-
HejJag börjar med det viktigaste, mina frågor. Sedan följer bakgrunden till frågorna.Mina frågor är följande:Vilka advokater kan ni rekommendera i Göteborg som är i första hand experter på familjerätt, men som även är kompetenta på brottsmål (våld och hot).Eftersom det är osannolikt att jag på tre arbetsdagar hinner få tag på en advokat som dessutom hinner sätta sig in i ärendet och kontakta min f.d.:s advokat så undrar jag, är det okej ifall jag ringer denna advokat på måndag och ber att få återkomma så fort jag har fått tag på ett ombud som kan svara i mitt ställe?Bakgrund:Jag fick idag ett brev från en advokat som representerar min föredetta sambo, tillika mamman till min ettåriga son.Mamman försöker få ensam vårdnad av vår son, på grund av en orsak som jag har inte vill gå in på här. Men för att ha någon chans att få detta så har nu valt att påstå att jag utsatt henne för våld och hot flera gånger under vårt förhållande, och vid upprepade tillfällen dessutom när min son varit närvarande.I brevet från advokaten framgår att min föredetta vill i första hand försöka nå en samförståndslösning.Jag har fått 7 dagar på mig att svara, från "dags dato", vilket jag tolkar från datumet då brevet skrevs. Annars kommer advokaten vidta erforderliga åtgärder. Brevet skrevs för två dagar sen. Jag fick det idag. Villket innebär att jag har i praktigen knappa 3 arbetsdagar att svara.Jag vill inte riskera att gå bort mig i detta och vill därför inte kontakta denna advokat på egen hand. Istället vill jag försöka få tag på en advokat som hjälper mig i detta ärende.Jag har aldrig varit våldsam eller utsatt henne för hot. Jag är inte orolig för eventuell rättegång angående brottsanklagelserna. Men samtidigt kan jag bli anhållen och häktad för det rör sig om eventuell grov kvinnofridskränkning, vilket är ett brott åklagare normalt förordar häktning och anhållan under brottsutredningen. Normalt sett får man sitta anhållen fram till rättegång. Det är jag oerhört orolig för eftersom det skulle innebär ett stort ekonomiskt avbräck för mig eftersom det kan ta månader innan rättegången kommer till stånd. Och jag vet att min arbetsgivare inte skulle se lätt på detta, även om dom enligt lag ej har rätt att sparka mig. Däremot kommer dom göra allt dom kan att få mig att "självmant" säga upp mig (även om jag blir friad i domstol).Orsaken till varför mamman vill detta är något jag tyvärr inte kan gå in på här. Men jag vet att jag har ett väldigt bra case, dock behöver jag en advokat som är engagerad och erkänt duktig för att inte riskera att något går fel i detta ärende. Min förhoppning är att det inte ska gå så långt som till rätten och att vi ska kunna nå en lösning. Dock är själva orsaken till detta otroligt känslig och jag bedömmer sannolikheten till en samförståndslösning som minimal. Alltså behöver jag en kompentent, erfaren och engagerad advokat. Jag är man, och undrar också om det är bättre att bli representerad av en kvinnlig advokat eller manlig?
-
Svar på tråden Duktig Familjerätts- och brottsmålsadvokat i Göteborg
-
Är inte jurist men varit uppe i rätten i vårdnadstvist
Som jag fått det förklarat för mig ska su bara svara på hur du ställer dig till exets begäran/anklagelser, dvs "jag notsätter mig enskild vårdnad" jag förnekar att det skett våldsamheter i hemmet samt typ kag önskar delad vårdnad.
Ni kommer bli kallade till en förberedande förhandling där bi båda får lägga fram er sida och rätten ( en nämdeman, tror jag) för ett medlingsförsök, men detta kan ligga månader fram i tiden.Funkar inte detta går det till rättegång, med bevis och dyl. Du får ha advokat med på förberedande förhandlingen om du så önskar. -
Ursäkta stavningen, liten skärm och snabba fingrar...
-
Jag får dåliga vibbar av dig ts när jag läser vad du skriver och hur du uttrycker dig. Jag har varit i kontakt med tillräckligt många kvinnomisshandlare (både psykiskt och fysiskt) i mitt jobb för att känna igen vissa tecken. De flesta förnekar för sig själva vad de utsatt sin partner för, eller så är de så narcissistiska att de är övertygade om att inget kan bevisas och att de kommer gå fria.
-
HejAnna Panna Pyttipanna skrev 2018-01-13 08:02:12 följande:
Som jag fått det förklarat för mig ska su bara svara på hur du ställer dig till exets begäran/anklagelser, dvs "jag notsätter mig enskild vårdnad" jag förnekar att det skett våldsamheter i hemmet samt typ kag önskar delad vårdnad.
Ni kommer bli kallade till en förberedande förhandling där bi båda får lägga fram er sida och rätten ( en nämdeman, tror jag) för ett medlingsförsök, men detta kan ligga månader fram i tiden.Funkar inte detta går det till rättegång, med bevis och dyl. Du får ha advokat med på förberedande förhandlingen om du så önskar.
Tackar. Ja detta är helt nytt för mig. Försöker ta reda på hur allt fungerar.
Om du vet någon bra advokat eller någon som skulle kunna ge mig tips så får du jättegärna berätta. -
Jag förstår exakt hur du menar. Jag skulle reagerat likadant. Det är nog den mest mänskliga reaktionen att man misstror en utpekad våldsverkare. Önskar jag kunde förklara mer om bakgrunden men är lite nojig kring vad jag kan och inte kan skriva. Behöver prata med en advokat först. Ifall du skulle vilja ge mig något tips på bra advokat (trots de dåliga vibbar du har fått) så skulle jag bli jätteglad.Anonym (Judge Judy) skrev 2018-01-13 08:38:52 följande:
Jag får dåliga vibbar av dig ts när jag läser vad du skriver och hur du uttrycker dig. Jag har varit i kontakt med tillräckligt många kvinnomisshandlare (både psykiskt och fysiskt) i mitt jobb för att känna igen vissa tecken. De flesta förnekar för sig själva vad de utsatt sin partner för, eller så är de så narcissistiska att de är övertygade om att inget kan bevisas och att de kommer gå fria.
-
Vet du förresten om jag kommer ges möjlighet att se min son under hela den här tiden. Eller har mamman rätt att förvägra umgänge under tiden fram till medlingsförsöket eller eventuell rättegång?Anna Panna Pyttipanna skrev 2018-01-13 08:02:12 följande:
Ni kommer bli kallade till en förberedande förhandling där bi båda får lägga fram er sida och rätten ( en nämdeman, tror jag) för ett medlingsförsök, men detta kan ligga månader fram i tiden.Funkar inte detta går det till rättegång, med bevis och dyl. Du får ha advokat med på förberedande förhandlingen om du så önskar.
-
Jag läser juridik men jag har inte läst så länge än så jag ska inte utge mig för att vara jurist. Jag vill bara påminna om att det du ska vara misstänkt på sannolika skäl för häktning: Rättegångsbalken 24:1
En polisanmälan gör inte automatiskt att du kan sitta häktad i flera månader.
När det gäller bra advokater kan jag tyvärr inte bidra med något.