Inlägg från: Anonym (Idiotiskt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Idiotiskt)

38 år och börjat röka

Anonym (Camilla) skrev 2021-09-10 18:24:24 följande:

Ja, det är klart att jag hellre sett att dottern inte började röka.

Hon började smygröka ungefär samtidigt som jag började feströka men jag märkte ingenting i början förutom att hon var borta något mer på kvällarna än vanligt.

Jag var knappast någon bra förebild då hon såg mig röka allt oftare även när det inte var något festligt tillfälle men konstigt nog kommenterade hon aldrig min nya ovana.

Allt oftare såg jag cigg och tändare i hennes rum och kläder och förstod att hon exprimenterade. Hon skyllde aldrig ifrån sig utan sa att det var hennes och att hon rökt. Senare kom det fram att hon rökt regelbundet ganska länge och var beroende.

Försökte förklara att det inte var så smart att börja men trovärdigheten var ju noll när jag själv rökte. Där och då bestämde vi att hon inte behövde smyga längre om hon tänkte fortsätta. Hon fick röka hemma men bara utomhus förstås och skaffa sina cigg själv vilket inte verkar vara något problem då hon jobbar extra och har äldre vänner. Någon enstaka gång har jag hjälpt henne med nåt paket om det varit kris. Vi har också en hel del bra samtal när vi röker tillsammans. Dåligt samvete? Både och. Dotterns plan är att försöka sluta efter gymnasiet iaf.

Jag var nog naiv och hängde inte med när min dotter började röka. Till mitt försvar var det mer frekvent under pappaveckorna och när jag upptäckte det var hon daglig rökare. Jag kände direkt att jag inte ville att hon skulle smyga och sen dess har hon fått röka öppet. Glad ändå att hon trots detta fortsatt med sina idrotter. När jag också började tyckte hon att det var oerhört pinsamt att jag också började men numera är det helt naturligt för oss båda. Min dotter nr 2 är 15 år idag och jag vet att hon smygröker ibland (har märkt att hon snott cigg från mig och har känt att hon luktar rök ibland).
  • Anonym (Idiotiskt)
    Anonym (A) skrev 2021-09-27 17:55:55 följande:

Vad många som börjat röka som vuxna.

Ja, när jag startade tråden trodde jag nästan att jag var ensam om det men har lärt mig att det inte är helt ovanligt.
  • Anonym (Idiotiskt)
    Anonym (Tuva) skrev 2021-10-13 22:16:10 följande:

Har du konfronterat den yngsta dottern beträffande rökningen? På skolan där jag jobbar kontaktas alltid vårdnadshavare om eleverna upptäcks röka. Jag jobbar inte på högstadiet och har inte koll på hur utbrett det är, mitt minne av högstadiet som elev för 12-15 år sen är att det var ovanligt med rökning.

Ja, vi pratar mycket runt detta. Hon säger att hon röker ibland med kompisar men aldrig har skaffat egna cigg. Jag har bett henne köra med öppna kort och inte ljuga, så får vi ta det därifrån. Självklart fattar jag åt vilket håll det är på väg?
  • Anonym (Idiotiskt)
    Anonym (man) skrev 2021-11-06 16:48:09 följande:

Snälla du. Framgång i livet är i högsta grad ärftlig just för att föräldrarna lär sin barn undermedvetet hur man lever. Det är ingen slump att yrke och karriär ofta ärvs. Akademikerbarn blir akademiker. Arbetarbarn blir arbetare. Bidragstagarbarn blir bidragstagare. Denna tråd är ett bra exempel på det. Hur TS har låtit sina dåliga vanor gå i arv.

Självklart fattar jag att jag tappar i trovärdighet att förbjuda yngsta dottern när jag själv röker. Jag inser också att oddsen försämras kraftigt iom att hennes mamma, bonuspappa och fem år äldre syster röker.

Dock? Jag är akademiker och båda mina döttrar har alltid lyckats bra i skolan med jättefina betyg.

