Inlägg från: Anonym (Tar aldrig slut?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tar aldrig slut?)

Vuxen bonusdotter

Jag tycker att jag och min sambo har det överlag bra i vår relation. Vi kan väl "tjafsa" om saker som de flesta andra par, men vi trivs tillsammans och har en kärleksfull relation. Har dock inte varit en "dans på rosor" på vägen dit. Men vi har egentligen bara hamnat i "konflikt" när det rör hans numera vuxna dotter. Hon hade svårt att acceptera att pappa hade träffat någon, då hon växt upp ensam med sin pappa och var van att ha honom föt sig själv. Jag tycker att jag har varit förstående och gått försiktigt fram. Vi har dock nu levt ihop i 11 år och dottern har flyttat hemifrån för länge sedan och hon är idag 27 år. De senaste åren har gått bra för det mesta, även om jag ibland kan tycka att hon kan få "styra" lite i vårt liv. Hennes önskemål om att besöka oss kan få styra vår semester t ex. Nyss uppstod det en konflikt igen och jag känner mig less på detta. Hon besökte oss ett par dagar och fick då för sig att storstäda och flytta om på lite saker och arrangerade om i en garderob. Jag försökte då förklara att jag uposkattade tanken på att hjälpa till, men att jag inte var helt bekväm med att hon ändrade om hemma hos oss utan att fråga. Hon blev då vansinnigt och kallade mig för dum i huvudet och sa att hon gjorde vad hon ville här eftersom det var hennes hem också. Är det någon som har tankar om detta och ev har erfarenhet av egna barn eller bonusbarn som har haft svårt att släppa föräldrahemmer. Borde jag låta henne vara med och bestämma här hemma, trots att hon flyttat och har eget boende och sambo?

• Svar på tråden Vuxen bonusdotter

Jag känner mig bekväm i mitt föräldrahem, men jag skulle aldrig få för mig att möblera om eller städa ut något utrymme i mina föräldrars hem om de inte bett om det. Jag har ett eget hem (trodde jag) och respekterar hur mina föräldrar sköter och har det i sitt hem. Jag skulle säkert kunna fråga om de ville ha hjälp med något. Men det är deras hem.

Kan väl förtydliga att det inte var min privata garderob, utan ett gemensamt familjeitrymme. Men tyckte ändå inte att det var hennes sak att organisera om där.

Pope Joan II skrev 2018-03-01 21:00:36 följande:

Vad tycker din sambo då?

Ja, det är väl egentligen där problemen uppstår. Allt som rör hans dotter har hela tiden varit känsligt och det är ju hon som varit "kvinnan i huset" eftersom de bott själva. Så länge hon var yngre så köpte jag att omställningen var svår för henne, men nu är hon vuxen och villkoren ser annorlunda ut. Han tyckte väl mer att hon ville vara snäll som städade.l. Jag försökte förklara att jag mer störde mig på att hon tyckte att hon hade samma rätt/tillgång till vårt hem eftersom det var hennes hem också. Han vill helst inte ha något tjafs och säger inte mycker och jag vill heller inte ha något bråk. Hon är välkommen hit när hon vill, men hon har inte rätt att göra vad hon vill i mitt och sambons hem. Känner mig dock besviken på att han inte markerar mot henne när hon kallar mig mentalt störd för att jag tyckte att hon gick över gränsen.
    Anonym (Fia) skrev 2018-03-01 21:25:49 följande:

Det är tydligt att du inte tycker det. Vad anser hennes pappa?

Han vill helst inte säga något alls.

Hon har varit van att få sin vilja igenom och hennes pappa sätter hennes behov först. Jag brukar inte göra så stor grej av det. Jag talar om när jag tycker det blir fel och så får han tänka lite på det. Men kan nog tycka att det är dags att sätta gränser.......men det kanske är för sent

Kusin Krakel skrev 2018-03-02 08:16:32 följande:

Varför städade hon? Kan det vara för att vara snäll? Och att hennes prat om att det fortfarande är hennes hem kom som en reaktion på att hon fick kritik när hon trott att hon gjort nåhot bra?

