• Lyckorus

20+ som planerar att skaffa barn

Ereya skrev 2017-12-31 10:48:46 följande:

Men vad trist!!! Håller tummarna att det inte är mensen. Dag tio är fortfarande väldigt tidigt.

Jo, visst är det de men ett ?testa tidigt?-test borde ju se det tycker man.
  • Lyckorus
    KLindqvist skrev 2018-01-01 17:50:47 följande:

Gott nytt år!!

Hur har det gått för er? Någon som plussat ännu?

Jag håller tummar och tår för er allihopa!

Inget här ännu! Men molvärk i nedre delen av magen. Har BIM 3/1 och jag hoppas, hoppas, hoppas tant röd aldrig dyker upp. Negativt test både igår och idag så nu tänker jag vänta några dagar innan jag testar mig igen. Vill så gärna inleda 2018 med en liten på gång.

Själv då, hur ser det ut för dig?
  • Lyckorus
    KLindqvist skrev 2018-01-01 17:50:47 följande:

Gott nytt år!!

Hur har det gått för er? Någon som plussat ännu?

Jag håller tummar och tår för er allihopa!

Missade det viktigaste - Gott nytt år!!!!
  • Lyckorus

Hallå tjejer! BIM imorgon och tog ett test nu på morgonen, där fanns ingenting. Har dock känt mig konstig i form av molvärk och väldigt ömma bröstvårtor men det kan ju bero på PMS-hormonerna... Eller inbillning.

Så nu satsar vi i alla fall på fjärde försöket! ÄL runt 17/1 och BIM 29/1.

Brottas dagligen med tankarna att vi inte kan bli gravida. Någon gång runt 11 år konstaterade jag att min största rädsla är att inte kunna få barn, varpå det har etsat sig fast så pass att jag nästan tror på det själv. Har dock ingenting som tyder på det. Regelbunden cykel på 26 dagar med lutealfas på 12 dagar. Från andra försöket har jag använt Glandin, och nu till fjärde kommer jag också att ta Rosenrot och Munkpeppar. Undrar också om det behöver komma till en viktnedgång så tur att helgerna är över nu så jag kan börja med det.

• Lyckorus
    MLhej skrev 2018-01-02 11:52:54 följande:
    Jag testade mig igår först med testlagrets stickor, visade snabbt efter 30 sekunder 2 streck, sambon åkte o köpte digital test med vecko indikator, visade gravid med 3+ veckor, är i 6 veckan enligt sista mensen!! Det kunde inte bli en bättre början på de nya året!

Lycka till ni andra, jag våntade med 5 dagar efter försenade mens för va så orolig att det skulle visa negativt på stickan.

Håller tunmarna för er andra!!! :)
    Wow, grattis! Vilken inledning på det nya året! Hur länge har ni försökt?
  • Lyckorus
    MLhej skrev 2018-01-02 16:08:49 följande:
    Ja verkligen!! Känner mig fortfarande helt chockad :D jag slutade med cerazette mini piller i juli, fick första mensen i augusti efter det. Så ca 5-6 månader.. hur länge hade ni försökt ? :)
    Förstår det. Jag trodde förut i min enfald att jag skulle vara kolugn när jag testade tills jag fick ett spökstreck, då började hjärtat slå och jag skakade om händerna när jag skulle ta nästa test. Haha! Så tji fick jag för att jag var så stöddig Räknar med att vara i chock jag själv när det väl kommer ett plus. Skönt ändå att det tog 5-6 månader för er, då behöver inte jag på tredje försöket bli orolig. Börjar ju bli smått otålig och börja fundera på om vi inte är fertila, eftersom hälften på Familjeliv tycks plussa på första försöket... Kände du någonsin så?

