• sextiotalist

Personkemi

Jag älskar inte min sambos barn, men tycker väldigt mycket om dom och de har med tiden blivit viktiga personer i mitt liv (och jag i deras).
    Men det var inget quickfix, det har varit många motgångar och bakslag, ibland har jag kunnat sälja hela bunten gratis (inklusive min sambo och även ibland vår gemensamma).
    Men grunden har varit att vi klickade bra i början, en sambo som var väl medveten om att hans barn var hans ansvar, en sambo som lät mig vara frustrerad, arg och ledsen utan döma mig och minimera mina känslor.
    Han har stått bakom mig när det behövts (OBS jag har aldrig behandlat dom illa, det hade han aldrig accepterat) och gruffat på mig när det behövts.

Så ja, jag tror att personkemin är viktig, för alla, för vem vill dela ett hem med någon som man inte står ut med, då är det bättre att man är särbos.
    Sedan kan kriserna komma efter det man flyttat ihop och då är den än viktigare att man har grunderna i form av en bra relation och att man har klickat med varandra.
    För jag lovar, en del barn bli allt annat än roliga i puberteten och då gäller det att man har en bra grund att stå på (och det gäller inte endast partnerns barn, utan självklart ens egna)

• sextiotalist

Svårt att svara på, men de var trevliga. Men det räckte självklart inte. Om du läste vad jag skrev så fick jag stöd av sambon även när det var jobbigt. Det var nog avgörande för att komma igenom de tuffa tiderna.

Svar på tråden Personkemi