Man ska inte stöda i andras garderober utan att fråga förts, det håller jag med om, men samtidigt behöver inte detta med att det fortfarande är hennes hem vara så allvarligt menat utan mer aom sagt en känslomässig reaktion när något hon tänkt skulle vara bra visade sig bli tokigt.

Hon sa att det var nödvändigt och att hon tyckte inte att hon behövde fråga eftersom det var hennes hem också. Jag inledde ju med att jag förstod att hon ville hjälpa till, men att jag inte var bekväm med att hon gjorde så i vårt hem. Hon kunde inte se det från min sida. Nu pratar hon inte längre med mig.
    Anonym (mia) skrev 2018-03-02 12:33:27 följande:

Jag läser om dina problem med stort intresse för jag saknar också att min sambo markerar för sin son när sonen går över gränsen med vad som är okej att göra mot mig. Varför gör han inte det? Hur resonerar man när man väljer att se mellan fingrarna med sånt beteende? Jag tycker att det är viktigt att pappan sätter en gräns för sitt/sina barn när de gör nåt som inte är okej. Att man råkar vara pappans sambo gör det liksom inte mer okej att bete sig illa. Men jag får känslan, i alla fall när det gäller min egen sambo, att han tycker lite synd om/skäms för att han har dragit in en annan vuxen i sitt barns liv. Jag kan inte veta vad som rör sig i min sambos huvud men det känns inte bra när han som förälder undfaller att säga åt sitt barn när det har betett sig illa mot mig.

Jag kan berätta att min sambos son har aldrig kallat mig mentalt störd, i alla fall inte direkt till mig, han är tonåring och bor fortfarande hemma. Det din sambos dotter har gjort dig är extremt illa.

Inte för att det har med saken att göra men hur tyckte du att resultatet blev? Om du bortser från att du inte vill att hon städar era utrymmen rent generellt, blev städningen bra? Ofta har man ju sina personliga preferenser på hur man vill ha sin organisering så bara av den anledningen är det ju inte bra att gå in hos andra och försöka städa. 

Kan det förresten vara så att hon själv har en mental störning? Att pappan stryker henne medhårs för att det kan finnas en misstanke att hon är väldigt skör? Kan det vara läge att försöka få henne att söka vård?

Det kan nog vara sant att hon är skör och det får pappan att vara vaksam och jag blir "försiktig". Städningen var i mitt tycke utförd med väldigt kontrollbehov och sakerna stod inte och var inte på ett sätt som jag känner mig bekväm med. Vet inte om ni sett filmen "Sova med fienden" där ex-mannen har ett behov av strikt ordning och kontroll och det såg ungefär ut så i garderoben som när Julia Roberts öppnade sina köksskåp.
    nernu skrev 2018-03-02 16:25:49 följande:

Får man fråga exakt vad hon gjorde egentligen? Jag tar egna initiativ hos mina föräldrar ibland. Typ nu har det här skräpet legat här hur länge som helst. Då slänger jag det. Har hon slängt farmors vas eller hon slängt en hög reklam?

Hon städade och arrangerade om vår tvättstuga och tog ut ALLA saker i vårt linneförråd och vek om det och la det på ett sätt som hon tyckte var bättre?!
    Egon den stora skrev 2018-03-02 16:41:43 följande:

Det är ju inte ens ett gränsfall.

Hur menar du då? Tyckte du att det var okej?
    nernu skrev 2018-03-02 16:42:00 följande:

Hon har alltså vikt tvätt?

Var ju lite mer än så om du läser allt!
    Egon den stora skrev 2018-03-02 21:58:55 följande:

Nej tvärt om, hon är ju klart över gränsen på vad som ör acceptabelt för normala människor . I första hand borde hennes pappa säga ifrån,men det verkar ju inte hända så då får nog du göra det.

