Inlägg från: Anonym (Normalt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Normalt)

Varför gör svenska män såhär

Är det fel att svenska män blir ihop med polska eller andra östeuropeiska kvinnor? De är faktiskt kvinnor som är medborgare i EU/Schengen och alltså har full rätt att bo, studera och jobba i Sverige om de vill. Varför skulle det vara fel? Det finns inget fel alls med det.

Det är betydligt mer bekymmersamt med de tiotusentals svenska kvinnor som dejtar eller dejtat män som vistas i Sverige illegalt. Afghaner, irakier, palestinier, kurder mm som antingen vistas i Sverige som "papperslösa" eller som försöker ljuga sig uppehållstillstånd, trots att de saknar asylskäl.

För att inte nämna alla de kvinnor som medvetet väljer att dejta kriminella män. De vet att mannen de träffar suttit inne för grova våldsbrott, men dejtar honom ändå.

Det finns ingen annan kultur i världen där det anses så accepterat att som kvinna dejta en kriminell/illegal man som i Sverige. Varför är det egentligen så? Vad är det för del på svenska kvinnor som gör att de utsätter sig själva och sin omgivning för sådana faror?

• Anonym (Normalt)
    Anonym (hmm) skrev 2018-01-07 14:59:58 följande:
    Hur är man som kvinna om man är för "feministisk" för att vara attraktiv?

Orakad med konstig frisyr/klädstil och skränar om heteronorm och patriarkat stup i ett, och anar förtryckande strukturer i allt, visst.

Men om man bara vill värna sin egen rätt att prioritera jobb och karriär och kanske intressen framför obetalt hushållsarbete, och inte tycker att livets främsta uppgift är att skapa bekvämlighet för andra på sin egen bekostnad - är man "feminist" och oattraktiv då?
    Jag träffade en tjej ett tag som var tvungen att lite försynt ständigt påpeka att jag minsann var vit och privilegierad. Så snart det var något inslag på TV om orättvisor i världen så undrade hon om jag som man inte kände något ansvar eftersom jag enligt henne ju faktiskt tillhörde den samhällsgrupp som kunde göra något åt det.

Att hon bodde mer centralt, hade det bättre materiellt ställt och hade en högre inkomst än jag hade (då) tycktes helt bortglömt. I hennes värld var ändå allt mitt fel på något sätt på grund av mitt kön och min hudfärg.

Feminism är ingenting annat än mental cancer. Det är klart det finns olika grader av feminism, precis som att all cancer inte är lika illa, men det är en mental cancer.

Som man dejtar jag såklart helst en kvinna som är helt frisk, både mentalt och fysiskt, istället för någon som lider av en mental sjukdom som kan komma att förvärras. Lider du av feminism så riskerar du att bli bortvald.
  • Anonym (Normalt)
    Anonym (hmm) skrev 2018-01-07 16:06:27 följande:
    Det är ju löjligt att kräva ansvar och skuldkänslor på det sättet bara för att du "tillhör" en grupp som du kanske inte ens själv kategoriserar dig i. Och samtidigt ska man inte bunta ihop och dra alla över en kam när det handlar om religion eller härkomst, brukar det heta? 

Jag vill bara, helt enkelt, inte förväntas uppoffra mig och sinka mina chanser till ett bra liv och trygg ekonomi bara för att jag är kvinna, för att sedan få höra att "det är inte konstigt att du är fattigpensionär, du har ju valt själv att sätta dig i kvinnofällan och prioritera hushållet".
    Det är löjligt, men även farligt eftersom det numera är samhällsparadigm, och det kallas feminism.

Det du beskriver har ingenting med feminism att göra. Om du träffar en man som förväntar sig att han ska jobba och göra karriär medan du tar hand om hem och barn så kan du, om du accepterar den dealen, göra en överenskommelse med honom om att han i sådana fall får sätta undan pengar till dig som du har på ett eget konto som bara du har tillgång till. Det är jättemånga kvinnor som gör så för att de inte ska stå tomhänta om relationen spricker. Ett par hundratusen på ett bankkonto är trots allt mer än inget alls.

