• 201307eli

TRAMADOL!! Hjälp!!

Hej. Det är så att jag fick tramadol utskrivet efter en operation. 50mg 4 gånger dagligen mot smärta. Senaste veckan tog jag endast 2 per dag och igår slutade jag då jag kände att jag inte var i behov av det mera. Men läkaren berättade inget om att man kan få abstinens från helvetet och stt jag skulle trappa ner. Har aldrig tagit denna medicin och visste inte ens vad det var. Nu andra dagen mår jag skit. Svettningar ä, frossa ont i benen mår skit helt enkelt som en influensa. Ni som har erfarenhet snälla titta hit, är det vanligt detta? Jag har tagit medicinen i 2 månaders tid. Alltså 50mg kapslar max 3 ggr dagligen. Varje dag.

• Svar på tråden TRAMADOL!! Hjälp!!
  • micromat

Att sluta med tramadol/dradolan ger jätteabstinens. Egentligen ska det sakta fasas ut. Säg att du tar två st/dag

Exempel på utfasning:

Vecka 1. 2 tabletter om dagen.

Vecka 2 1 tablett om dagen.

Vecka 3 1 tablett varannan dag.

Vecka 4 1 tablett var tredje dag.

Har själv inte slutat men har käkat skiten i flera år. Därenot sa läkare när jag började med dom att det ska fasas ut.

• Scooter85

Ja jag använder det ibland. En ganska hög dos det där under så lång tid. Ring läkaren sjukhuset imorgon, de kan hjälpa dig med abstinensen och nedtrappningen.

• Snuttis2

Tramadol är ju ett av de mer orena preparaten (opioider) och är starkt beroendeframkallande. Har själv haft recept på det men använde det inte då jag istället fick mkt biverkningar under själva användnings tiden.

Biverkningar förekommer men i lite olika form o styrka beroende på vilket fabrikat du använt ex se nedan:

Om du slutar att ta läkemedlet kan du utveckla oro, ångest, nervositet, panikattacker, svårt att sova, darrningar, hyperaktivitet, stickningar och domningar eller öronsusningar. Tala med läkare innan du slutar att använda kapslarna och följ deras anvisningar.

Man kan känna sig upprörd, orolig, nervös, skakig, bli hyperaktiv, få sömnsvårigheter samt få mag- eller tarmproblem. I väldigt sällsynta fall kan man drabbas av panikattacker, hallucinationer, onormala upplevelser som t.ex. klåda, stickningar eller domningar, samt ringningar i öronen (tinnitus). Flera ovanliga symtom från det centrala nervsystemet, dvs. förvirring, inbillningar, ändrad självuppfattning, ändrad verklighetsuppfattning och förföljelsemani (paranoia), har förekommit i mycket sällsynta fall. Tala med din läkare om du upplever något av dem.

Jag hade kontaktat läkaren och bett om ett förslag på nedtrappning !

• 201307eli

Tack för svar. Bor i Schweiz men är på semester i sverige nu. Min läkare är på semester och får ej tag på honom. Vill verkligen inte ta något mer.

Beroende är jag absolut inte av dom utan slutade för jag inte behövde det mera. Men på ett ungefär vet någon hur länge dessa abstinens kan hålla i sig?

Svar på tråden TRAMADOL!! Hjälp!!