• hipsterpappan

Är det rätt av LO att sattsa minst 30 miljoner på sossarna?

Ja är det rätt att ödsla minst trettio miljoner av medlemmarnas pengar för att stötta Stefan Löfven i valrörelsen? Dessutom stödjer enligt en undersökning en majoritet SD enligt en SIFO-undersökning

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det rätt av LO att sattsa minst 30 miljoner på sossarna?
  • Egon den stora
    Abegayle70 skrev 2018-02-25 17:34:13 följande:

Det klarar de flesta tjänstemannaförbund av.

Precis, så varför inte lo?
  • Åsa
    Egon den stora skrev 2018-02-25 17:33:00 följande:
    Problemet är ju att facket i princip har någon form av monopol på arbetsplatsen. Jag har som sagt aldrig varit med och det spelar ingen roll på nuvarande jobb, men på min förra arbetsplats var det ganska sura miner från vissa håll. Jag skulle vilja att facket drev arbetarfrågor utan att stödja ett visst parti. Dom skulle må bra av att skilja sig från s.
    Det är som sagt för medlemmarna att bestämma. Du eller jag som icke medlemmar i LO har inget med saken att göra. Mitt fack jobbar inte partipolitiskt.

OT Vad jag skulle önska är att ickemedlemmar inte automatiskt skulle få ta del av fackligt framförhandlade förmåner som extra semesterdagar, kompensation vid föräldraledighet, semesterväxling, retroaktiv lön och OB-ersättning. Väljer man att inte vara medlem kan man förhandla fram sådant för egen maskin.
  • pinky22

Enligt undersökning så visar det sig att majoriteten inte röstar på S.så nej de bör självfallet inte ge dem 30 miljoner.
    Det är ett hån mot alla medlemmar.

De har medlemmar som röstar på M och SD, och LO sprider skit om dessa partier varje dag.
    Ett stort hån mot deras medlemmar.

• Egon den stora
    Åsa skrev 2018-02-25 23:45:19 följande:

Det är som sagt för medlemmarna att bestämma. Du eller jag som icke medlemmar i LO har inget med saken att göra. Mitt fack jobbar inte partipolitiskt.

OT Vad jag skulle önska är att ickemedlemmar inte automatiskt skulle få ta del av fackligt framförhandlade förmåner som extra semesterdagar, kompensation vid föräldraledighet, semesterväxling, retroaktiv lön och OB-ersättning. Väljer man att inte vara medlem kan man förhandla fram sådant för egen maskin.

Problemet var ju bara det att dom blev så avundsjuka för att jag förhandlade en bättre lön så att dom krävde att ingen skulle få mer än vad facket förhandlade fram även om man inte var medlem. ...
  • KillBill

Eftersom alliansen och SD säger sig vilja försämra LAS och lagstifta om sänkta löner för vissa människor på arbetsmarknaden när de kommer till makten kommer vi få se en valrörelse där både de fackförbund som organiserat arbetare och de fackförbund som organiserar tjänstemän agerar mot oppositionens (alliansen + SDs) politik under den kommande valrörelsen.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Egon den stora
    KillBill skrev 2018-02-26 07:11:46 följande:

Eftersom alliansen och SD säger sig vilja försämra LAS och lagstifta om sänkta löner för vissa människor på arbetsmarknaden när de kommer till makten kommer vi få se en valrörelse där både de fackförbund som organiserat arbetare och de fackförbund som organiserar tjänstemän agerar mot oppositionens (alliansen + SDs) politik under den kommande valrörelsen.

Det är ju inte automatiskt dåligt för oss att det blir lättare för andra att få jobb. Det viktigaste är ju snarare att fler jobbar.
  • Mandel
    Abegayle70 skrev 2018-02-25 16:30:05 följande:

Alexandra Boscanin skriver om LO, S och SD:

www.gp.se/ledare/lo-byter-sd-taktik-1.4860119

Nu är jag ju inte med i någon svensk fackföening längre, men jag är glad att mitt dåvarande fack var opolitiskt.

Så länge de svenska facken och då i princip bara de i LO:s gäng ägnar sig åt rena maffiametoder, så kommer jag aldrig att vara medlem.

Helt sjukt hur någon kan få ägna sig åt hot och utpressning helt lagligt utan att någon ingriper. Behöver inte ens finnas någon som helst anledning till deras hot och utpressning utan hittar de någon som inte betalar för deras beskyddarverksamhet så börjar hoten ramla in...
    Oavsett om någon arbetstagare far illa eller ej!
    Och skulle någon arbetstagare fara illa så är det väldigt sällan maffian hjälper dem i alla fall. Maffian ser bara om sitt eget hus och pressar arbetsgivaren på pengar, men de tillkommer sällan den som faktiskt drabbats av orättvisa på arbetsplatsen.

Här heter facket Svenska maffian och jag/vi samarbetar INTE med maffian!!!
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • KillBill
    Egon den stora skrev 2018-02-26 09:13:18 följande:

Det är ju inte automatiskt dåligt för oss att det blir lättare för andra att få jobb. Det viktigaste är ju snarare att fler jobbar.

Det finns forskning som visar att den typ av låglönejobb som alliansen och SD vill lagstifta om kommer sänka lönerna generellt för alla som har den typen av jobb dvs inte bara de som står utanför arbetsmarknaden (tex invandrare och lågutbildade). Självklart är facket emot en sådan utveckling.
  • KillBill

Samtliga fackliga tjänstemannaförbund är kritiska mot alliansens förslag att försämra LAS (lagen om anställningsskydd). Allianspartierna har också i debatten visat att de inte förstår hur LAS fungerar och det ör pinsamt att se.

• Åsa
    Egon den stora skrev 2018-02-26 05:54:49 följande:
    Problemet var ju bara det att dom blev så avundsjuka för att jag förhandlade en bättre lön så att dom krävde att ingen skulle få mer än vad facket förhandlade fram även om man inte var medlem. ...
    Något sådant system har inte vi. De avtal som förhandlas fram fack-arbetsgivare hos oss gäller på avtalsområdet som helhet och behöver inte spegla vad den enskilde medlemmen får efter sitt lönesamtal, vare sig uppåt eller nedåt.
  • KillBill
    Åsa skrev 2018-02-26 11:58:45 följande:

Något sådant system har inte vi. De avtal som förhandlas fram fack-arbetsgivare hos oss gäller på avtalsområdet som helhet och behöver inte spegla vad den enskilde medlemmen får efter sitt lönesamtal, vare sig uppåt eller nedåt.

Precis, så fungerar det oftast.
  • Egon den stora
    Åsa skrev 2018-02-26 11:58:45 följande:

Teori och praktik är helt olika saker. På det stället rådde en enorm avundsjuka och kontroll. Höll mig därför undan facket.
Svar på tråden Är det rätt av LO att sattsa minst 30 miljoner på sossarna?