Inlägg från: Lillatjejen1992 |Visa alla inlägg
  • Lillatjejen1992

Vi som försökt med första barnet ca 1 år

Blomma10 skrev 2018-08-24 21:04:44 följande:

Hej!! Tänkte bjuda in mig här om det är okej förstås. Jag och min man har precis börjat våran ?behandling? jag har tagit provera för att få en så normal mens och mens cykel som de går. Och det har jag lyckats med! Yey! Sedan har jag nu käkat några tabletter som heter Letrozol. Som ska stimulera ägglossningen. Idag va jag hos min gynekolog och han kunde se att en stor äggblåsa fanns där!! På 18mm!! Jag hade svarat fint på behandlingen och nu har jag fått en spruta som heter ovitrelle. Ska ta den imorgon om inte jag får en glad gubbe på mitt ägglossningstest. Tänkte fråga om någon här inne tagit den sprutan?

Tagit ovitrelle 2 cykler.
    Försökt plussa sedan juli-16. Ofrivilligt barnlösa, kvinnlig faktor (pco) och manlig faktor (få spermier)
  • Lillatjejen1992

Idag bröt jag bara ihop. Över 2år och inte ett enda plus.. Hur f*n är det möjligt?! Jag är så arg och ledsen på samma gång. Det känns på något sätt som att när man passerat 2år är barnlösheten mer på riktigt. Förra året hade vi hopp, vi skulle ju precis påbörja utredning och allt skulle lösa sig. Men så gjorde det inte det.. Jag trodde dessutom så innerligt att vi skulle plussa nu i augusti, precis innan årsdagen för när vi sökte hjälp och eftersom jag kände av ägglossning så kraftigt på min födelsedag och vi äntligen fick till det 2dagar efter varandra att det äntligen skulle hända. Jag tänkte att nu grejjar vi detta själva.. Gjorde vi det? Nej..

Mensen kom så perfekt efter jag kom hem från en utlandsresa och det kändes som en sån jävla käftsmäll! Det är verkligen en bit som fattas i hjärtat på en och det tär så mycket att alla andra får det vi kämpar så för.

Försökt plussa sedan juli-16. Ofrivilligt barnlösa med kvinnlig och manlig faktor.
  • Lillatjejen1992
    LillaLuna skrev 2018-09-05 20:49:45 följande:

Usch, jag känner verkligen med dig! Milstolpar man aldrig vill passera. Hur ser det ut i er utredning? 2 år måste ju ändå räknas som hög tid för nästa steg! 2 år är verkligen 2 år för länge i den här situationen.

Jag håller helt med om att det tär på en att alla andra runt omkring verkar vara så fertila att foster bara kastas in i livmodrarna på dem -.- jag är definitivt inne i fasen där jag känner mig riktigt jäkla missunnsam mot de som får vad jag vill ha. Umgicks i helgen med ett par och deras 9 månaders bebis. Fick igår veta att en kollega ska ha barn. Idag att en kompis väntar sitt första. Klarar knappt reagera positivt längre....

Våran utredning måste göras om på annan klinik då den inte är fullständig (sambon lämnade bara 1 spermaprov och jag har inte spolat äggledarna).

Just nu står vi still, vet inte om förhållandet pallar mer.
    Försökt plussa sedan juli-16. Ofrivilligt barnlösa. Kvinnlig och manlig faktor.
  • Lillatjejen1992
    LillaLuna skrev 2018-09-06 08:11:57 följande:

Åh, låter som vår utredning. Det konstaterades väldigt snabbt att inget var fel och vi skulle fortsätta som vanligt -.- man bara jahopp

Det är verkligen så oerhört slitsamt på ens förhållande. Tror inte folk kan föreställa sig...! Det som bara ska vara så himla fint och lyckligt, blir bara jobbigt och tragiskt

På mig hittades pcos snabbt när vi började och vid besök 2 fick sambon svar på första spermaprovet som visade att det bara fanns 2,5milj/ml och att över 15milj är normalt. Då tycker man ju att ett till prov vore på sin plats. Men nej.. Istället ville hon skicka oss till ivf direkt trots att hon själv sa att det kan gå då dom få simmarna som finns är väldigt aktiva. Så 5 letrozolekurer men inget hände. Sen kom regeln om spolning och det har väl alltid varit krav på 2 spermaprov om det första visar dåligt?

Precis som du skriver.. Det som började med fjärilar i magen och prat om namn blev ett stort svart moln som sakta förstör relationen. Man undrar om ens lilla familj någonsin kommer få dendär sista pusselbiten.
  • Lillatjejen1992
    LillaLuna skrev 2018-09-06 16:24:59 följande:

Men ja? Jag har aldrig hört att man inte får göra ett till om det första spermaprovet är dåligt/försämrat? Låter märkligt... Och varför ingen spolning ännu? Jag fick ingen då jag plussat 2 gånger, men bara får missfall, så för mig är det ju något annat som spökar.

Ja, det bryter verkligen ner en sakta men säkert. Känns så långt borta, och som om hela omgivningen springer om en. Tungt när de som började försöka EFTER mig, föder FÖRE mig. Så jävla bitter.

