• Ess

Vuxen bonusdotter

Anonym (Katya) skrev 2018-03-01 19:53:19 följande:
    Jag är 35 år och anser fortfarande att min mammas hus och min pappas lägenhet är mitt hem och rör mig fritt överallt. Jag gillar inte heller främlingar i familjen. Kvittar om de är ingifta.

Kanske inte hjälper så mycket att läsa men din styvdotter är inte den enda som känner så.
    Tar du dig friheten att börja rota eller städa i ingifta främlingens lådor och garderober?
    Hur ser du på att den ingifta främlingen skulle börja rota och städa hos dig?
  • Ess
    Anonym (Katya) skrev 2018-03-01 20:42:51 följande:

Fast om en ingift eller en kompis hade gjort det hade det varit att gå över gränsen.

Men ts sambos dotter gick inte över gränsen enligt dig när hon började städa i ts garderob?
  • Ess
    Anonym (Tar aldrig slut?) skrev 2018-03-01 20:57:47 följande:

Kan väl förtydliga att det inte var min privata garderob, utan ett gemensamt familjeitrymme. Men tyckte ändå inte att det var hennes sak att organisera om där.

Nej, verkligen inte!
  • Ess
    Anonym (Tar aldrig slut?) skrev 2018-03-01 22:14:12 följande:

Hon har varit van att få sin vilja igenom och hennes pappa sätter hennes behov först. Jag brukar inte göra så stor grej av det. Jag talar om när jag tycker det blir fel och så får han tänka lite på det. Men kan nog tycka att det är dags att sätta gränser.......men det kanske är för sent

Små barns behov ska prioriteras, sen ju äldre de blir så får de själva börja tillgodose sina behov. Många förväxlar behov med vilja och låter sina barn styra deras liv.
    Men detta handlar inte om ett barn, utan om en vuxen människa. Det handlar om att respektera andras egendom och inte ta sig friheten att "städa" bland andras grejer.
    Inte ens när jag bodde hemma så skulle jag få för mig att börja ordna om bland föräldrarnas saker. 
  • Ess
    Anonym (Tar aldrig slut?) skrev 2018-03-02 12:08:13 följande:
    Hon sa att det var nödvändigt och att hon tyckte inte att hon behövde fråga eftersom det var hennes hem också. Jag inledde ju med att jag förstod att hon ville hjälpa till, men att jag inte var bekväm med att hon gjorde så i vårt hem. Hon kunde inte se det från min sida. Nu pratar hon inte längre med mig.
    Jag tycker du ska släppa den curlande småbarns tonen, att du förstår att hon vill hjälpa till osv. Va istället direkt och säg åt henne att hon inte har i era garderober och lådor att göra. Svarar hon att det är hennes hem med, så svara bara nej det är det inte längre du är gäst här nu. Men även om du bott här så hade du inte haft bland mina saker att göra.
  • Ess
    Anonym (Tar aldrig slut?) skrev 2018-03-03 14:52:19 följande:
    Jag vill ju forsätta min relation med min sambo och vi har även ett gemensamt barn. Men jag upplever ju att han har svårt att sätta gränser mot sin dotter och blir avig mot mig när jag vill markera att jag tycker att hon går över gränsen.
    Kan du inte fortsätta relationen med sambon och även dra en gräns mot dottern?
    Låt honom bli avig, han får komma över det helt enkelt. 
  • Ess
    Anonym (Stolt sambo med vuxna bonusbarn) skrev 2018-03-04 18:15:44 följande:
    Det ser småsint ut när du understryker att det är ERT hem. Du markerar mot din sambos egna barn. Jag vet inte hur du känner för dina egna barn men JAG känner att mina alltid kommer vara mina barn som alltid är välkomna hem oavsett hur gamla dom blir.

Därför tycker jag att det är det naturliga för min sambo också, att han och sina barn ska kunna ha den relationen.

Om jag skulle gå omkring och vakta och hävda att det är MITT hem och att dom inte ska känna sig som hemma när dom är på besök tror jag nog att jag också skulle bli sedd som en riktig bitch.

Man väljer ju själv vilken stämning man vill ha i familjen, för mig går kärlek och tolerans före egot.
    Att dom är välkomna som GÄSTER är väl rätt självklart. Men hade de börjat stöka runt här och "städa", då hade de inte varit lika välkomna längre.
    Vi har markerat mot den enas sambo som har noll förmåga att känna av en situation, utan bara trampar på så att man känner sig trampad på tårna och väldigt irriterad på hen.
  • Ess
    Anonym (Fia) skrev 2018-03-04 19:34:10 följande:
    Så du har köpt in dig till 50 % av vad husets verkliga värde var den dagen du köpte in dig och du står med på lagfarten? Det är hennes barndomshem och det kommer aldrig att förändras. Hur hade du reagerat om ni hade ett gemensamt barn i samma ålder som hade gjort samma sak?
    Huruvida ts äger 50% eller vad hon betalt för det, och betalar för att bo där spelar noll roll eftersom hans dotter ändå inte har i deras skåp att göra. 
    Att hålla på om att det är hennes barndoms hem osv, är bara fjantigt. Hon har ett eget hem där hon kan ha det precis som hon vill. 
    Eller ts ska åka dit och hjälpa dem städa ut och ställa iordning?
Svar på tråden Vuxen bonusdotter