• Anonym ((Ts))

Utförsäkrad och förskoleplats?

Hej,

Jag undrar om det är någon som vet vad som gäller, då detta oroar mig väldigt...

Min sambo har varit sjukskriven i två år pga utmattningssyndrom.

Min känsla är att han snart kommer att bli utförsäkrad. Han har en anställning men känner sig alldeles för dålig för att återgå i tjänst. Blir han utförsäkrad så tänker han bara vara hemma...

Vad händer med barnen? Jag har läst att man inte får ha kvar förskoleplatser om inte föräldrarna arbetar, studerar eller är sjukskrivna.

Sonen är två år.

Äldsta sonen går i skola så där är det inte så mycket bekymmer om detta.

Jag vill inte ens tänka på vad som händer om lillkillen inte kan vara kvar på förskolan.

Någon som vet?

• Svar på tråden Utförsäkrad och förskoleplats?
  • Anonym (jo)

Är han fortfarande sjukskriven med läkarintyg som han kan visa så får han vara på dagis som vanligt.

Klarar ni er ekonomiskt om han blir utförsäkrad?

• Anonym (Förskollärare)

Jo platsen behåller ni men ni måste meddela att pappan är arbetslös. Då är det 15 h (9-14) som gäller tis-tor. Tror man har rätt till 25h (9-14) varje dag om man är arbetssökande

• Anonym (Förskollärare)

Läste första kommentaren och är osäker på vad som gäller kring sjukskrivning så det kan nog stämma.

• Carambolan
    Anonym (Förskollärare) skrev 2018-01-15 09:35:36 följande:

Jo platsen behåller ni men ni måste meddela att pappan är arbetslös. Då är det 15 h (9-14) som gäller tis-tor. Tror man har rätt till 25h (9-14) varje dag om man är arbetssökande

Det där är olika i olika kommuner!
  • Anonym ((Ts))

Tack för era svar!

Då känns det lite lugnare. Jag tänkte ju inte på att han fortfarande kommer att vara sjukskriven fast eventuellt utan inkomst.

Det blir i sånafall tufft, men jag är duktig på att hålla nere kostnaderna plus att vi har ett buffertkonto.

Då kan jag fortsätta att grubbla och oroa mig över allt annat som det innebär men släppa detta! ????

• Anonym ((Ts))

Och det var en smiley, inte massa frågetecken...

Ny här!

Svar på tråden Utförsäkrad och förskoleplats?