• Mytilio

Hur reagerade bonusbarn på att få syskon?

Min sambo har en dotter på 4,5år och vi har varit tillsammans i 3 år så jag har funnits länge i hennes liv och vi har en jättebra relation. Hon kallar mig för sin extramamma. Nu har jag haft en önskan sedan 1,5år att skaffa ett gemensamt barn med min sambo. Han är orolig för hur hans dotter ska hantera det. Hon har en lillasyster + bonussyskon hos sin mamma och det har inte varit några konstigheter. Hon har pratat det senaste halvåret om att hon skulle vilja ha syskon hos oss. 

Min sambo är dock livrädd för att dottern ska känna sig utanför om hon har syskon på två håll som får bo med sina föräldrar hela tiden och att hon är den som flyttar fram och tillbaka. Därför är han väldigt skeptisk till att vi skaffar barn ihop. 

Jag förstår hans oro på sätt och vis, men samtidigt tänker jag att vi så klart försöker skapa de bästa förutsättningarna för att hon inte ska känna så. 
    Jag ser det också som att vi skulle få starkare band till varandra hela familjen, om jag blir mamma till hennes syskon och till min sambos barn.

Någon som har erfarenheter av detta? 
    Några tips?

• Svar på tråden Hur reagerade bonusbarn på att få syskon?
  • Anonym (Mamman)

Om du vill ha barn,så borde din sambo ta hänsyn till din önskan att få ett eget barn.Helt naturligt ,och det är minsta problemet vad bonusbarnet tänker om detta.Kör på!

• Mytilio
    Anonym (Mamman) skrev 2018-01-09 19:12:44 följande:

Om du vill ha barn,så borde din sambo ta hänsyn till din önskan att få ett eget barn.Helt naturligt ,och det är minsta problemet vad bonusbarnet tänker om detta.Kör på!

Men hur får jag min sambo att känna sig lugn i det? 
    Funderar på att försöka fixa en tid på Familjecentralen/BVC så vi får prata med någon kurator eller så som kan hjälpa till att förklara för honom att det finns bra sätt att göra detta på...
  • Anonym (Mamman)
    Mytilio skrev 2018-01-09 19:35:29 följande:

Men hur får jag min sambo att känna sig lugn i det? 

Funderar på att försöka fixa en tid på Familjecentralen/BVC så vi får prata med någon kurator eller så som kan hjälpa till att förklara för honom att det finns bra sätt att göra detta på...

Men vill han ha flera barn?Om svaret är nej,är du redo att bli barnlös för hans skull?Låter som han viftar bort det genom att säga hur barnet skulle reagera att få ett syskon.
  • smulpaj01
    Anonym (Mamman) skrev 2018-01-09 19:38:04 följande:
    Men vill han ha flera barn?Om svaret är nej,är du redo att bli barnlös för hans skull?Låter som han viftar bort det genom att säga hur barnet skulle reagera att få ett syskon.
    Exakt min tanke också. Verkar mer troligt att han är nöjd med det barn han har och inte vill ha fler.
  • Mytilio
    Anonym (Mamman) skrev 2018-01-09 19:38:04 följande:
    Det är en lång historia med honom, kort sagt blev han väldigt rädd för allt efter att han och barnets mamma separerade. Han skulle aldrig någonsin ha en kärleksrelation igen, han skulle aldrig någonsin bo ihop med någon, han skulle aldrig skaffa barn med någon annan - för han var inte typen som hade barn med olika kvinnor, trots att han älskar barn.
    Sen var han likt förbannat ute på dejtingsidor, sökte aktivt upp mig i ett par månader innan jag nappade. Och sedan första gången vi träffades har allt känts rätt. Men han har haft ett motstånd pga det han bestämde sig för när han blev lämnad av sitt ex (dottern var då 6mån). Han har kommit över relations- och bo-ihop-biten, men han är väldigt dubbel i det här med barn. Han vill ibland och ibland inte. Tror att det kan vara så att han kopplar ihop graviditet och att få barn med att det gick åt skogen i hans förra relation precis då - men så skaffade de barn för att rädda relationen och det funkade inte. Det är ett helt annat läge nu.

