Inlägg från: Anonym (Moomin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Moomin)

Sekundär barnlöshet - tillsammans är vi starka

Känner med er, här är en till som sitter i samma båt. Har ett barn på 1,5 år.

Har aldrig använt mig av ägglossningstest utan enbart gått på kroppens egna tecken på att ÄL är på G. Börjar frukta att jag kanske inte har ÄL eller att den är väldigt oregelbunden varför jag ska ge det ett försök med ÄL-tester nu. Hade en extremt punktlig menscykel innan min graviditet men nu hattar den lite hit och dit ideligen. Har försökt få till en ny graviditet i ett år och tänker boka tid för utredning i januari om inget mirakel inträffat innan dess! :)

Hur kommer det sig att ni väntat så pass länge utan att genomgå utredning?

• Anonym (Moomin)
    MyLonging skrev 2017-11-30 17:58:12 följande:

Ja du det är en bra fråga. Livet har varit i full gång och har nog mest inte haft tid till det. Sedan har jag ju blivit gravid och tänk att då kommer det säkert kanske fungera igen. Ja det är en ändå lång historia. Jag tog faktiskt hjälp förra året i februari och det var meningen att jag skulle börja på Letrozole vid nästa cykel med hipp som happ blev jag gravid och va gravid till 11+ sen visade sig vara ett MA. Har nog tänkt att jag kommer bli gravid igen. Nu har det dock gått månad efter månad utan nått. 

Vi ska till Thailand i slutet av januari, blir det inget innan dess så kommer ska försöka få mig en utredning. 

vad kul att du hakat på här, vart i cykeln är du?

Ja, det förstår jag ju egentligen. Hade också avvaktat om vi fått till något plus på vägen även om det inte slutade som det skulle. Vi har ju inte ens lyckats plussa...

Härligt med Thailandsresa, hoppas det tar sig när ni får miljöombyte och möjlighet till avkoppling!

Jag är på BIM -2-6 eller hur man ska uttrycka det. Känner mig dock skeptisk till att det skulle vara någon graviditet på G då jag hade fortsatt värk i ländryggen efter när min förmodade ÄL var samt att "menshumöret" ger sig till känna så smått. Men den som lever får se.
  • Anonym (Moomin)
    Anonym (En till som kämpar för syskon) skrev 2017-11-30 23:26:31 följande:

Hej alla som kämpar för syskon, här är en till! Vi har försökt i snart två år och jag har liksom några av er här också haft två MA (ett före vårt barn, ett efter). Vårt första barn kom relativt lätt men sen har det varit tvärstopp. Jag fick höra att jag var för gammal vart jag vände mig och att det var det som var orsaken (var då 35 år). Nu under hösten har jag utretts, dels genom hysteroskopi där de såg att jag hade en missformad livmoder (som också åtgärdades) samt också att jag har problem med mitt immunförsvar, som troligen efter vårt första barn har lärt sig att inte tolerera några fler graviditeter. Det med immunförsvaret är svårare att åtgärda men det finns möjlighet att lugna kroppen med olika behandlingar. (Bra att känna till är att i Sverige är immunförsvaret inget som fertilitetskliniker fokuserar på så det är ingen som kommer att presentera den teorin här, snarare avfärda den. En får isf vända sig till vårdgivare utomlands.)

När jag läser om missfall, MA, kemiska graviditeter tänker jag som ett tips att ni kan kolla in fertilitetsguiden.se eller tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten om ni inte har gjort det. Oavsett om det är det som spökar eller inte kan det iaf vara skönt att utesluta någon orsak. Det jag har tyckt varit allra jobbigast i det här (förutom det uppenbara då att inte få fler barn) är att inte veta vad det är som kan vara fel.. Hursom, vill skicka detta som ett tips i all välmening, själv snubblade jag över infon på nätet och hittade just tråden på familjeliv, där finns massvis med kvinnor (och en del män) med kunskap om detta. Stor kram på er alla och hoppas att vi nån gång snart lyckas!

Oj, att immunförsvaret kunde reagera så det har jag aldrig hört förr! Vet du vilka orsakerna till det kan vara? Om man t ex under föregående graviditet fick havandeskapsförgiftning, kan det orsaka att immunförsvaret agerar så eller kan det bli så även om tidigare graviditeter varit komplikationsfria?
  • Anonym (Moomin)
    Pluttan skrev 2017-11-30 22:36:16 följande:

Hej. Jag och min man gjorde en början till utredning. Där de kolla spermier och så. Allt visar på bra kvalitet. Jag har en del övervikt som kan sätta käppar i hjulen. Så jag kämpar för att gå ner i vikt. Annars ser det bra ut för min del med. Vi gick privat. Och kostar en del. Vi har ju två gemensamma barn så vi får ingen hjälp av landstinget. Men som sagt sekundär barnlöshet kan ju drabba närsom. Vi har sagt att vi kämpar på ett tag till

Blir det så blir det. Jag är är trots allt 40 +. Och längtan efter en sista liten bebis är så stor.