Sedan gör de flesta män inte någon karriär av större mått. De exempel som ibland förekommer, med män som tjänar miljoner som topp-VD:ar, är inte representativa för män som grupp.
  • Anonym (Normalt)
    Anonym (LOL) skrev 2018-01-07 16:26:03 följande:
    Visst är det så. För det kan ju inte vara fel  på mannen. 
    Har du hört talas om begreppet "troll" i internetsammanhang?
  • Anonym (Normalt)
    Anonym (hmm) skrev 2018-01-07 16:53:02 följande:
    Fast det är just det jag inte vill. Vara den som tar hand om hushållet. Nollstatusjobb. Städar man hemma hos någon annan som RUT-tjänst är det åtminstone ett lågstatusjobb. Är man okvinnlig då för att man inte har lust att framstå som helt blåst? 
    Egentligen bara hypotetiska frågor. Är själv halvvägs igenom en teknisk högskoleutbildning med goda arbetsmarknadsprognoser och gör inga ansatser alls för att skaffa ett förhållande, som riskerar sabba allting. 
    Så var då inte den som (ensam) tar hand om hushållet? Det är väl inte svårare än så? Man kan faktiskt prata med varandra i ett förhållande. Det underlättar.

Jag har t.ex varit den som stått för att köpa hem och laga mat i alla mina förhållanden, så mycket att i alla fall en av dem jag varit ihop med klagade på att hon aldrig fick chans att laga mat till oss.

Däremot kan du inte förvänta dig, som många feminister gör, en man som både jobbar och försörjer dig, tar ett lika stort ansvar för hushållet som du gör OCH sedan finner sig i en massa feministiskt tramsande om att han tillhör en "privilegierad" grupp som förtrycker henne och alla hennes medsystrar.

Då blir du tillslut ensam, gammal, bitter, barnlös och sitter på Familjeliv hela dagarna och gnäller på hur hemska män är...
  • Anonym (Normalt)
    Anonym (que) skrev 2018-01-07 18:08:07 följande:

Jag undrar vilka kretsar ni umgås i? Jag känner varken svenska män som bara träffar utländskor eller svenska kvinnor som träffar kriminella eller papperslösa. Däremot känner jag några som har blivit kära i någon från ett annat land. Vad är det för fel med det?

Min morbror har en kvinna från Polen, men hon har bott i Sverige i många år och är bara lite yngre än han. Båda har vuxna barn. Än väninna är gift med en man från Kroatien, som dock är uppväxt i Sverige. Och nej, han är varken kriminell eller flykting, utan högutbildad och svensk medborgare. En annan väninna har ett ex med rötter i Iran, men det var inget fel på honom heller, det var inte därför det tog slut.

Visst ser man ibland medelålders svenska män med hälften så gamla thailändskor, men det är inga jag umgås med. Och de männen jag har sett, har inte varit särskilt attraktiva eller lockande...

Det behöver inte vara fel. Däremot är det betydligt vanligare att kvinnor blir kära i kriminella män eller illegala invandrare än att män blir det. Troligen för att det är vanligare med män som är kriminella eller vistas i Sverige illegalt.

Jag vill poängtera att det inte är ett dugg konstigt att en svensk man blir kär i en kvinna från Polen. Hon är lika mycket EU-medborgare som en svensk kvinna och har precis samma lagliga rättigheter att bo och jobba i Sverige som en svensk kvinna har.

Däremot är det konstigt med alla svenska kvinnor som springer efter kriminella män och illegala invandrare, oavsett de är svenskar, afghaner, iranier eller något annat.
  • Anonym (Normalt)
    fornminne skrev 2018-01-07 18:15:29 följande:
    Jag förstår inte heller. Om svenska kvinnor nu är så hemska, varför är vi så populära? Både i Sverige och utomlands. Och nej, inte bara för sex.

Jag säger inte att vi är populärare än andra kvinnor, men verkligen inte mindre heller.

