Inlägg från: Anonym (KL) |Visa alla inlägg
  • Anonym (KL)

Varför denna negativitet kring kapitalismen?

För mig, som är för planekonomi (dvs kommunism alltså), framstår det som att väldigt många gillar det kapitalistiska systemet idag. Folk konsumerar mer och mer, värderar, tävlar osv. Många vill tjäna så mycket pengar som möjligt, många tycks vilja leva den ''amerikanska drömmen'' med en massa flärd, titta bara alla sociala medier.

Jag har nog aldrig stött på nån annan som är positiv till planekonomi, får alltid mothugg. Folk gillar inte tanken på att vara lite begränsade. Samtidigt ser de sig förstås inte som den gruppen som skulle hamna längst ner i det kapitalistiska systemet.

Jag är ca 20, om det har nån betydelse.

• Anonym (KL)
    Anonym (Puppet on a string) skrev 2018-03-12 18:24:32 följande:
    Problemet med planekonomi är att utbudet skall styra efterfrågan. Dvs en fabrik skall tillverka x enheter av en produkt, oavsett om någon vill ha produkten eller inte. Med en efterfrågestyrd ekonomi tillverkas exakt så många enheter av x som konsumenter vill köpa, varken mer eller mindre.

Detta, främst det senare, är idealtillstånd, naturligtvis. Men att överproducera vissa produkter medan andra produkter måste förvärvas utanför det legala planekonomiska systemet är inte bättre, tycker jag, än system där efterfrågan - mätt i vinster - avgör vad som ska produceras
    Såklart är det svårt att beräkna exakt hur mycket av allt som ska tillverkas, särskilt om det ska räknas för flera år framåt (själv tycker jag 1-3-årsplaner skulle vara lagom, inte 5 år)
    Det som gör att jag ändå är för planekonomi är att marknadsekonomin är otroligt otrygg och orättvis, blir alltid en grupp som hamnar utanför, dessutom ett stort problem för miljön när det inte finns några regleringar. Och inte minst, folks sinnen! Det vi ''efterfrågar'' är oftast bara sånt vi tror oss behöva, som företag säger att vi behöver. Tror vi skulle må bra av lite begränsningar, samt sluta överkonsumera billigt krimskrams som vi bara tror oss behöva. Med planekonomi hade folk haft trygga jobb då de vet att fabriken eller vad de nu jobbar på inte kommer att slå igen bara sådär. Alla får känna sig behövda, vara på lika villkor, känna att de bidrar och gemenskap. Inte känna att livet är en tävling.
  • Anonym (KL)
    Thereisthat skrev 2018-03-13 11:57:38 följande:
    Jag skulle nog säga att planekonomi som enda rådande system är en dålig idé. Visst finns det vissa instanser i samhället som behöver vara planekonomiska (offentliga sektorn, militären, infrastrukturen, för att nämna några). Men att styra ett helt samhälle där efterfrågan inte styr produktionen är väldigt svårt att upprätthålla. Dels är det omöjligt att förutse framtiden, men dels är det också för att produktiviteten minskar om man aldrig kan göra egna vinster. Jag tror inte att det löser ojämlikheten heller. Av erfarenhet vet man att de som gynnas av planekonomi är de som sitter närmast makten som innehar kapitalet, d.v.s. politiker och högt anställda inom den offentliga sektorn. Lite åt nepotism över det hela tycks vara ett oundvikligt resultat...
    Jag vet att en helt rättvis utopi aldrig kan bli sann så jag kan faktiskt ha ett visst överseende med att vissa ''nära makten'' har några fler fördelar, så länge allt fungerar (för så blir det ju alltid med människor). Det skulle iaf vara bättre att veta att alla runt omkring en har ungefär samma förutsättningar, vilket ger en folkgemenskap, än att vi föds för att tävla mot varandra genom hela livet, individ mot individ. Som sagt vet jag att många inte håller med samt tycker att mina tankar är konstiga, men det är iaf så jag tycker. 
Svar på tråden Varför denna negativitet kring kapitalismen?