Beror lite på hur man ser det Vi har väl först nu i slutet på december gemensamt tagit beslut om att vi aktivt ska försöka, så 0 försök om man ser det ur min sambos synvinkel. Sedan har han tidigare sagt att "vi är redo för barn men vi planerar ingenting utan vi väntar tills vi har allting på plats och sedan ska det bara hända" (min tolkning var att han var redo, för vid frågan om vi hade allt på plats var svaret ja, men han vågade ändå inte säga "vi försöker" förrän nu utan ville att det skulle vara en "planerad olycka" - vad det nu är?). Han uppmanade mig att ta risker utan hans vetskap (?). Jag klurade aldrig ut när perfekt tillfälle var för honom så jag har "försökt" utan hans medverkan vid typ 3 försök nu. Förfört honom vid rätt perioder. Han har dock vetat om att jag haft fertila perioder så han är inte ovetande om risken (jag har absolut inte lurat honom på något vis). I sådana fall har vi alltså avklarat 3 försök. I september tror jag eventuellt att vi hade ett tidigt missfall och det var väl det som satte igång tankarna hos mig. Då hade vi inte samlag vid ÄL men strax inpå och mensen var sen + en del symptom. Så om man räknar det, 4 "försök". 
  • Lyckorus
    MLhej skrev 2018-01-02 17:13:41 följande:

Haha ja! Jag tror nog att alla blir vi chockade även om man kännt av symptomer eller så, allting blir ju så svart på vitt när plusset kommer.. Nej du behöver absolut inte vara orolig som du säger 3 försök, kände flera gånger att det tog sån tid och att jag v alldeles för otålig, men sen efter massa gravtest som va negativa och mensen som bara dök upp, kände jag att nej nu tar vi inga ägglossningstest inget sånt, slutade stressa över det helt enkelt. Och då sa det poff! Satt man vet aldrig man har ju hört om folk som slutat stressa och blivit gravida då! Men jag tror bara att vi pricka in ÄL rätt!

Hoppa verkligen att ni två lyckas också, vart bor ni någonstans? Och är det ni båda som hafr barnlängtan eller den ena lite starkare? :)

Ja, jag kanske skulle prova det. Men har Natural Cycles så även om jag försöker att inte bry mig så ser jag ju dag för dag vart jag är i min cykel, när jag har ägglossning och när mensen ska komma. Den ska för i övrigt komma imorgon men trots att inget tyder på något annat så hoppas jag den inte dyker upp Men jag ska nog försöka tänka mindre på det. Det är ju så individuellt hur lång tid det tar och hellre att det tar tid och man får ett friskt ?välskapt? barn.

Ja, förr eller senare ska vi väl lyckas Om inte finns det ju alternativ såsom IVF eller adoption. Vi bor i Stockholm. Själv då? Det är väl mest jag, åtminstone var det så tidigare... Men han tog upp det först i förhållandet och nu när hans syster har en liten dotter på 10 mån som han avgudar så har väl han fått samma längtan som jag. Hur är det för er?
  • Lyckorus
    maria1992 skrev 2018-01-04 10:28:05 följande:

Hej, 

Hoppas man är välkommen här! 

Själv är jag 23 och min sambo 30. 

Vi är på 3:e försöket nu men är osäker på om jag fått ägglossning denna månaden. Har dock haft en stegring för att igår få tomt utslag på äl-stickan så något är det kanske som hänt. Antingen äl eller missad. 

Har samma som dig Lyckorus, ständig oro över att jag inte kan bli gravid men har egentligen inget som säger jag inte skulle. Har väääldigt regelbunden mens..

Hm.. Roligt att följa er tjejer!

Jag fick nyss tant röd i vårt tredje försök. När har du BIM? Jag kör nya tag för oktoberbebis och BIM 30/1

Försöker att inte oroa mig för att jag inte kan. Jag är 26, så trots allt inte SÅ gammal även om min mest fertila period kanske är över (du är dock mitt i den!). Men, kämpar dagligen med tankarna. Framförallt perioden mellan ÄL och BIM är jobbig. Och ännu jobbigare blir det när det närmar sig BIM. Så till viss del är det skönt att mensen kom, haha!

Hoppas vi får ett plus snart.
  • Lyckorus
    maria1992 skrev 2018-01-04 10:53:44 följande:

Aaah, nej vad synd :/ fast som sagt, "bara" ditt tredje försök. Jag är också på mitt 3:e och är tveksam om det blir något denna månaden heller. Jag fick ett svagt plus förra månaden sen kom mens. eventuellt missfall. :/ Då kände jag mig verkligen gravid. Nu däremot så är jag uppsvullen, har vita vattniga flytningar och ont i ryggen. Samma symptom som när jag ska få mens typ.. Dock vet jag som sagt inte om jag hade ägglossning. Hade en stegring men inte helt positivt (vet de kan ge äl ändå) men känns inte så säkert haha. 

