Tom Araya skrev 2017-11-25 04:02:04 följande:
Jag blev tvungen att förhöra mig om lite mer detaljer och fick tillåtelse att ta upp dem här...
Personen hade använt bilen för att ta sig till och från en aktivitet. På hemvägen tog bensinen slut, så den parkerades på en infartsgata till ett bostadsområde i grannkvarteret. Då ekonomin var så pass dålig att personen tvingats ansöka om ekonomiskt stöd av kommunen och tjänstemännen där uppmanat till att göra sig av med bilen ansåg personen att det inte var någon idé att be om pengar till bensin att flytta bilen. Dessutom hade personen blivit av med sin hyrda parkering, så egentligen fanns inget bra ställe att parkera på.
Personen tänkte då att det kanske var skitsamma om fordonet transporterades bort och sedan såldes. Att fordonet skulle betraktas som ett "vrak" fanns inte i tankarna. Jag har tittat på bilder, både personens egna och de kommunen tog och de visar inte ett vrak. Jag har dessutom sett bilen själv med egna ögon flera gånger, sista gången någon eller några månader före händelsen. Jag vet också vilken utrustning bilen har som påverkar värdet. Enligt personen har inget hänt fram till bärgning som påtagligt försämrat bilens skick.
Jag kollade annonser och frågade runt bland folk som kunde modellen vad värdet kunde ligga på och bedömt värde är runt 30-35 000 kr i det skick den stod i. Med några mindre åtgärder, besiktning och skatt skulle värdet ligga på 40-50 000.
Det protokoll kommunen upprättat är en färdigtryckt blankett där uppgifter fylls i och ett antal alternativ kryssas i. Där har man kryssat för däck defekta (däcken fram var dåliga), inredning defekt (tyget på innertaket hade lossnat och hängde), krockskador (bilen hade små plåtskador som var övermålade och inte syntes på 20 meters håll) skador chassie, ram, hjulupphängning (existerar inte), värde 0 kr.
Det är också det nämnda protokollet som kommunen hänvisar till när frågan om lagens krav på att ägaren meddelas om att fordonet betraktas som vrak och skall skrotas.
Någon grund till det värde man satt kan inte kommunen ange för just det specifika fallet och fordonet, utan bara generellt hur de säger sig bruka göra.
Problemet är den i lagtexten nämnda "ringa värde", som inte definieras riktigt.
Man skulle kunna tänka sig att ett fordon med ett värde på 20-60 tusen kronor anses ha ett "ringa värde", om man jämför med bilar i 200-600-tusenkronorsklassen...
Exakt hur en värdering ska ske kan inte kommunen ange då de påstår att inget av lagar och regler finns som reglerar det.
Mycket intressant frågeställning. Jag kan säga att jag har lång erfarenhet av "lagvrängning", men har inte stött på någon liknande frågeställning.
Allmänt sett måste man börja med lagtexten (vilket du/ni har gjort utan att bli mycket klokare). Steg två är att leta reda på lagens motiv, enklast genom dess förarbeten (konventionellt den proposition som regeringen lämnade till riksdagen med förslag på lagen eller ett enskilt stadgande som är relevant). Jag misstänker att man hittar viss vägledning där. Steg tre är att leta praxis. Kanske har man tur att hitta ett avgörande från högsta domstolen, men mer sannolikt får man leta bland hovrättsavgöranden.
Baserat på den informationen handlar det om att avgöra om frågan är klar eller om man behöver använda juridiska tolkningsmetoder (tex sk analogier) eller allmänna rättsprinciper - bla egendomsskyddet som både är grundlagsskyddad och en allmän princip.
Riktigt så omfattande utredning kan jag inte göra, men du kanske har intresse att göra det (mycket av detta är du säkert bekant med)?
Min spontana tanke är att kommunen bör ha använt sig av sakkunskap när den bedömde att bilen skulle klassas som vrak. Annars blir det rättsosäkert. Rent allmänt känns det som att det borde krävas rätt mycket för att konstatera detta - tex att det är en dumpad bil i skogen, eller en utbränd bil eller liknande.
Rent praktiskt kunde man kanske börja med att begära omprövning av beslutet om det inte har gått för lång tid.