Inlägg från: Trullis82 |Visa alla inlägg
  • Trullis82

Viktminskning innan graviditet

Fröken W skrev 2018-02-19 18:47:07 följande:

Hej!

Jag och min sambo vill gärna försöka få ett syskon till vår dotter. Vi skulle vilja börja försöken i höst. Innan jag bli gravid igen så vill jag gå ner i vikt då jag dels inte trivs med min nuvarande vikt och kropp och dels pga att det inte är hälsosamt att ha så stor övervikt som jag har.

För att nå en normalvikt så skulle jag behöva gå ner drygt 30kg så som ni förstår har jag alldeles för hög vikt nu.

Jag söker någon som är i samma sits, eller i alla fall vill gå ner i vikt, så vi kan peppa varandra.

Finns du där ute?

Hej där!

Jag har kämpat med min vikt sedan jag var 15.

Har provat allt man kan för att gå ner i vikt men det gränder inte mycket.

Som en sista utväg gjorde jag en gastric sleeve 2015 som inte fungerade alls.

På flytet innan op gick jag ner 10kg o det e oxå det enda som jag gått ner.

Har 30kg till som ska bort.

Jag har två barn o vill vill ha ett syskon nu.

Jag vägde 95kg när jag blev gravid med mina andra två o det samma nu.

Vilten kan spela roll absolut men det viktigaste är att inte pendla upp ner upp ner.

Eller att gå ner allt o sedan föröka med en graviditet.

Vi försöker för fullt men jag har haft p-spruta så det går lite segt.

Men tänker på ALLT jag stoppar i munnen.

Tagit bort kolhydrater o försöker tänka på allt.
  • Trullis82
    Fröken W skrev 2018-02-20 12:39:57 följande:

Vad jobbigt! Men förhoppningsvis kan vi peppa och stötta varandra nu.

Jag vägde 96-97 när jag blev gravid, vägde 99 vid förlossningen. Jag gick sedan ner till 85 efter förlossningen men när dottern var runt 6 månader så började jag gå upp igen och så har det fortsatt.

Idag väger jag 99 och vill verkligen gå ner innan en ny graviditet. Drabbades av grav.diabetes och skulle gärna slippa det igen.

Jag tänker att jag först och främst måste sluta med sådana mängder läsk och sötsaker som jag trycker i mig. Sen måste jag börja röra mig regelbundet. Jag har svårt att se att jag skulle kunna lägga om min kost som du, skulle inte kunna utesluta något. Men skulle det behövas efter att jag tagit bort sötsaker och lagt till träning så absolut, men det blir som ett sista alternativ för mig.

Hur gamla är dina barn?

Mina barn är 13&7 år gamla så det skulle bli en liten sladdis

Men så efterlängtad. Ger inte upp utan kamp.

Så får vi se vad som händer

Vi skulle inte ha fler. Jag är 35 o min man 50 så vi hade bestämt att det absolut täcker därför började jag med p-spruta.

Men med åren har det växt fram mer o mer den här längtan efter en liten till....

Så nu kämpar vi på med att det ska ta sig. Slutade med p-spruta september 2016
  • Trullis82

Mitt mål var ju aldrig att väga mycket under en graviditet men tyvärr blev det så.

Det är svårare att bli gravid som överviktig men även snabba upp o nedgångar av vikten är en anledning till icke gravid.

Jag vägde 95 båda gångerna.

Med barn 1 gick jag ner 22 kg under graviditeten pga gallsten. Så läkarna sa att hade jag varit normal viktig hade min bebis inte överlevt.

Med barn 2 gick jag bara upp 7kg

Jag är i samma sits nu. Men tänker kanske mer på vad jag äter.

Jag känner att jag inte heller kan bromsa allt.

Min man är liksom 50år o har sagt att det är nu eller inte alls för han vill inte vara allt för gammal.

Men jag äter inga kolhydrater

Dricker inga söta drycker

Dragit ner på kaffe till max 2 koppar om dagen

Har hund så promenad 1 Tim ggr 4

Vet inte vad mer jag kan göra

• Trullis82
    Stora My skrev 2018-02-27 20:40:57 följande:

För mig har det gått så där. I helgen blev det lite för mycket av det goda så gått upp. Jag väger mig nästan varje dag men måndagar är min officiella vägningsdag. Hade alltså plus 1.5 kg från förra veckan. Aj aj! Jag har nog checkat ut mentalt då jag reser bort och börjar på allvar efter resan.

Sådär höll jag på, vägde mig varje dag. Akta dig för det. För mig blev det typ maniskt. Så hade jag gått upp några gram åt jag inget men om jag gått ner kunde jag äta.

Det blev till slut ohållbart o det slutade i kbt träffar. Våg får jag aldrig äga mer. Fick gå till vc o väga mig 1 gång i veckan o sedan blev det 1 gång i månaden.

Så var rädd om dig
  • Trullis82

Ja, jag vill oxå ha hjälp.

Har typ 30kg som ska bort bara att jag inte vet hur.

Lördags kväll äter jag ca 1 dl chips. Det är vad jag unnar mig.

Dricker ingen läsk

Äter ingen skräp mat

Äter protein rik mat o mycket grönt

Ingen ris potatis el pasta om det inte är typ pastagratäng el så, (vilket det är sällan) då äter jag väldigt lite.

Jobbar inom vården så rör på mig konstant.

Har hund så många promenader

Alltså jag vet inte vad jag gör för fel o inte dietisten heller. Har varit hos tre olika dietister o inget vet....

Så någon här som har svar???

Prover tagna o jag e frisk som en nötkärna

Fortsatt trevlig helg

• Trullis82
    Jsv17 skrev 2018-03-04 05:58:27 följande:

Jag antar då du säger att prover är tagna att de tog prover på sköldkörteln? Det är ju annars en vanlig bov i sammanhanget.

Min mammas kompis hade liknande, hon kunde gå ner i vikt om hon körde extremt strikt och kaloribegränsad kost men så fort hon började lägga på kalorier för att ?hålla vikten? så gick hon upp igen. Jag har för mig att de till sist hittade nåt fel i ämnesomsättningen som de kunde korrigera med medicin efter många år.

Min ämnesomsättning är kanon. Som sagt, man har tagit alla möjliga prover på mig men jag e frisk på alla plan
  • Trullis82
    henkeshumla skrev 2018-03-04 20:46:42 följande:

Jag tycker vägning en eller två gånger i månaden låter klokt. Räcker det med en gång i månaden? Jag kan tycka att det känns rättvist, för vissa veckor är verkligen katastrof.... man samlar på sig vätska och svullnar upp. 

Ska vi sikta in oss på ett datum? Förslag någon? Att vänta till 1 april känns lite väl länge, kanske? 

Hojta vad ni känner!

Jag gör som jag blev sagd hos dietisten o väger mig på tisdagar.

Så börjar from imorgon o varje tisdag
Svar på tråden Viktminskning innan graviditet