Och om svenska män nu är så oattraktiva, och kriminella och papperslösa så attraktiva, varför väljer inte alla svenska kvinnor dessa? Nej just det Det handlar om ett fåtal.

Vore svenska män fula mesar och svenska kvinnor äckliga och jobbiga, borde ingen vilja ha oss. Ändå finns de många som vill ha oss, konstigt nog
    Omvärldens syn på svenska kvinnor är främst att de är lättfotade sexobjekt. Det är nästan alltid så svenska kvinnor framställs utanför Sverige.

Jag sökte på skoj efter "Swedish girls" på Youtube och den video som har flest visningar är den här:

Jag hade aldrig sett den innan, men den är väldigt talande.
  • Anonym (Normalt)
    fornminne skrev 2018-01-07 18:27:51 följande:
    Så kanske det ser ut på Internet, men när man reser utomlands är det inte den bilden eller det bemötandet man får.

Hur mycket har du rest? Är du svensk kvinna?
    Internet är i stor utsträckning världen. Ett destillat av folks uppfattningar om något återfinns där.

Nej, jag är man och vi svenska män har precis som svenska kvinnor rykte om oss att vara lättfotade. Det kan vara både bra och dåligt, beroende på sammanhang, men det är en tydlig nackdel om man vill försöka få till det med en kvinna från en mer konservativ kultur.

Jag antar att du är kvinna och känner dig omåttligt populär och uppvaktad när du reser utomlands men inte inser att det är för att männen tror att du är lätt att få omkull?
  • Anonym (Normalt)
    fornminne skrev 2018-01-07 18:50:03 följande:
    Som jag skrev. Populära även som seriösa partners, inte bara för att vi är "lätta att få omkull". Om det ens stämmer, jag har hört killar klaga på att vi är ganska svårfångade. (Reserverade svenskar osv). Så jag vet inte om det är en korrekt bild.
    Det behöver inte stämma bara för att det sprids en sådan bild av svenska kvinnor. Det är internationell stapelvara att svenska kvinnor är sexobjekt och ni porträtteras ständigt som det i filmer och tv-serier:

I viss utsträckning är det kanske sant. Bilden av de svenska kvinnorna bygger på en bild av Sverige som etablerades internationellt under rekordåren, då Sverige många gånger kunde skryta med att vara bäst i världen. Det fanns kanske ett behov i omvärlden av att visa upp baksidor av "det svenska miraklet".

Under 60-talet besökte Luigi Scattini Sverige, förfärades över hur lättfotade svenska flickor var och utmålade oss som ett förfallet och depraverat land. Idag är nog italienskor nästan lika "frigjorda" som svenskorna var då. Skillnaderna mellan svenska kvinnor och kvinnor från andra länder är inte alls lika stora idag som för trettio eller fyrtio år sedan.

Själv har jag svårt att avgöra om skillnaderna är så stora. Jag kan nog tycka att utländska tjejer ibland är förvånansvärt lätta att få med sig hem och att "få omkull". Det har jag "lyckats" med flera gånger. Men om det talar för en trend åt ena eller andra hållet är svårt att avgöra.
  • Anonym (Normalt)
    Anonym (troligt) skrev 2018-01-07 23:43:32 följande:
    Jag tror det i många fall är precis tvärt om. Att de medelålders män som riktar in sig på utländska tjejer redan har det där med familj och barn avklarat, ofta med en svensk kvinna, som de senare separerat med och när de vill ha något nytt och fräsch att dejta så märker de att det är lättare med utländska tjejer av rent socioekonomiska skäl. Familj finns inte på tapeten då.
    Det tror jag också. I synnerhet om det handlar om "importfruar" från Thailand, Filippinerna eller Ryssland.

Däremot finns inte längre lika starka incitament för EU-medborgare att gifta sig med en medelålders svensk man. Att unga polska, lettiska eller ungerska kvinnor flyttade till Sverige och gifte sig med en medelålders svensk man med barn kanske hände under 70-talet, innan EU, men knappast idag.
Svar på tråden Varför gör svenska män såhär