Abort - hur går allt till?
Har genomgått en medicinsk abort för några år sedan pga ett MA i v 12!
Jag kontakta då gyn kliniken på vårt sjukhus o de bokade in en kontroll. Gjorde där en gyn undersökning och fick sedan en genomgång av proceduren. Fick där olika påsar med olika läkemedel o klockslag. cytotec till underlivet att föra in i två omgångar o sedan smärtstillande i olika form bland annat morfin vid behov. För mig tog detnog ca 6 h innan det kom igång o jag blödde nog kraftigt i 2-3 h?!
Sen kom själva fosterklumpen o blödningen la sig lite. Blödde i några veckor innan allt avstannade. Självklart gjorde det ont men jag tog morfin preparatet så det var helt okej.
En tidig medicinsk abort kan man göra hemma om man är inom någon halvtimma-timma från sjukhus, dock ska man ha någon hos sig!
Det finns sällsynta komplikationer med bland annat kraftig blödning som gör att det är bra om du har någon hos dig som i värsta fall kan hjälpa dig till sjukhus!
Det finns någon riktlinje om du blöder igenom ett visst antal bindor på en timma så ska man ta sig till sjukhus.
Det kan du ju fråga om.
För min del så fick jag en infektion o fick göra om behandlingen efter en vecka, men det är extremt ovanligt runt 1 % drabbas . Hela syftet med medicinsk abort är ju att slippa skrapa så det gör de ju bara om det är nödvändigt . Sen gör du ett grav test efte ett par veckor o kollar att allt gick som planerat .
Se till att ta nr till sjukan så du vet vart du ringer vid ev frågor i stunden så du känner dig trygg !