Jag vill ju forsätta min relation med min sambo och vi har även ett gemensamt barn. Men jag upplever ju att han har svårt att sätta gränser mot sin dotter och blir avig mot mig när jag vill markera att jag tycker att hon går över gränsen.
    Anonym (Stolt sambo med vuxna bonusbarn) skrev 2018-03-03 18:09:41 följande:

Tråkig attityd du har ts, precis som många så kallade bonusmammor (helt fel ord i sammanhanget) har.

Själv har jag inga problem med min sambos barn eftersom jag inte vaktar något revir. För mig är det självklart att min sambo har en egen relation med sina vuxna barn och jag vill att dom ska känna sig hemma här när dom är på besök.

Således hade jag inte alls reagerat så som du gjorde i den situationen, big deal.

Lite omarrangerade handdukar, dom kommer ju ändå hamna på sin vanliga plats igen efter ett tag i takt med att man tvättar och lägger in själv.

Uppenbart har du själv varit svartsjuk på dottern hela tiden då du inte accepterar att hon som barn har en särskild plats i din sambos hjärta (precis som att mina har i mitt och min sambos har i sitt...)

Alla bittra kommentarer om att din såkallade bonusdotter (vilket hon helt uppenbart inte är) skulle vara störd och allt möjligt tycker jag är lite otäckt att läsa. Vill inte att mina egna barn ska ha sådana ?bonusmödrar? och själv har jag som sagt inga problem med min sambos vuxna barn då jag har förståelsen för att vår relation inte ska radera deras relation eller stå över deras.

Jag har inte kallat henne störd......jag har sagt att hon i perioder har varit skör. Jag har inga pro lem med att han har en egen relation till sin dotter. Jag har också älde utflyttade barn. Hon och mina barn är alltid välkomna hit. Men det innebär inte automatiskt att de får göra vad de vill i mitt och sambons hem. Jag hade inte varit okej med att min dotter gjort så heller, men henne hade jag kunnat prata med utan att bli kallad för det ena och det andra. Jag och bonusdottern har haft flera "utredande" samtal tidigare. Och hon har ju medgett att hon inte tyckte om när vi kom in i deras liv och att hon ville ha pappa för sig själv, men att det inte handlade om mig. Jag har tyckt att vår relation har varit helt okej de senaste åren, så därför kom det oväntat och fick oanade konsekvenser. Men läget tycker jag också är annorlunda nu, med tanke på att hon är vuxen har eget hem och sambo. Hon har ett eget liv att skapa......och med der menar jag inte att inte hennes pappa är en del av det. Men det är kanske dags att hon inser att hennes pappa också har ett eget liv.
    Anonym (mjnhg) skrev 2018-03-03 19:54:18 följande:
    Och precis av den här anledningen bör man inte flytta in i någon annans hem utan skaffa ett eget gemensamt. 

Alternativt att man gemensamt renoverar och skaffar gemensamma möbler. Dessutom behöver pappor, för det är oftast pappor, lära sig att barnen inte dör om man har regler och krav på dem. 

Kvinnor å andra sidan behöver lära sig att mer stå på sig och kräva av sina nya partners att de uppfostrar sina barn. 

I TS fall undrar jag om dottern har någon ångestproblematik eller autism eller liknande? 
    Vi har både byggt ut, byggt om och renoverat och jag är delägare i huset och vi betalar båda på lån och fasta avgifter......så jag skulle inte kalla mig någon "golddigger" (var nu den kommentaten kom ifrån???) I stort sett alla möbler är nyinskaffade tillsammans, så jag känner att detta är vårt gemensamma hem. Jag hade inte velat flytta in här om min sambo bott med en annan kärlekspartner här, men såg inte det som något problem .........iaf inte då......eftersom han bott själv med son dotter.