Jo men guud, du är ju super ung!! När man kollar på vad som kan orsaka infertilitet så har jag inte något av de så vet inte.. kanske tar sin tid bara. Alla i min närhet har typ blivit gravida på första försöket därför jag nojar också... 

Ja, det är fan tufft alltså.. väntan.. Nu ska jag till thailand några veckor så hoppas kunna tänka på något annat ett tag. 

Har bim.. hm.. 16/17/18 beroende på när jag hade äl. Har en cykel på 30-32 dagar. 

Tempar du eller äl-test? 

HOPPAS VERKLIGEN!! 

Ja, det är ju ?bara? men man blir otålig. Jag håller tummarna att det kan vara någonting ändå. Ibland är det ju det trots att man inte känner något. Häftigt att du fick ett plus på stickan åtminstone! Verkar ju som att det funkar då åtminstone Här har det varit noll plus.

Nej, jag verkar inte heller ha något konkret som kan skapa infertilitet. Och både min mamma och mormor blev gravida inom 6 mån så jag lever på det. Båda överviktiga då. Jag har några kilon att tappa men inte lika mycket som dem, men börjar nu undra om det kan bidra för min del. Så lever numera hälsosamt Har du frågat din mamma hur det var för henne? Tror inte genetik är allt men tills viss del. Mannen vet man ju inget om men jag hoppas han simmare är bra.

Jag har en vän som blivit gravid vid första försöket vid två tillfällen. En annan som väntar barn nu men hon har endometrios så de har därför inte skyddat sig i 2 år för hon trodde inte hon kunde få barn, så det är knappt jämförbart. Förstår att det är tufft när ?alla? andra får snabbt men genomsnittet är trots allt 7 vilket innebär att lika många som det tar 1 månad för tar det 14 månader för Det ger mig hopp åtminstone. Och det är ju normat, oavsett. Känner mig dock lurad av lärarna i skolan som typ hotade med graviditet så fort man var nära en kille. Haha!

Håller som sagt tummarna för er

Jag tempar med NC, testar med Graviditetskollens test. Själv då?
  • Lyckorus
    maria1992 skrev 2018-01-04 13:41:10 följande:

Eller hur... Men samtidigt blev de sååå falska förhoppningar när man fick det. Men som du sa, man vet ju att det fungerar (tror jag?). Jag ska till gyn imorgon och göra ett ultraljud oavsett för att se om allting står rätt till. Jag har haft en del cystor (ej farliga) som spruckit innan och har normalt galet ont under ägglossning.. så ska bara kolla för att de känns säkrare typ och kanske gör mig lite mer lugn. Har du varit och gjort de? 

Ja, det är sant.. Min mamma blev gravid på första försöket med min bror och 2:a med mig.. Så hon har vääldigt lätt att bli gravid. Hoppas på det också... Ja, men vad jag vet har min sambos förre detta blivit gravid (abort dock) så jag vet de fungerar där med. 

Ja,såklart det blir det ju... men man vill ju så gärna och så för varje månad blir man ju mer orolig. Denna gången känns de inte alls lika hoppfullt som förra månaden men man vet ju aldrig?? HOPPAS VERKLIGEN! 

Jag har NC men tempar inte.. min temp är sönder haha.. ska köpa en ny och börja igen, känns säkrare. Har faktiskt använd graviditetskollens stickor med. Köpte dock clearblues digitala igår på apoteket. får testa de tills nästa månad :D 

Jaha, kan man göra det utan att ha en anledning?? Ringde du och sa att ni ska börja bebisverkstaden och ville kolla att det är okej? Jag ska nog också göra det.

Dåså, då kanske du har goda förutsättningar. Kanske har ni bara haft otur

Jaaa, man vill ju det. Jag är så orolig för att jag inte fungerar men jag hoppas fjärde gången är vår gång.
  • Lyckorus
    maria1992 skrev 2018-01-04 19:56:51 följande:
    Jag sa faktiskt att jag hade försökt ett halvår men haft problem med cystor tidigare (vilket jag har) och är orolig inför detta. Så sa dem att de kunde göra en gynundersökning för att se så allting såg bra ut :) kommer kännas lättare när jag vet!

