Är det rätt av LO att sattsa minst 30 miljoner på sossarna?
Jag är inte med i facket av den anledningen. Dom för ju en galen politik för oss. Lo borde vara opolitiska och alltid jobba för sina medlemmar.
Jag är inte med i facket av den anledningen. Dom för ju en galen politik för oss. Lo borde vara opolitiska och alltid jobba för sina medlemmar.
Jag menade att dom inte skall vara partipolitiska.
Instämmer.
Det klarar de flesta tjänstemannaförbund av.
Det är som sagt för medlemmarna att bestämma. Du eller jag som icke medlemmar i LO har inget med saken att göra. Mitt fack jobbar inte partipolitiskt.
OT Vad jag skulle önska är att ickemedlemmar inte automatiskt skulle få ta del av fackligt framförhandlade förmåner som extra semesterdagar, kompensation vid föräldraledighet, semesterväxling, retroaktiv lön och OB-ersättning. Väljer man att inte vara medlem kan man förhandla fram sådant för egen maskin.
Eftersom alliansen och SD säger sig vilja försämra LAS och lagstifta om sänkta löner för vissa människor på arbetsmarknaden när de kommer till makten kommer vi få se en valrörelse där både de fackförbund som organiserat arbetare och de fackförbund som organiserar tjänstemän agerar mot oppositionens (alliansen + SDs) politik under den kommande valrörelsen.
Något sådant system har inte vi. De avtal som förhandlas fram fack-arbetsgivare hos oss gäller på avtalsområdet som helhet och behöver inte spegla vad den enskilde medlemmen får efter sitt lönesamtal, vare sig uppåt eller nedåt.