Vet inte varför jag inte fått spola äggledarna faktiskt.. Har inte plussat en enda gång så. Tror kliniken har noll koll. Därför måste vi göra om utredningen typ :(
  • Lillatjejen1992
    Felicia29 skrev 2018-09-28 13:31:53 följande:

Hej MrsBB,

Hur gick det? Jag har också PCOS diagnos och undrar om det finns möjlighet att enklare bli gravid utan att behöver gå till läkaren så ofta? Typ ett test man kan göra hemma?

Jag har också pcos diagnos. Tyvärr finns nog inget enklare sätt. Har man otur (som jag) så fungerar inte ens äl tester utan man måste ständigt springa på äggkoller. Letrozolebehandling (all hormonbehandling som är till för att hjälpa pcos patienter uppnå graviditet) ska ju göras med läkares övervakning.
  • Lillatjejen1992

Vill önska alla i gruppen lycka till. Jag och sambon har nu valt att separera 3

• Lillatjejen1992

Någon i denna tråd som sökt samtalshjälp för barnlöshet i stockolm? Vart gick ni?

Då mitt numera ex och jag är väldigt trasiga efter denna resa och hade kunnat hålla ihop om det erbjudits samtalshjälp så vill vi gå och få allt ur oss så vi kan läka.

Ofrivilligt barnlös sedan 2016, ensamstående (nyligen separerad).
  • Lillatjejen1992
    Jooosen skrev 2018-10-05 09:07:31 följande:

:(. Jävla barnlöshet. Den tar verkligen knäcken.. kram

Ja.. så tragiskt. Tänk om man bara hade blivit erbjuden någon samtalshjälp i tid!

Mitt ex (låter så konstigt) sa att dethär kändes nästan precis som att förlora ett barn igen (han förlorade sin 4,5mån gamla dotter i tidigare förhållande).

Så det är verkligen sjukt att detta inte tas på allvar av vården.
  • Lillatjejen1992
    Jooosen skrev 2018-10-29 21:09:47 följande:

Vi kör frysförsök i början av december. Drömmar varje natt att vi inte kommer lyckas typ. Är lite i en kris känns det som. Vet inte vad ja vill och känner bara att ja vill vara ute och slira runt o vara 20 igen.

Krisen och sorgen är så svår att hantera. Se till att få samtalshjälp innan du totalt bryts ner. Stor kram!
  • Lillatjejen1992
    saijda skrev 2018-11-20 18:16:50 följande:

Jag misstänkte det. Men fortfarande ingen mens, hög temp, brösten ömmar mer, brännande/värmande känsla i magen. Drar/strålar i ljumskarna och höfterna. Mår illa till och från. Extremt trött och drömmer en massa...

Låter precis som mina symptom varje månad och jag har pcos som orsakar dem :(
  • Lillatjejen1992
    Jooosen skrev 2018-11-20 19:39:44 följande:

Länge sedan, hur mår du? <3

Åh så snällt att du frågade (kan inte göra hjärtan via mobilen). Jag mår sådär, upp och ner. Svårt att separera från någon pga barnlöshet, svårt att acceptera att vi inte tillhörde kategorin som fick barn inom 6mån-1år :(

Funderat på att starta utredning och ställa mig i kö för insemination för ensamstående men vet inte om jag vill göra allt ensam när jag sålänge föreställt mig allt med min föredetta. Varken han eller jag vill träffa någon ny samtidigt som vi inte vet hur tusan vi skulle orka att bli tillsammans igen när vi vet vad som väntar. Och på det är det snart jul och allt å själen bara skriker att jag vill bli mamma. Sorry för långt inlägg xD

Hur mår du själv? Hur går allt?
  • Lillatjejen1992
    Jooosen skrev 2018-11-20 22:01:16 följande:

Åå, ja tufft är det. O alla blir typ gravida med deras andra barn samtidigt som man inte kommit nånstans typ. Ses ni fortfarande mycket? Hur länge var ni ett par? Vi har iallafall kommit igång med ivf-karusellen. Första försöket gick åt skogen. Väntar på mens så vi kan göra ett frysförsök innan jul. Men det är som att allt hopp försvunnit. Känns som min kropp aldrig nånsin kommer vilja bli gravid.

Ja alla blir gravida direkt typ.. alla våra vänner som började försöken till första samtidigt som oss har nu börjat försöka eller väntar sin andra. Så jävla orättvist på något sätt.

Vi ses mycket och hörs varje dag. Vi var ett par i nästan 3år men kände tidigt att vi var så rätt för varandra. Vi började försöka få barn efter 8mån ihop och när vi inte blev några gick vi båda totalt sönder.

Hoppas frysförsöket går bättre! Är så innerligt impad av par som vågar ge sig på ivf!

Har ni fått någon samtalshjälp? Om inte så be om att få det. Att vara barnlös, genomgå ivf och sen ev bli gravid med all sorg i bagaget sliter på förhållandet. Det var just pga brist på samtalsstöd som fick oss isär och då hade vi inte ens börjat med ivf.

