!!