Inlägg från: Anonym (Meningslöst) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Meningslöst)

Meningslöst liv som 25-åring

Hej, jag är en kvinna på snart 25 år. Jag mår i perioder dåligt, som nu, och jag undrar om det finns någon där ute med liknande problem eller som har tips i vad man kan göra....?

Jag tycker inte man ska ha ett meningslöst liv som 25-åring. Eller hur? Men jag har inget, jag har ett förhållande som jag inte vet ifall jag vill vara i, dock har jag en bra familj, utan dem hade jag inte haft något. Jag är 25 år och har enbart två vänner som går att umgås med men som man träffar sällan, kanske 1 gång i månaden. Inga barn, en hund har jag vilket tar upp mycket av mitt liv just nu så SÅ mycket hinner jag inte fundera på livet men nu liksom crashade jag, igen...

Då jag inser att jag inte gör något med mitt liv. Samtidigt som åren bara går, kan inte förstå hur snabbt dem går. Jag har åldersångest. Jag ser inte saker lika intressant längre. Jag jobbar, sedan umgås jag med min hund/familj/pojkvän men inget är riktigt roligt. Jag kommer ingenstans... Vet inte ens vart jag vill komma? Jag står stilla men åren bara sveper förbi, svårt att förklara... Är jag konstig som känner såhär? Någon annan?

Jag inser att tråden inte blev så bra som jag hade tänkt, men jag hoppas att någon kan ge lite input! Jag ville skriva av mig lite, om mina känslor. Varför känner jag såhär?

• Svar på tråden Meningslöst liv som 25-åring
  • Anonym (Meningslöst)
    Fru Ve skrev 2018-02-15 09:26:27 följande:

Det låter som om du har en depression. Sök läkare tycker jag! Det är inte normalt att gå runt och känna att det är meningslöst, så ska du inte ha det.

Jag vägrar ha depression! Vet att man inte kan säga så men jag känner att jag vill vara så stark så att jag kämpar på och aldrig sträcker mig så långt som till depression... Även en om jag inser att det ser ut så på det jag skriver.... Kanske jag bara kunde prata med någon?

Men ärligt funderar jag själv på ifall det kan handla kring mitt förhållande. Känns som att jag är fast där, jag gör knappt något som jag själv vill då jag är i förhållandet. Bara umgås med honom liksom... Jag känner ibland att jag hade gjort roligare saker om jag inte var i förhållandet.
  • Anonym (Meningslöst)
    Anonym (K) skrev 2018-02-15 09:28:41 följande:

Känner precis likadant och har nyss fyllt 27. Antar det är en vanlig ålderskris? Tror alla går igenom det förr eller senare.

Vad skönt att höra, även om det inte är bra är det skönt att höra att man inte är ensam. Är du i ett förhållande?
  • Anonym (Meningslöst)
    Fru Ve skrev 2018-02-15 09:35:06 följande:

Kanske är det där du ska börja i så fall? Att göra slut med den aktuella killen. Du är 25 år, ska du ha ett förhållande ska det göra dig mer lycklig och att du vill ha en framtid med den mannen. Annars är det ingen vits.

Jag vågar inte göra slut. :( Vet inte vad jag ska ta mig till... Jag är både rädd för hans reaktion OCH rädd för att det är fel val. Vill både ha och inte ha. :(
  • Anonym (Meningslöst)
    AndreaBD skrev 2018-02-15 09:38:05 följande:

Det låter som en depression. Min ex-man hade depression. Det är bättre du söker hjälp, tar medicin ett tag, så kan du bli helt återställd. Om du nu drar ut på det flera år till (som mitt ex gjorde) så kan det bli kroniskt och då blir man aldrig riktigt av med det. Så det vore definitivt bättre att göra något snart. 

Hmm... själv tror jag inte att jag behöver medicin, eller jag vill inte äta medicin. Men kanske jag kunde prata med någon iallafall. Någon proffessionell, har nog ett och annat jag skulle kunna prata om.... Men jag kommer mig aldrig för att ringa, vet inte hur jag ska göra ens
  • Anonym (Meningslöst)
    Anonym (i know) skrev 2018-02-15 09:58:58 följande:

Jag känner igen mig mkt i det du skriver. Jag var också i ett förhållande och var livädd för att göra slut för han var ju min trygghet i alla lägen, vem skulle rädda mig då om jag vore själv?

Ju mer tiden gick desto jobbigare blev det och hade liksom ingen aning vad jag skulle göra med mitt liv, hade också som du 2 vänner, hund o tillslut började jag vantrivas på jobbet också för jag kände på något sätt att alla andra kom någonstans med jag stog och trampade på samma ställe.

