Anonym (Leg Apotekare) skrev 2017-12-29 21:10:07 följande:
1. Det är väldigt svårt att svara på då det finns ett antal ögonkrämer, med varierande kosmetik och funktion. Vad för funktion är det du önskar? Vad har du för hudtyp? Känslig hud? Jag rekommenderar ett besök till apoteket där du kan få hjälp att hitta den ögonkräm som passar bäst för dig. De flesta apotek har även öppnade förpackningar så du själv kan testa och känna hur du tycker att de känns.
2. Det är svårt att svara på utan att du ger mer detaljer om det mjälleksem som du är drabbad av. Var sitter det? Har du fått diagnosticerat av läkare att det är mjälleksem? Vad har du provat tidigare? Ibland kan kortisonkräm hjälpa, men detta ska undvikas runt ögon och mun utan läkarrekommendation. Ibland kan det behövas starkare krämer som man får utskrivet på recept. Ja
3. Är det små flagor eller större flak? Stora flagor är tecken på mjäll som man kan prova at behandla med ett schampo innehållande selen som ett första steg, exempelvis Selsun. Om det inte hjälper eller om det är mycket stora besvär kan man prova ett schampo med ketokonazol, exempelvis fungoral. Låt schampot sitta i 5-10 minuter, skölj därefter ur noggrant och behandla 2 gånger i veckan, under upp till en månad. Därefter kan du behandla vid behov.
Är det små flagor, och du har en kliande hårbotten är det vanligt att man tror att man har mjäll, fast det i själva verket handlar om en torr hårbotten. Ett schampo för torr hårbotten kan då göra underverk, det finns även en gel man kan använda som återfuktar hårbotten utan att göra håret fett man kan kombinera med sådant schampo.
4. Coldzyme, enligt min värdering av den vetenskapliga dokumentationen som läkemedelsbolaget har publicerat visar en tvivelaktig effekt. På det sätt man lagt upp de kliniska testerna anser jag att man inte på bästa tänkbara sett visat att det faktiskt fungerar och rekommenderar det inte till de kunder jag träffar på. För de kunder som frågar om det så säger jag att det är ett av de medel som finns att tillgå på marknaden om man vill förebygga eller förkorta sjukdom, men att dess faktiska effekt är tveksam.
1 det handlar om att reducera eller att få bort fina linjer om det ens är möjligt?
2 Näsan Håret Pannan områden kring ögonbrynen kanske till och med själva ögonbrynen jag har bara fått ett konstaterande från läkaren utan några vidare diskussioner har blivit rekommenderad fungoral schampo
3 Det är mycket flagor