• nursefra

Hjälp! Min son måste lämna sin plats på dagis!!!!!

Hej!

Vi skilde oss och vi har bytt kommunen, från Solna vi har båda flyttat till Stockholm.

Problemet är att vårt barn måste lämna sin plats på dagis den 5/1 pga nu är vi folkbokförda i en annan kommun och i Stockholm finns ingen plats alls och kommunen lovar att hitta den bara efter 3 månader.

Hur kan vi fixa det? Vi kan inte va arbetslösa pga det. Chefen i förskolan säger att de kan inte hjälpa oss. Vi är desperata!

Min son är 5 år gammal och skulle börja i skolan i hösten. Vi har bott i Sverige ett och halv år och han har lite problemet med språket och vi kan inte vara hemma 3 månader utan jobbet. Jag tänker också att för honom det blir psykiskt jättetufft att tappa sina kompisar under en skilsmässa.

Tack för hjälpen!

• Svar på tråden Hjälp! Min son måste lämna sin plats på dagis!!!!!
  • Remmens
    nursefra skrev 2017-12-15 20:04:58 följande:

Hej!

Vi skilde oss och vi har bytt kommunen, från Solna vi har båda flyttat till Stockholm.

Problemet är att vårt barn måste lämna sin plats på dagis den 5/1 pga nu är vi folkbokförda i en annan kommun och i Stockholm finns ingen plats alls och kommunen lovar att hitta den bara efter 3 månader.

Hur kan vi fixa det? Vi kan inte va arbetslösa pga det. Chefen i förskolan säger att de kan inte hjälpa oss. Vi är desperata!

Min son är 5 år gammal och skulle börja i skolan i hösten. Vi har bott i Sverige ett och halv år och han har lite problemet med språket och vi kan inte vara hemma 3 månader utan jobbet. Jag tänker också att för honom det blir psykiskt jättetufft att tappa sina kompisar under en skilsmässa.

Tack för hjälpen!

Skriv tillbaka dem.
  • Mittiprick

Ja du. Det är sånt man måste tänka på när man flyttar. Att man skickar in ansökan om köplats i tid. Tror tyvärr ni är rättså körda eftersom det är ert eget fel att ni inte var ute i god tid... Dom behöver bara fixa inom 3 månader, vilket de kommer att göra.

Har ni några vänner/föräldrar/släktingar som är hemma och kan passa honom någon månad?

• viseversa

Eftersom Solna och Stockholm inte är samma kommun så kan ni inte ha kvar platsen nej. Ni får söka dagmamma eller något tills ni fått en plats inom Stockholms kommun. Dock kan den platsen vara i hela Stockholm så räkna inte med en förskola nära där ni bor. Ni får plats där det finns plats helt enkelt.

• nursefra
    Mittiprick skrev 2017-12-15 20:20:28 följande:

Ja du. Det är sånt man måste tänka på när man flyttar. Att man skickar in ansökan om köplats i tid. Tror tyvärr ni är rättså körda eftersom det är ert eget fel att ni inte var ute i god tid... Dom behöver bara fixa inom 3 månader, vilket de kommer att göra.

Har ni några vänner/föräldrar/släktingar som är hemma och kan passa honom någon månad?

Vi är ganska nya är i Sverige och vi visste inte att ett barn skulle tappa sin plats på dagis. Och vi har inga flätningar eller vänner som kan hjälpa oss

Tror ni att prata med socialen kan hjälpa oss att lösa problemet?
  • carlssonanna

Frågan är varför ni inte ställde er i kö tidigare???

Finns det några privata förskolor med separat kö?

• Elsis

Ni kanske kan försöka få dem att prioritera er son dels utifrån att han är såpass gammal och dels utifrån att han behöver språket. Tre månader är länge att vara borta från en svenskspråkig miljö, han tappar ju då mycket, och det ger ju honom bättre förutsättningar inför skolstarten om han hinner träna språket så mycket som möjligt.

• nursefra
    carlssonanna skrev 2017-12-15 20:33:06 följande:

Frågan är varför ni inte ställde er i kö tidigare???

Finns det några privata förskolor med separat kö?

För att vi hade ingen aning om det. Vi har flyttat till Sverige för ett och halv år sen.
  • Jemp

Socialen har inget med förskoleplatser att göra. Solna behöver alltså sin plats till nån annan även om Stockholm går med på att betala den, är det så?

Svar på tråden Hjälp! Min son måste lämna sin plats på dagis!!!!!