• PernillaG

Hur farligt är det för Babyn....

..att jag åt Ricottaost i förrgår? Jag åt Canneloni med Spenat och Riccotta i förrgår. Jag kopplade inte förrän efteråt att det där nog var Ricotta. Jag undrar nu hur farligt det är. KOmmer Babyn få men för livet nu? Är i v.30.

Jag blrv helt nojig över att det kan ha hänt något..

HILFE!!

• Svar på tråden Hur farligt är det för Babyn....
  • Ylle

äh... osten var ju varm, eller hur? ev. bakterier dog nog. och det är sallsynt med listeria.

• 79an

Precis, den var väl lagad cannelonin???
    För då är det ingen fara alls.

• Viktoria74

Hej,
    Åt exakt samma förra graviditeten och lillen mår finfint.

• Mallemus

Tillagad ost är ju OK att äta. Inget att oroa sig för.

• Pixie Bean

Det ar sakert ingen fara om du mar bra nu for av listeria ska man ju fa influensaliknande symptom vad jag vet.
    Daremot sa kopte jag sjalv farsk pasta med svamp och ricotta haromdan och fragade ocksa om ricotta har pa fl (innan jag at pastan) och fick svar att man inte ens ska ata det aven om osten ar uppvarmd. (Stod tydligen nagot om det bade pa slv och i senaste numret av Amelia). De sager att maten maste vara over 73 grader for att ta dod pa bakterierna och i san pasta man lagger i kokande vatten i typ 3 minuter blir nog knappast osten sa varm. Hur som helst sa tror jag inte att du behover oroa dig, men tillls vidare kanske det kanns lugnare att hoppa over ricottan. Det gor iallafall jag.

Svar på tråden Hur farligt är det för Babyn....