Jag upplever att hon fortfarande/återigen har obearbetade känslor med att acceptera att pappa har annat/andra än henne i sitt liv nu......och då är det nog något HON behöver bearbeta. Jag kan inte stå som måltavla för hennes mående.
    Anonym (Stolt sambo med vuxna bonusbarn) skrev 2018-03-04 17:39:05 följande:

Varför gör DU en grej av det där linneskåpet? Du menar att du hade blivit lika kränkt om din egen dotter gjort så?

Det tror jag inte på.

Jaha ja. Själv hade jag inte rivit upp himmel och jord över sånt. Du gör detta till ett problem, skapar en höna av en fjäder osv.

Ja det är ju rätt naturligt att hon kände så när du kom in i deras liv och hur kände du själv? Du har uppenbarligen haft problem med deras relation hela tiden eftersom du blir så arg över det här.

Du väljer hela tiden att missförstå mig eftersom du verkar ha någon tanke att alla andra bonusmammorr, förutom du, lider av sjuklig svartsjuka. JAG gjorde ingen grej av detta. Jag tackade inte henne, men sa inget negativt om det heller. Utan valde att ha den inställningen att hon gjorde det för att vara snäll. Det var hon som valde att gå på mig och ville klargöra att det var hennes rättighet att göra vad hon ville, eftersom det var hennes hem. Jag kan väl i så fall erkänna mig "skyldig" till att ha revirtänk om mitt och sambons hem. Anser att det är han och jag som bestämmer hur vi vill göra/ha det i vårt hem. Jag tror inte att hon skulle ha accepterat syt jag gjort samma sak hemma hos henne och hennes sambo.

Jag har/haft full förståelse för att det var en omställning för henne. Men hon kanske bör komma över det någon gång. Hon är som sagt alltid välkommen hit.
    Anonym (Fia) skrev 2018-03-04 19:34:10 följande:

Så du har köpt in dig till 50 % av vad husets verkliga värde var den dagen du köpte in dig och du står med på lagfarten? Det är hennes barndomshem och det kommer aldrig att förändras. Hur hade du reagerat om ni hade ett gemensamt barn i samma ålder som hade gjort samma sak?

Om det nu har någon betydelse, så har jag köpt in mig och står på lagfarten.

Jag har också ett barndomshem, men jag har flyttat hemifrån och anser inte att jag har rätt att städa, sortera och ändra om något. Det är ju mina föräldrars hem och det är deras ansvar/rättighet. Som jag redan sagt, vare sig mina enskilda barn eller vårt gemensamma hade fått göra så efter de flyttat hemifrån och tror ärligt talat inte de kommit på tanken. Skillnaden är väl att de har jag kunnat prata med utan denna reaktion som hon har visat mot mig.
    Anonym (Emmi) skrev 2018-03-28 17:48:22 följande:

Jag förstår och håller med. har man en nära relation till sina föräldrar känner man sig alltid "hemma" hos dem, vare sig ny partner tryckt in sig i boet eller ej. jag tror att man som styvis får inse att barnen ser hemmet som delas med partnern (deras förälder) som en del av deras hem också. som en slags trygghet. Med det sagt kanske de inte borde omorganisera dock... men att t.ex. ta från kylen och sånt känns som en självklarhet. Dock om man vet att föräldrarna är fattiga så gör man väl givetvis inte så 

Hon är som sagt välkommen hit när hon vill och har fri tillgång till kylskåp och innehåll och ska känna sig välkommen på så sätt, men att storstäda och omorganisera tycker jag inte är samma sak.
    Anonym (Emmi) skrev 2018-03-28 19:51:37 följande:

Nej det förstår jag. Men bara en tanke, kan det vara så att hon tänkte att hon hjälpte dig när hon gjorde detta med storstädningen? Typ att hon ville underlätta för dig? (Har inte läst hela tråden). 

Har svarat på det och jag valde först att tänka så, men hon påpekade att hon gorde bara det hon ansåg nödvändigt och att det var hennes hem också, och det var där jag tyckte våra åsikter och "rättigheter" gick isär
Svar på tråden Vuxen bonusdotter