Är ännu inte så insatt i hela den här karusellen, känner jag.

Ser det olika ut i olika landsting om man kan få hjälp eller beror det på hur många barn, eller om man har barn alls, om man kan få någon hjälp via landstinget?

Vad kostar det att göra en utredning privat? Har iaf förstått att det kan gå snabbare att bli klar med utredning hos privat vårdgivare.

Jag är 34, så även mina möjligheter att plussa är minskade. Men vill inte ge upp än!
  • Anonym (Moomin)
    Anonym (En till som kämpar för syskon) skrev 2017-12-02 05:36:08 följande:

Nej det hade inte jag heller.. men börjar man googla runt på det, särskilt på engelska, finns en hel del att läsa om det (både forskning och annat). Jag hade en problemfri graviditet sånär som på att barnet inte vände sig i magen på slutet så jag fick göra planerat kejsarsnitt (men att barnet inte vände sig vet jag nu troligen hade att göra med att min livmoder var hjärtformad så det inte fanns plats att vända sig helt enkelt). Vet inte om kejsarsnittet kan ha påverkat men såvitt jag förstått är det ingen skillnad mellan det och naturligt förlösta i dessa fall. En behöver inte heller ha fått barn, eller aldrig nånsin upplevt en graviditet vad jag förstår, utan det kan handla om kvinnor som inte blir gravida alls, får upprepade missfall, sena missfall eller som i mitt fall då sekundär infertilitet kombinerat med missfall/MA/infertilitet etc. Vet ej om havandeskapsförgiftning, tror inte det. Dock är det vanligare bland kvinnor med någon autoimmun sjukdom, jag har te x haft glutenintolerans sen barnsben och en släkt med allergier, och då kan det vara vanligare att ha ett "överspänt" immunförsvar från tidigare tillbaka. Men, vad jag förstår, behöver man inte heller ha en konstaterad autoimmun sjukdom för att drabbas. Ett bra ställe att börja läsa på (tyckte jag i alla fall!) är på fertilitetsguiden.se, info som förvisso nu har ett par år på nacken vad jag vet men skrivet av en väldigt engagerad person som själv kämpade med infertilitet och samlat allt hon fått reda på för att hjälpa andra! Långt svar men hoppas någorlunda tydligt!

Ja, tack snälla för svaret det var tydligt och bra! Ska definitivt läsa på lite om det även om jag inte vet om det gäller mig, skadar ju inte att vara påläst.

Eftersom min mens är lite oregelbunden och jag inte med säkerhet vet när jag ska förvänta mig att den ska komma sitter jag nu som på nålar men ändå inte. Sist kom den redan på dag 23 och alltsom oftast annars på dag 24 vilket det är idag och ingen mens i sikte ännu. Fasen vad irritersamt att den ska vara så hattig så att man får hjärtat i halsgropen varje gång den låter vänta på sig litegrann. Unga tester har jag heller... Känns dock som att mensen kommer när som helst iaf så jag får försöka tagga ner helt enkelt.
  • Anonym (Moomin)

@Våga Tro: Känner igen mig fullständigt och gissar att det är vanligt när man har en så stark längtan att alla tankar kretsar kring detta månad efter månad. Vissa månader är jag så säker att jag redan börjar fantisera om namn och fundera på om vi ska sälja vagnen redan nu för att köpa en syskonvagn. :( När man är mitt uppe i det känner man ett lyckorus men är mensen kommer är besvikelsen total.

Denna månad är det annorlunda, men det är för att jag känner symtom som tyder på mens snarare än graviditet.

@Blirsåtrött: Beklagar missfallen du gått igenom.

Jobbigt med alla frågor från andra om syskon. Trisr att man ska behöva bortförklara sig men samtidigt vill man kanske inte att folk ska veta hur man kämpar för syskon. Kanske blir som ytterligare ett stressmoment bara.

Tampas ibland också med jobbiga känslor när "alla" andra tycks ha det så lätt att plussa närhelst de önskar och planerar.

Fertilitetspaket, vad består det av?

