• Gauss

Flytta till Malmö

Hej!

Vet inte om jag lagt detta i rätt forum, men admin får gärna flytta den om det blivit fel.

Jag planerar en flytt till Malmö inom 6mån och tänker köpa en lght. Jag kommer pendla till Lund där jag jobbar, vilket innebär att jag vill ha relativt nära till tågstation triangeln eller centralen. Vilka områden skulle passa? Har en budget på ca 2Mkr. Är 37år, inga barn.

Har kikat lite på lght på område slottsstaden, men tycker det verkar lite långt att ta sig till stationen? (morgontrött):)

Så...finns det ngn som kan tipsa mig? Gärna länk till lght på hemmet.

Mvh

• Svar på tråden Flytta till Malmö
  • Anonym (Malmöit)
    Gauss skrev 2018-02-10 12:31:25 följande:

Hej!

Vet inte om jag lagt detta i rätt forum, men admin får gärna flytta den om det blivit fel.

Jag planerar en flytt till Malmö inom 6mån och tänker köpa en lght. Jag kommer pendla till Lund där jag jobbar, vilket innebär att jag vill ha relativt nära till tågstation triangeln eller centralen. Vilka områden skulle passa? Har en budget på ca 2Mkr. Är 37år, inga barn.

Har kikat lite på lght på område slottsstaden, men tycker det verkar lite långt att ta sig till stationen? (morgontrött):)

Så...finns det ngn som kan tipsa mig? Gärna länk till lght på hemmet.

Mvh

Välkommen!

Om du vill bo här men samtidigt känna dig trygg är Slottsstaden ett bra område. Raksträcka till Centralen.

Men varföe flyttar du inte direkt till Lund istället?

Där är det mycket tryggare och lugnare.

Till och med på Lunds Rosengård.
  • Anonym (K)

Hela Malmö har när till stationen. Utom rosengård/Lindängen/fosie.

I och med att där finns tågstation på triangeln också så blir det alltid max 15 min med buss till tåget.

Slottstaden, västra hamnen, värnhem/rörsjö, lugnet, Davidshall, södervärn har alla nära till stationen/triangeln och bussförbindelse.

• Gauss

Varför jag inte valde Lund? Tja, tycker att Malmö verkar mer spännande och en större förändring kontra där jag bor idag.

På vilket sätt är Mmö otryggt? Tror inte jag befinner mig i någon riskgrupp då jag närmar mig 40 och är man. Men visst, jag vill kunna gå på krogen utan att riskera bli nedslagen på vägen hem????. Planen är också att skaffa jobb i Mmö när tillfälle ges (kan ta tid)

Mvh

• Anonym (Malmöit)
    Anonym (K) skrev 2018-02-10 12:40:03 följande:

Hela Malmö har när till stationen. Utom rosengård/Lindängen/fosie.

I och med att där finns tågstation på triangeln också så blir det alltid max 15 min med buss till tåget.

Slottstaden, västra hamnen, värnhem/rörsjö, lugnet, Davidshall, södervärn har alla nära till stationen/triangeln och bussförbindelse.

Värnhem är väl knappast nära Centralen?

Rörsjöstaden kanske om man bor längst ut på kanten.

Södervärn är ju inget område man vill bo på
  • Anonym (Malmöit)
    Gauss skrev 2018-02-10 12:43:10 följande:

Varför jag inte valde Lund? Tja, tycker att Malmö verkar mer spännande och en större förändring kontra där jag bor idag.

På vilket sätt är Mmö otryggt? Tror inte jag befinner mig i någon riskgrupp då jag närmar mig 40 och är man. Men visst, jag vill kunna gå på krogen utan att riskera bli nedslagen på vägen hem????. Planen är också att skaffa jobb i Mmö när tillfälle ges (kan ta tid)

Mvh

Jag skulle kunna skriva en hel bok men du lär ju märka hur det är när du kommer hit.

Ta då några rundor utanför rusning och se det riktiga Malmö.

Mitt i rusning ser du bara Svenskar som slutat jobbet och är på väg hem från Malmö.

Svenskarna går i en stor hord tillsammans till jobb från jobb och matbutikerna samtidigt

Du får uppleva det själv.
  • linani

Jag säger som övriga i tråden: det går snabbt att ta sig fram i  Malmö, både med buss och cykel. Från Slottsstaden cyklar du till Triangelns station på 10-15 minuter. 

Andra områden att titta på är Dammfri, Fågelbacken, Hästhagen och Davidshall.

Om du vill bo alldeles bredvid Triangeln (vi pratar gångavstånd 5 minuter) så får du ju bo runt Triangeln. Men då kommer du att bo mitt i city. 
    Finns fina lägenheter runt Malmö konsthall och S:t Johanneskyrkan.

Runt Malmö C finns det inte så mycket bostäder just nu (mer kontorslokaler och butiker), men de håller på att bygga upp nya kvarter.

• Anonym (K)
    Anonym (Malmöit) skrev 2018-02-10 12:46:04 följande:

Värnhem är väl knappast nära Centralen?

Rörsjöstaden kanske om man bor längst ut på kanten.

Södervärn är ju inget område man vill bo på

Värnhem är Lika nära som Slottstaden, eller till och med närmre. Direktbuss som tar max 5 min. Cykling likaså.

Har du varit i Malmö ens?
  • Anonym (MM)

Välj området kring Triangeln. Citytunneln + centralt + grönområde. Malmö är är farligt för några få..

Svar på tråden Flytta till Malmö