Hoppet är ju tyvärr det som bryter ner en varje månad så förstår helt hur du känner.
  • Lillatjejen1992
    saijda skrev 2018-11-20 22:37:36 följande:

Låter jobbigt! :(

Jag får min mens varje månad annars sedan jag slutade med hormonella preventivmedel förra året. Min cykel är mellan 29-35 dagar, genomsnittscykeln är 33 dagar. Jag är nu på dag 43. Detta är första månaden (förutom när jag plussade i december) som min mens har uteblivit.

Däremot så har jag pratat med BM som tycker att jag ska vänta tills det har gått tio dagar efter beräknad mens och sedan testa mig igen. Oavsett resultat så skulle jag kontakta dem igen. Har dessutom sökt tid hos gyn pga tidigare cystor och cellförändringar (väntar på kallelse). Inväntar svar från dem. Då får jag också möjlighet till vul/ul.

Jag hade regelbunden mens i 6år när jag slutade med ppiller. Sen helt plötsligt blev cyklerna mellan 28-45 dagar långa och jag får liknande gravidsymptom varje månad :(

Förns när vi kom till fertilitetsutredningen efter ett år av misslyckade försök fick jag diagnosen pcos. Innan det hade 2 gyn inte hittat något och sa att allt såg fint ut.

Hoppas du kan få en förklaring till att din kropp gör som den gör! Aldrig roligt att ha massa symptom men få negativa tester :(
  • Lillatjejen1992
    saijda skrev 2018-11-21 09:01:08 följande:

Oj det måste så jobbigt och frustrerande med symtom varje månad och oregelbunden cykel! Framför allt när du har besökt gyn flertal gånger och de hittar inte något :(

Förlåt om jag frågar. Men hur kom de fram till pcos?

Jag ska prata med gyn nu 9:45. Hoppas på att få en tid bokad snarast, jag pratade med en BM idag och hon sa att sen mens inte beror på cellförändringarna iaf (skönt det!) och att jag inte skulle googla om sånt men att jag skulle boka tid hos gyn.

Efter ett år utan graviditet och oregelbunden cykel gjorde vi en fertilitetsutredning 2017 där hon direkt såg alla små äggblåsor i äggstockarna och blodprover som bekräftade. Men dom 2 "vanliga" gynekologerna hittade "ingenting" vilket är helt sjukt.
  • Lillatjejen1992
    Jooosen skrev 2018-11-21 08:30:25 följande:

Ja det är orättvist. Men ni var aldrig redo för ivf va? Ni behövde kanske lappa ihop er själva innan kan jag tänka mig. Ja det är oerhört slitigt. Speciellt när jag nog tar såå mycket hårdare på alla misslyckade försök. Man är på helt olika nivåer. Ska kolla lite vad det finns för samtalshjälp. Det är lustigt att typ ingen på kliniken (som för övrigt är oerhört hjälpsamma) nämnt något om samtalshjälp...

Nej det var just det.. Min föredetta sa det att efter ha förlorat ett barn tidigare och behöva kämpa på dethär sättet var för mycket för honom. Skulle inte ens kunna föreställa mig mina känslor efter ivf och få veta att det inte gått vägen :(

Dock är det ju det att våran utredning inte heller är fullständig. Bara ett spermaprov lämnades som visade alldeles för få men otroligt rörliga spermier och då ska ju ett till göras innan man ens nämner ivf. Så frusterande..

Helt sjukt att samtalshjälp inte erbjuds per automatik! Man tas inte på allvar i denna kris vilket är förjävligt :(
  • Lillatjejen1992
    saijda skrev 2018-11-21 10:26:39 följande:

Aha okej, men jag har varit gravid två gånger. En gång med mitt ex när jag gick på hormonella preventivmedel, slutade i abort (jag var 17 år och han en psykopat). Andra gången jag var gravid i december förra året men slutade i missfall nu i januari. Efter missfallet så blev den cykeln senare för att sedan pendla mellan 29-35 dagar. Nu är jag på dag 44 med extremt illamående och halsbränna, ömma bröst och molvärk :0

Det är helt sjukt och ytterst märkligt att de inte hittade ?någonting?. Måste vara otroligt jobbigt för dig! :(

Jag har också varit gravid tidigare (en abort 2014 tyvärr) så pcos beskedet kom som en chock.
  • Lillatjejen1992
    saijda skrev 2018-11-21 18:29:23 följande:

Det förstår jag. Några av dem symtomen med pcos stämmer in på mig. Har någon hormonrubbning/obalans. Har fått läkartid där jag ska ta massa prover osv. Sedan återkommer gyn till mig i början av nästa vecka med tid för undersökning.

Såg ut som ljusljusrosa på pappret nyss så vet inte :(

Har köpt munkpeppar och clearblue digitala ÄL-tester. Men funderar på att köpa stickor med. Frågan är vilket märke?

Köp inga ältest förns du fått veta om du har pco eller pcos. Äl test kan nämligen visa positivt fast man inte har ägglossning med pco/pcos då man kan ha ständigt för höga LH värden. Jag kan inte använda några ältest.. Stickorna brukar visa positivt i 20 dagar och dom digitala visar positivt trots att jag inte ens hade ett moget ägg..
Svar på tråden Vi som försökt med första barnet ca 1 år