• Anonym (Moomin)
    Anonym (VågaTro) skrev 2017-12-04 22:57:47 följande:

Ja exakt.. Sambon gillar inte alls när jag börjar skriva här på familjeliv, han har som kopplat ihop det med att jag börjar må ännu sämre. Kanske han har rätt ibland, men detta ämne är inget jag orkar prata om med mina närmsta,så det avlastar enormt i vissa stunder att veta att man trotsallt inte är ensam. Prestationsångesten eller vad det nu är känns nog jobbig fastän det bara är min sambo som vet om. Jag har berättat åt en utav mina bästa vänner,men bara för att hon bor långt borta och inte alls är intresserad av en tvåa ännu.

När har du BIM ? Jag har BIM på torsdag,men fick lite blödningar redan idag.Finnar och PMS. Så detta bådar inte gott.. Men de är inte kört än ;))

Tror din sambo har rätt, samtidigt som det, som du säger, är skönt att få ventilera sig med andra som befinner sig i samma situation.

Åh, trist med blödningar. Brukar du kunna ha mens som diffar på ett par dagar?

Min mens brukar hoppa några dagar hit och dit. Idag är jag på dag 27 och har inte fått någon mens ännu. Självklart sitter jag ju här nu och inbillar mig att vi faktiskt lyckats få till det fasten jag var så säker på att mensen var på väg för ett par dagar sen. Tänker inte köpa något test förrän på fredag om jag ännu inte fått mensen. Är nästan rädd för besvikelsen det kommer att ge om det är negativt.

Appropå fertilitetspaketen ska jag nog också skaffa ett (om inte...). Borde man kanske besöka vårdcentral för att kontrollera eventuella vitaminbrister eller så, det kan ju definitivt inverka på barnlösheten!?
  • Anonym (Moomin)

Och där kom mensen. Fan.

Saken blir ju inte bättre av att den börjar dra ut på tiden så att cykeln blir flera dagar längre än normalt! Då börjar man få upp förgoppningarna ju. Gah, kanske är jag själv som påverkar detta med min besatthet kring att bli gravid. Förmodligen. Skengravid.

Nåja, blir på't igen.

Ska införskaffa ägglossningstester och kanske blir det även att testa på "Vitamin kvinna", det lär ju inte skada iaf.

Mys på ni som är kring den tiden i cykeln. Önskar er all lycka till. :)

• Anonym (Moomin)

Förstår era rädslor för att få missfall. Jag har också haft ett, precis innan vi plussade med sonen. Jag försöker bara att ta en sak i taget, först vill jag lyckas plussa. Känner ingen rädsla inför det men om man väl lyckats kommer garanterat oron att infinna sig. Kommer nog också vilja göra ett tidigt ultraljud isf..

Läste förresten i en annan tråd om det här med TSH-värde. Att det är vanligt att kvinnor får rubbning av sköldkörtelhormon efter förlossning och att det sen kan leda till svårigheter att bli gravid och även till missfall. Hade ingen koll på detta, känner att det kan vara värt att kolla upp. Ville bara dela med mig av det även här utifall det var någon mer som läser här som inte heller visste om detta.

• Anonym (Moomin)
    Anonym (Blirsåtrött) skrev 2017-12-11 07:42:41 följande:

Det har jag aldrig hört talas om, de ska jag verkligen läsa mer om.

Apropå förväntningar och hopp. Jag insåg idag att nästa gång jag ska ta ett test är på juldagen. Men började direkt planera att om jag är gravid kan de synas redan på julafton och tänk vilken julklapp till oss! Blir galen på mig, tyckte jag lyckades hålla mig cool över helgen och inte tänka på de men idag sprack de haha. Känner vad jag tror jag vara ägglossning smärta idag. Borde ha äl igår eller idag. Går igenom i huvudet huruvida vi haft sex senaste veckan och vad oddsen kan vara. Räknar alltid ut efter de att ägget fungerar i upp till ett dygn, de tar ett dygn för spermierna att nå fram. Så nu är väll denna månads försök över och ba vänta till jul

Haha, jag lyckas inte heller hålla mig cool hela vägen hur mycket jag än bestämt mig för att vara det, det är omöjligt!

Hoppas verkligen att ni får ett plus i julklapp!

Själv har jag ÄL runt den 19:e någon gång. Funderar på att köpa ÄL-tester, brukar annars bara läsa av kroppens egna tecken. Men jag vet inte om det gör till eller från.
Svar på tråden Sekundär barnlöshet - tillsammans är vi starka