Jag tog ett beslut, lämnade killen efter många år tillsammans, började söka jobb utomlands, tog det första bästa jobbet, flyttade, tog med min hund och efter ett tag bytte jag jobb och trivs sjukt bra. Jag tog mitt pick o pack o flyttade till Spanien o nu har jah bott här i ett par år.

Nu säger inte jag att du ska flytta till Spanien, men sätt upp kanske några mål för just dig och våga bryta dig loss om det är det du vill :)

Tack för ditt svar :) Varför gjorde du slut? Jag menar, älskade du inte honom eller var du bara också osäker som jag och körde på det? Eller vad var dina tankar då? Ångrade du dig någongång? Har du någon familj i Sverige? Hur vågade du lämna dem? Jag är så himla familjekär... Men jag hade gärna velat ut i världen en stund, men känns inte som att det kommer ske på lång tid i det förhållande jag har....
  • Anonym (Meningslöst)
    Anonym (Också 25) skrev 2018-02-15 11:30:13 följande:

Jag är också snart 25 år. Jag har inget förhållande och inga vänner. Allt är ju relativt men i mina ögon har du mycket.

Hej. Tråkigt att höra, samtidigt skönt att veta att man inte är ensam. Mina vänner är *inget att ha*, om man uttrycker sig så. Den ena bor i ett annat land och den andra är upptagen med att köpa hus och leva familjeliv, typ. Så den enda jag umgås med är min pojkvän. Just nu har vi det ganska lugnt men jag ska tala om för dig att det har varit långt ifrån lugnt också. Han har ropat, kallat mig fula saker, kastat saker, haft sönder saker, skrikit, slagit hål i väggar och allt vad det kan vara... Så förr, då sånt hände, då önskade jag att jag var du. Singel och ensam. Så som du säger, allt är ju relativt förstås. Men det jag menar är att det är inte alltid bra att ha domdär sakerna....
  • Anonym (Meningslöst)
    Anonym (i know) skrev 2018-02-15 11:28:22 följande:

Jag kände att jag utvecklades inte mer i det förhållandet, utan det var nog mest för att jag var bekväm att jag stannade hos honom på slutet och så ska det ju inte  vara.  Jag älskade honom jättemycket o det gör jag forrtfarande dock som en vän. Jag behövde flyga fritt, se nya vyer, träffa nya människor, nya utmaningar som satte igång lågan hos mig igen för att den var rent ut sagt död. för jag var 26 år men kände mig som typ en 60 åring som aldrig gjort något med sitt liv.

Jo, alla mina släktingar bor kvar i Sverige, vi skypar, whatsappar etc nästan varje dag.

Om du inte vågar ta steget till att flytta flytta, sök en sommarkurs utomlands det kan vara början till något som du kanske känner passionerat för sen?

Att känna att man inte utvecklas kan kanske vara samma med att vi inte kommer någonstans i förhållandet, eller? För det gör vi inte... jag vågar varken satsa eller sluta. Jag bara står och trampar. Jag vill också träffa nya människor, känna att jag lever...

Åh, ja, du får äventyret i mig att drömma. Jag vill så mycket känner jag, men står fast på något sätt... Sen att jag inte har nästan några vänner, det gör också att jag inte vågar tänka så långt på att göra slut. Vad ska jag då göra liksom, umgås med ingen? Märker när jag skriver det att det var en dålig anledning till att stanna, ifall jag inte har något bättre...
  • Anonym (Meningslöst)
    Anonym (Månen) skrev 2018-02-15 12:05:17 följande:

Hej!

Åh vad jag känner igen mig i det du skriver. Jag är 33 år och känner på liknande sätt och har gjort ganska länge. Just det där att åren sveper förbi och man bara sitter där och känner sig apatisk och att allt är lite surrealistiskt på nåt sätt.

Du är fortfarande bara 25, och om jag kunde prata med mitt 25-åriga jag skulle jag säga: gå och prata med en psykolog, det är du värd. Det är lätt att känna sig liten och att man inte tar sina problem på allvar och därför inte söker hjälp, men jag kan varmt rekommendera det.

Jag har själv nyligen sökt psykologkontakt och har gått några månader nu. Skönt att träffa någon som lyssnar och som inte dömer eller värderar. Och det är mycket lättare att reda ut sina tankar och känslor när någon annan hjälper till.

Kram!

Hej! Tack för ditt svar! Skönt att höra att du hittat något sätt att lätta dina tankar på. Jag hade gärna pratat med någon ibland. Har så mycket funderingar... Är det dyrt? Kan man få gratis på något sätt?

En annan sak, om jag får fråga. Har du familj, som pojkvän/barn eller så? Eller är du ensam?
Svar på tråden Meningslöst liv som 25-åring