Jag är inte beredd att bli barnlös för honom och det vet han. Jag har gett honom tid att känna efter och när vi pratade om det härom dagen är det just den här biten med hans dotter han tycker känns jobbigt + att det blir annorlunda att ha barn på heltid än på deltid. Men det som hindrar honom mest verkar vara detta gällande hans dotter.
  • Mytilio
    smulpaj01 skrev 2018-01-09 19:45:13 följande:
    Exakt min tanke också. Verkar mer troligt att han är nöjd med det barn han har och inte vill ha fler.
    Ja det är väl delvis så, men han vill också leva med mig och jag vill ha barn med honom. Det är inte svart eller vitt. Och jag försöker bara se om vi kan lösa upp några av hans gamla spöken.
  • ventilera mera

Ts, jag var i din situation för 12 år sedan, min dåvarande sambo hade också en dotter och han var helt övertygad om att dottern skulle bli traumatiserad för livet av att få ett syskon.

Nu hade inte vi samma val som ni eftersom jag blev oplanerat gravid och det var då ämnet kom upp. Jag var inte beredd att göra abort, men erbjöd honom att hantera både graviditet och barnet helt själv om han inte ville vara med.

Hur som helst så kom han fran till att vi skulle fortsätta ihop och min bonus blev överlycklig när hon hörde att hon skulle få syskon. Jag gick all in på att involvera henne i graviditeten, vi var bl.a. på ett eget ultraljud hon och jag, jag bokade in ett hos en privat barnmorskeklinik då man inte fick göra extra eller ta med barn till vanliga mödravården.

Nu är vi visserligen skilda sen fem år, men hann få ännu ett barn tillsammans och jag och min bonusdotter - för det är hon fortfarande - har samma relation som vi hade förr. Hon växlar mellan att hälsa på mig och min sambo och sin pappa och hans sambo. Och, framförallt, hon älskar sina bröder.

• Mytilio
    ventilera mera skrev 2018-01-11 22:10:50 följande:

Ts, jag var i din situation för 12 år sedan, min dåvarande sambo hade också en dotter och han var helt övertygad om att dottern skulle bli traumatiserad för livet av att få ett syskon.

Nu hade inte vi samma val som ni eftersom jag blev oplanerat gravid och det var då ämnet kom upp. Jag var inte beredd att göra abort, men erbjöd honom att hantera både graviditet och barnet helt själv om han inte ville vara med.

Hur som helst så kom han fran till att vi skulle fortsätta ihop och min bonus blev överlycklig när hon hörde att hon skulle få syskon. Jag gick all in på att involvera henne i graviditeten, vi var bl.a. på ett eget ultraljud hon och jag, jag bokade in ett hos en privat barnmorskeklinik då man inte fick göra extra eller ta med barn till vanliga mödravården.

Nu är vi visserligen skilda sen fem år, men hann få ännu ett barn tillsammans och jag och min bonusdotter - för det är hon fortfarande - har samma relation som vi hade förr. Hon växlar mellan att hälsa på mig och min sambo och sin pappa och hans sambo. Och, framförallt, hon älskar sina bröder.

Tack för ditt inlägg! Vad skönt att allt gick bra (även om ni inte lever i en relation längre) och att bonusen inte blev traumatiserad Flört
  • Anonym (Edwar)
    Anonym (Mamman) skrev 2018-01-09 19:12:44 följande:

Tydligen INTE eftersom att Barnet är hennes sambos ögonsten ;) Någon som är hans förstapris och alltså inte ts ;) så lilla du, har fel. 
  • Ess

Jag hade pratat rakt ut med honom, för vill han inte ha barn så vill jag inte va med honom. Då är det bättre att gå vidare så fort som möjligt.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Edwar) skrev 2018-01-12 16:28:40 följande:

Tydligen INTE eftersom att Barnet är hennes sambos ögonsten ;) Någon som är hans förstapris och alltså inte ts ;) så lilla du, har fel. 

Fast det är inte TS problem vem är ögonsten eller hur många barn sambon har.Hon vill ha ett eget barn.Om det är ok för sambon,så ok.Är det inte så hade jag sagt goodbye!
Svar på tråden Hur reagerade bonusbarn på att få syskon?