38 år och börjat röka
Ja, det är klart att jag hellre sett att dottern inte började röka.
Hon började smygröka ungefär samtidigt som jag började feströka men jag märkte ingenting i början förutom att hon var borta något mer på kvällarna än vanligt.
Jag var knappast någon bra förebild då hon såg mig röka allt oftare även när det inte var något festligt tillfälle men konstigt nog kommenterade hon aldrig min nya ovana.
Allt oftare såg jag cigg och tändare i hennes rum och kläder och förstod att hon exprimenterade. Hon skyllde aldrig ifrån sig utan sa att det var hennes och att hon rökt. Senare kom det fram att hon rökt regelbundet ganska länge och var beroende.
Försökte förklara att det inte var så smart att börja men trovärdigheten var ju noll när jag själv rökte. Där och då bestämde vi att hon inte behövde smyga längre om hon tänkte fortsätta. Hon fick röka hemma men bara utomhus förstås och skaffa sina cigg själv vilket inte verkar vara något problem då hon jobbar extra och har äldre vänner. Någon enstaka gång har jag hjälpt henne med nåt paket om det varit kris. Vi har också en hel del bra samtal när vi röker tillsammans. Dåligt samvete? Både och. Dotterns plan är att försöka sluta efter gymnasiet iaf.