Hur reagerade bonusbarn på att få syskon?
Min sambo har en dotter på 4,5år och vi har varit tillsammans i 3 år så jag har funnits länge i hennes liv och vi har en jättebra relation. Hon kallar mig för sin extramamma. Nu har jag haft en önskan sedan 1,5år att skaffa ett gemensamt barn med min sambo. Han är orolig för hur hans dotter ska hantera det. Hon har en lillasyster + bonussyskon hos sin mamma och det har inte varit några konstigheter. Hon har pratat det senaste halvåret om att hon skulle vilja ha syskon hos oss.
Min sambo är dock livrädd för att dottern ska känna sig utanför om hon har syskon på två håll som får bo med sina föräldrar hela tiden och att hon är den som flyttar fram och tillbaka. Därför är han väldigt skeptisk till att vi skaffar barn ihop.
Jag förstår hans oro på sätt och vis, men samtidigt tänker jag att vi så klart försöker skapa de bästa förutsättningarna för att hon inte ska känna så.
Jag ser det också som att vi skulle få starkare band till varandra hela familjen, om jag blir mamma till hennes syskon och till min sambos barn.
Någon som har erfarenheter av detta?
Några tips?