Anonym (ts) skrev 2018-04-30 08:22:05 följande:
Hur olika uppfostran kan man ha egentligen? Jag och min partner känns ju som vi är ganska lika, klart jag vet att ens föräldrar gör olika men man kan ju umgås med människor som har annan uppfostran ändå. Sen har hen ju en mamma som jag inte skulle klara av att umgås med och därifrån tar hen med sig mycket in i vårt hem som känns främmande. Det märkte jag inte av i början heller, hen bor ju med sin pappa också och borde ta in lika mycket från båda och ska ju bli en egen person.
Jag hade inga egna barn när vi träffades, jag kunde ändå tycka om andras barn och tänkte inte i termer av att älska någon som mitt eget barn, jag var inte inne på att skaffa egna barn och inte heller att hitta någon att substituera egna barn. Jag hade hittat en man som jag vill hänga med och han hade ett barn. I början träffades vi bara när han inte hade barn, det var som han hade två liv, och det andra livet la jag inga tankar på alls, inte han heller när han var med mig. Sen började vi vilja umgås mer, i stället för att jag skulle åka hem när hans barn skulle komma så började vi umgås lite mer. Så för mig blev umgänget med hans barn bara en positiv förlängning av mitt umgänge med min partner.
Men jag undrar om inte barnet å andra sidan har haft sina tankar om mig. Där har varit testningar av mig, är jag en riktig kompis, test som barn kan göra med varandra, inte sånt som jag någonsin ägnade mig åt som barn men som jag hört andra resonera. Kommentarer som sluppit ut, vem som är familj och inte. Misstänkliggöranden av mig. Min partner har inte velat se de här sakerna, jag har talat om när hans barn har sagt något som jag tyckt varit anmärkningsvärt men han har stannat vid att barnet inte menar något illa och så har det varit bra med det.
När jag tänker efter så har det stört mig mycket också att min partner förändrades när barnet kom. Saker som han och jag brukade göra tillsammans glömde han helt plötsligt och sa inte något så stod jag där och undrade varför vi inte gjorde som vanligt. Idag har jag vant mig, jag tycker fortfarande att han blir lite löjlig, inte för att han tänker på sitt barn men för att han har så svårt för att ta in mig i sina tankar kring att han försöker ta hand om sitt barn. Jag har lärt mig att se igenom hans handlingar, när han börjar bli stressad över något som han måste göra för barnet, jag märker det så tydligt på honom nu men fortfarande uttrycker han sig lika luddigt kring det.
Sen är det så klart så att när man lever med ett barn flera dagar i rad, flera veckor i rad, och år, så är det en helt annan sak än att träffa dina kompisars barn, även om jag tyckte att jag kom dem nära så skulle jag ju inte bo med dom. Man får väl se helt andra sidor då.
Självklart finns det personkemi med i spelet. Men också vad man har för inställning till det hela - är styvbarnen ett nödvändigt ont som kommer med partnern eller är det något positivt med att få fler barn i familjen.
Jag har befunnit mig på den andra sidan, alltså varit ett styvbarn och har helt skilda upplevelser från mina två styvföräldrar:
Mammas man - han har alltid sett mig och min syster som en äkta bonus, han gillar oss som personer och oavsett sin relation med vår mamma. Han blev vår vän och extrapappa och en mycket viktig vuxen. Han tog ett stort föräldraansvar/vuxenansvar för att han ville det och för att han såg sig som en extra pappa till oss. Vi har en egen relation och jag pratar ofta med honom och vi har alltid roligt när vi ses. Han och min mamma är inte gifta längre men jag har fortfarande kontakt med honom (mer än jag har med min pappa) och han är nu en älskad extramorfar till mina barn.
Pappas fru - hon har alltid sett mig och min syster som ett nödvändigt ont och som lite sämre personer än hennes egna barn. Hon ogillade att min pappa hade ett förflutet med en fru och barn innan henne och ville helst låtsas som att vi inte fanns. Hon har sett till att relationen mellan vår pappa och hans barn har glesats ut och till sist blivit nästan obefintlig. Hon har växlat mellan att ignorera oss till ren och öppen fientlighet. Hon har inte varit en viktig vuxen i mitt liv utan snarare en person som tryckt ned oss, jämfört oss med sina barn (till det sämre förstås). Hon och pappa är gifta fortfarande men jag vill helst inte träffa dem pga henne så vi ses 1-2 ggr per år. Mina barn känner knappt sin morfar. De umgås nästan uteslutande med hennes barn och släkt, men vi förväntas ställa upp och synas på vissa släktkalas eftersom det ser illa ut om inte pappas barn och barnbarn är där, Jag har ingen relation till henne alls och den dagen min pappa inte finns mer kommer jag troligen aldrig att träffa henne mer.