Generaliseringar är inget för mig.
  • Anonym (Idiotiskt)
    Anonym (man) skrev 2021-11-06 22:37:22 följande:

Generaliseringarna är i sig ointressanta. Poängen är dock viktig. Många människor är dock egoistiska och lever efter sina luster trots att detta får ödesdigra konsekvenser för nästa generation. Sedan hakar de upp sig på struntsakar i sammanhanget som de gör rätt för att skyla sitt dåliga föräldrarskap.

För en förälder så är det bästa man kan göra för sina barn att vara ett bra föredömme. Att läsa, bilda sig, träna, äta rätt och att hålla vikten och att låta barnen omedvetet ärva dessa vanor.

- Men jag gillar inte att läsa, träna eller att tänka på kosten.

- Vem bryr sig? Du är inget barn utan en vuxen människa.

Jag är med på ditt tänk, men har inte fixat att leva upp till dessa ideal i nuvarande fas av livet just vad gäller rökning. Samtidigt kan jag lova att jag/vi gör väldigt många andra saker rätt. Detta sagt utan att jag vill förminska riskerna och det negativa med att röka.
  • Anonym (Idiotiskt)
    Anonym (Tuva) skrev 2021-11-10 19:31:39 följande:

Ja, om hon säger att hon redan nu röker ibland och har kompisar som röker så är nog risken överhängande att hon röker mer och mer. Tycker ändå att det är bra att hon vågar berätta för dig.

Anonym (Camilla) skrev 2021-11-11 12:56:00 följande:

Kan bara hålla med Tuva här. Risken att den yngsta börjar röka regelbundet är stor när övriga i familjen men framförallt hennes storasyster röker. Oavsett vad som händer tror jag det är viktigt med en öppen och ärlig dialog precis som TS skriver.

Ja, även om både jag och storasyster säger att det inte är bra att fastna i samma ohälsosamma, dyra och onödiga beroende som vi gjort är det inte med någon större tyngd eftersom vi själva röker.

När jag frågar henne (den yngsta) så säger hon att hon inte känner något sug efter att röka men att hon tycker det är mysigt och ganska gott. Enligt henne själv sker det inte varje dag. Det blir ett litet test i helgen då jag och båda tjejerna ska åka på en hotellweekend med spa och lite annat mys för bara oss tre. Kommer hon att nöja sig med att bara se på när jag och stora dottern röker eller kommer hon att fråga om att få smaka?

Tänk vad det svänger ändå. Jag minns att hon var så arg på mig när jag började röka och hon var 11 år.
  • Anonym (Idiotiskt)
    Anonym (Tuva) skrev 2021-11-12 16:09:32 följande:

Har du bestämt dig för hur du ska förhålla dig till om hon ber om en cigg?

Nu är vi tillbaka på hotellrummet efter en supermysig kväll. Nej, jag hade ingen färdig taktik och ja, även min yngsta dotter har rökt ett par cigg tillsammans med oss. Vi har pratat en hel del rökning och det har handlat mer om hur jag kunde börja röka som vuxen än om döttrarnas rökning.
  • Anonym (Idiotiskt)
    Anonym (Camilla) skrev 2021-11-15 21:15:30 följande:

Jösses vilka inlägg du fått TS! Rena lekstugenivån. Hur kommer du förhålla dig till din yngsta dotters rökning i vardagen? Förstår att det kanske var lite speciellt att hon rökte med er under helgen?

Jag vet verkligen inte. Har frågat henne om hon förstår hur lätt det är att bli beroende och hon inser att hon är på väg dit. När jag såg henne röka i helgen så märktes det att hon iaf inte är någon riktig nybörjare.
  • Anonym (Idiotiskt)
    Anonym (Tuva) skrev 2021-11-27 19:12:41 följande:

Får man ljuga för barn? Vet inte hur samtalet kom upp, men en elev frågade mig igår om jag rökt någon gång. Jag har provat någon enstaka gång sa jag. De skulle bara veta.

Nöden har ingen lag En vit lögn vid rätt tillfälle är alltid okej.
  • Anonym (Idiotiskt)
    Anonym (Tuva) skrev 2021-12-04 17:00:16 följande:

Hur går det med yngsta dottern? Lite nyfiken är man allt :)

Du och andra som följt tråden förstår ju vilken väg det tagit Den yngsta röker nu på daglig basis och hon behöver inte smyga med det?
Svar på tråden 38 år och börjat röka