• Anonym (Rin)

I vilken ålder skaffade ni era barn?

Hur gammal var du när dina barn föddes? Skriv även gärna om ni planerar fler.

• Svar på tråden I vilken ålder skaffade ni era barn?
  • Anonym (Annie)
    Anonym (MD) skrev 2018-01-27 17:28:41 följande:

Måste säga att det var väldigt skönt att läsa denna tråd. Är 25 år (fyller 26 år) och har pluggat heltid i 5.5 år och ska plugga halvtid + göra praktik/jobba heltid i ca 2 år framöver. Har känt sådan stress över att få barn. Jag och sambon längtar, men vill få klart med studier först samt hinna jobba lite. Samtidigt så är det så många jag gick i skolan med som fått barn sedan 3 år tillbaka och framåt. Kommer från en mindre stad. Är skönt att se att många fått sitt första barn 30+. :)

Typ alla mina kompisar fick barn under AT, varför skulle det inte funka?
  • Anonym (MD)
    Anonym (Annie) skrev 2018-01-27 19:16:16 följande:

Typ alla mina kompisar fick barn under AT, varför skulle det inte funka?

Är inte studier i sig, men hela situationen som studenter. Vi har pluggat och bott uomlands hela denna tiden och gör så fortfarande. Sedan 1.5 år tillbaka bor vi ett nytt land och kommer flytta till ytterligare ett land om drygt 1-1.5 år. Med andra ord är vi studenter (på CSN), utan ett nätverk av familj och vänner och kommer med största säkerhet byta land för en tredje gång inom två år. Klart man KAN skaffa barn nu. Och dina kompisar kunde och skaffade faktiskt barn under sin AT. Men vi vill inte, vi vill inte har barn under de här omständigheterna. Att ekonomin ska vara stabil och riktigt uppordnad är ett måste för oss eftersom vi lever på det sätt vi gör och den plats vi lever på.
  • Anonym (S)

Första (flicka) 28-år. Vi planerar fler men för oss krävs IVF så vi får se hur lång tid det tar att få till nr 2, om vi överhuvudtaget lyckas!

• Anonym (Mmm)

Födde min son när jag var 34 år. Som det ser ut nu är vi nöjda med ett barn.

• Anonym (Annie)
    Anonym (MD) skrev 2018-01-27 19:33:10 följande:

Är inte studier i sig, men hela situationen som studenter. Vi har pluggat och bott uomlands hela denna tiden och gör så fortfarande. Sedan 1.5 år tillbaka bor vi ett nytt land och kommer flytta till ytterligare ett land om drygt 1-1.5 år. Med andra ord är vi studenter (på CSN), utan ett nätverk av familj och vänner och kommer med största säkerhet byta land för en tredje gång inom två år. Klart man KAN skaffa barn nu. Och dina kompisar kunde och skaffade faktiskt barn under sin AT. Men vi vill inte, vi vill inte har barn under de här omständigheterna. Att ekonomin ska vara stabil och riktigt uppordnad är ett måste för oss eftersom vi lever på det sätt vi gör och den plats vi lever på.

Ja, det är stor skillnad om man bor utomlands förstås. I Sverige är det ju bara gött att vara student och småbarnsförälder eller precis i början av karriären. Ni är ju inte direkt sent ute, men det är väl alltid tveksamt att skjuta upp något som är viktigt för en.
  • Dynomate
    Anonym (Liv) skrev 2018-01-27 18:51:32 följande:

41 år. Efter flera års försök. Så tacksam att det blev ett till slut. Men fler blir det nog inte.

Grattis! :)
  • Anonym (*))
    Anonym (MD) skrev 2018-01-27 18:57:31 följande:
    Jag bor inte i Sverige, men det var inte riktigt så jag menade heller. Att jag var helt ovetandes om det, mer själva känslan. Känslor är inte helt logiska. Jag vet att det såklart finns och borde vara rätt vanligt med förstföderskor som inte är i 20-års åldern. Men jag ser det aldrig. Majoriteten av de jag känner/är bekanta med som jar partner har fått barn eller väntar barn eller planerar för barn. Min omgivning är uppenbarligen inte representativ för hur det faktiskt ser ut i genomsnitt, men min omgivning påverkar ju hur jag upplever det. Representation typ. Vi kan veta att något existerar, men ser vi det aldrig representerat i vår omgivning så blir det lätt att glömma bort, ens omgivning blir ens verklighet. Men jag vet ju att det finns en faktiskt verklighet, som består just av den statistiska sanningen om förstföderskors medelålder. Men därav skrev jag inte "oj, vad ovanligt många som fått barn efter 30" utan att det var skönt att läsa. Få det bekräftat ungefär.
    OK, då förstår jag bättre.

Men tycker inte att du behöver känna stress, du är "bara" 25 år.
Svar på tråden I vilken ålder skaffade ni era barn?