Maktlös som bonusmamma
Ge upp allstå? Känns lite fegt.. jag vill lyfta familjen. Jag vill få det att bli bra. Jag älskar min make och hans barn. Samhället stöttar inte och reder inte ut sonens sjukdomsbild. Vi står utan hjälp.
Som sakt han man man gått på "kurser" (vissa med mamman) han har gått på en för föräldrar som har spelande barn och flera för att bli en bra pappa och stötta osv. Han får provat ge belöning och bestraffning till sonen (allt enligt kursens egna steg och alternativ) sonen har varit med på flera möten men hans mående är så svårt så jag själv anser att han är deprimerad (men någon utredning om det och medicin sätts ju inte in) för enligt bup är han inte tillräckligt dålig. Bup tycker att skolan är problemet och knuffar gärna över ansvaret på just dom. De har satt in extra stöd och han är så bra i skolan att han upplever den trist. Så jag tror problemet ligger hos sonens psykiska sjukdom.. alltså en allvarlig depression som han självmedicinerar via spel.. samt skär sig pga ångest...men ja.. det är min teori.
Men att lämna hus och en familj jag älskar och när det behöver stöttning känns faktiskt fel...
Tycker ni ska läsa på om särbegåvning, det låter som ett klassiskt fall av depp pga det och att skolan inte förstått hur smart sonen är. Det är mkt vanligare än man tror (min son bl.a ) och det är inte det första man tänker på när ungar börjar strula.
www.grundskoletidningen.se/4-2017/10-fragor-om-sarskilt-begavade-elever
Be pappan och sonen läs detta och se hur mycket som känns igen.
Sedan kan ni jobba med samtal med sonen som bygger på att han själv ska vara väldigt delaktig i sitt eget liv (tex MI-metoden, motiverande samtal). Just nu är han givetvis helt frustrerad över bla skolan. Min son blev tom sjukskriven till slut för att det var skolan som gjorde att han mådde för dåligt till slut, då hade det gått långt. Hade skolan förstått bättre hade han kanske inte behövt dras med en depression i tre år.