Anonym (Puppet on a string) skrev 2018-03-12 18:24:32 följande:
Problemet med planekonomi är att utbudet skall styra efterfrågan. Dvs en fabrik skall tillverka x enheter av en produkt, oavsett om någon vill ha produkten eller inte. Med en efterfrågestyrd ekonomi tillverkas exakt så många enheter av x som konsumenter vill köpa, varken mer eller mindre.
Detta, främst det senare, är idealtillstånd, naturligtvis. Men att överproducera vissa produkter medan andra produkter måste förvärvas utanför det legala planekonomiska systemet är inte bättre, tycker jag, än system där efterfrågan - mätt i vinster - avgör vad som ska produceras
Såklart är det svårt att beräkna exakt hur mycket av allt som ska tillverkas, särskilt om det ska räknas för flera år framåt (själv tycker jag 1-3-årsplaner skulle vara lagom, inte 5 år)
Det som gör att jag ändå är för planekonomi är att marknadsekonomin är otroligt otrygg och orättvis, blir alltid en grupp som hamnar utanför, dessutom ett stort problem för miljön när det inte finns några regleringar. Och inte minst, folks sinnen! Det vi ''efterfrågar'' är oftast bara sånt vi tror oss behöva, som företag säger att vi behöver. Tror vi skulle må bra av lite begränsningar, samt sluta överkonsumera billigt krimskrams som vi bara tror oss behöva. Med planekonomi hade folk haft trygga jobb då de vet att fabriken eller vad de nu jobbar på inte kommer att slå igen bara sådär. Alla får känna sig behövda, vara på lika villkor, känna att de bidrar och gemenskap. Inte känna att livet är en tävling.