HOppas verkligen för oss båda på fjärde försöket!! Tror ek det blir något denna månaden för mig..
    Hmm, och jag vet knappt vad problem med cystor innebär så den fungerar inte för mig. Men jag ska nog hitta på något  

Det sägs att det kommer när man minst anar det
  • Lyckorus
    maria1992 skrev 2018-01-05 08:06:36 följande:
    Ägget bildas inuti en äggblåsa i äggstocken. Vanligtvis går det hål på äggblåsan vid ägglossningen. Då faller äggblåsan ihop. Sedan lossnar ägget och fångas upp av äggledaren. Efter det omvandlas äggblåsan till en så kallad gulkropp i äggstocken och ibland faller inte äggblåsan ihop och då kan den typ bilda vätska och bli stor och då bildas en cysta typ. 
    När cysta väl spricker gör de så ont så man ja, tror man ska dö, bokstavligt talat. Det är den värsta smärtan jag upplevt någonsin (går inte att jämföra med att bryta benet, armen osv vilket jag med gjort) haha. 

Så därför vill jag bara kolla så det inte påverkar mina chanser. Det står att de inte ska göra det men det känns som ett bra sätt för mig ändå att få bort lite tankar från huvudet. 

När va de du hade bim denna gång? Slutet av månaden? 

Ja.. .dem säger ju det. GALET! Tror dock inte, haha, jag vet inte. Känns så overkligt bara och hade nog inte trott på det ett tag om jag hade plussat haha..
    Hmm, låter som något jag inte vill ha erfarenhet av. Är det ärftligt eller kan det hända vem som helst? Jag kan väl säga att jag är orolig för det, eller något. Vart bor du? Vår BM här närmast gillar jag inte. Varit där för cellprovtagning ett par gånger och känner mig nästan våldtagen varje gång jag går därifrån. Ingen empati för att det är obekvämt att lägga sig med punanin i ett kallt rum och spreta med den

Jaa, jag har 26 dagars cykler så nästa BIM är 30/1 och ÄL 17/1. Nu börjar sambon bli mer engagerad också, så det är väldigt roligt. Igår fick jag förklara hur hela "processen" går till. Han trodde ägglossningen var dagen innan mens, haha. 

Ja, enklast är väl att försöka att inte tänka på det... Men det är omöjligt
  • Lyckorus
    maria1992 skrev 2018-01-05 10:02:06 följande:
    Nej, det är inte ärftligt. Många kan ha cystor som man inte märker faktiskt och det är ingenting som påverkar graviditeten, dock gör det ju att ägglossning kanske inte inträffar (om jag inte har helt fel för mig). 
    Jag bor i Helsingborg. Jag ska till gyn idag ju, så hoppas verkligen att de är trevliga... Det är sjukt obekvämt ja, sist var jag där med en man och en praktikant som var i min ålder typ haha... det du, det kan jag säga var skumt.. 

Ja, men rätt skönt med lite kortare cykel. Min är ju typ 30-32 dagar.... SEGT! Jag har BIM 17/1  
    Hahaha, den har jag också hört, att folk tror ägglossning är dagen innan mens, ändå kul! Min sambo också, det blir ju mycket roligare då! 
    maria1992 skrev 2018-01-05 17:44:21 följande:
    Var precis på gyn och hab sa att allting såg superbra ut och att det inte kommer vara några problem för mig att bli gravid. Tack och lov. Han sa även att min slemhinna var tjock vilket var bra. Varför är det bra? Vet du?
    Skönt att det inte är ärftligt. Nu har jag faktiskt skapat ett webbärende där jag förklarar lite varför jag vill göra en undersökning, och hoppas de tar den förklaringen. Jag var faktiskt helt ärlig och sa bara att jag vill se efter att allt ser ut som det ska. Jag bad faktiskt om en kvinnlig barnmorska som är pedagogisk OCH lugn, hoppas det finn sen sådan Vill inte sitta och prata om ett känslig ämne med en känslokall människa. 

Ja, men du kanske har tillräckligt lång lutealfas då. Min på 12 dagar har jag förstått är på gränsen, men jag klarar mig ändå.  

Wow, vad roligt. Måste kännas skönt att höra det?! Jag hoppas jag får samma besked jag, när jag ska dit. Vet faktiskt inte varför, framgår inte riktigt vid googling heller mer än att folk spekulerar men det verkar göra det enklare för ägget att fästa. 4 mm verkar gränsen gå... Hur man nu mäter?!  

Svar på tråden 20+ som planerar att skaffa barn