Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

    Infrastrukturen för bilar

    Vissa partier, särskilt de som säger sig värna om miljön, exempelvis Miljöpartiet, motsätter sig satsningar på infrastruktur för bilar.
    Hur realistiskt är det och vad får det för konsekvenser?

    Jag hävdar följande:

    1. Behovet av bilar är svårt att få bort och kommer att finnas under lång tid framöver. Tänk dig hur folk på landet, hantverkare, de som jobbar på mindre tillgängliga platser, leveranser av varor till butikerna, taxi, polis, brandkår och till viss del även kollektivtrafiken (buss) ska klara sig utan bilen som koncept för transport och utan satsningar på infrastruktur som  bilen kräver?

    2. Man hade långt tidigare, genom att satsa på högre tillgänglighet av alternativa bränslen såsom alkoholbränslen, gas mm kunnat gör bilen mer miljövänlig.

    3. Mp har motarbetat förbifarter/ringleder runt de större städernas kärnor, men vad leder det till? Köer, genomfartstrafik inne i storstäder, är det miljövänligt och effektivt?

    4. Allt dyrare bränsle, högre skatter och annat som motarbetar bilism tvingar fram en ökad urbanisering, är det miljövänligt, bra för samhället, Sverige och svensk landsbygd i stort?

    5. Man bygger som aldrig förr, men i förtätning av städer och orter försvinner parkeringar och för få nya byggs. En parkerad bil avger inga avgaser, således miljövänligt. Men är det brist på parkeringar kan det få folk att köra bil i onödan då parkeringsplatser har högre tillgänglighet och till lägre kostnad för brukaren på arbetsplatsen än hemma, är det miljövänligt.
    Folk som pendlar kan ta bilen hemifrån, parkera och byta till kollektivtrafik. Är inte det bra? Vad händer då när tillgängligheten på parkeringar minskar, som i Flemingsberg där man byggt varuhus, bostadsrätter och ett hotell på marken som tidigare hade pendlarparkering intill Flemingsbers station för både SJ's regionaltåg och den lokala pendeltågstrafiken.

    5. Nu är hybriderna här och tycks fungera bra. El-bilar är på frammarsch. Så som det ser ut borde el-bilen ha tagit över helt inom något/några decennier. Alltså mindre miljöpåverkan, men ändå ett fortskaffningsmedel som  kräver exakt samma infrastruktur som  fossilbränsledrivna bilar.

    6. Den envisa inställningen om kärnkraftens avvecklande har gjort att man så sent som 2012 producerade hela 20% av Sveriges all producerade el, med fossila bränslen. Vad ger det för miljöeffekter när vi kommer att behöva mer el för att komma ifrån de fossila bränslena?

    Idioti säger jag att det är!

    Kom till insikt att bilen behövs, att en levande landsbygd behövs och att infrastrukturen behövs.

    Gör saker i rätt ordning.

  • Svar på tråden Infrastrukturen för bilar
  • Tom Araya
    Mentat skrev 2017-12-27 21:21:59 följande:

    (mp) är emot bilar, punkt. Jag vet inte om det beror på att den representerar en individuell frihet som vänstern ogillar eller om de faktiskt tror att bilar alltid måste vara drivna av fossilt bränsle.

    Däremot gillar jag att (mp) drev igenom att det är olagligt att lägga ner kärmkraftverk. Jodå: Man fick igenom en lag om att det skulle vara olagligt att låta bli att prioritera klimatet. Lägger man ned kärnkraftverk och undlåter att bygga nya så ersätts denna kraft av bl.a. kol, till men för klimatet! Att de sedan inte upprätthåller denna lag just när det gäller kärnkraft är bara ännu en inkonsekvens...


    Men mp utmålar sig inte som ett vänsterparti utan som ett mittenparti.
Svar på tråden Infrastrukturen för bilar