• Tom Araya

    Har du vinterpreppat bilen?

    Har du vinterpreppat bilen?
    Om inte, så är det hög tid för det nu.

    Jag tänkte komma med lite tips.

    Jag har oftast haft tillgång till någon slags garage eller verkstadslokal under kvällar och helger, vilket underlättar och helst ska den vara uppvärmd (runt 16-17 grader bör den minst hålla, men allt över 10 grader är bättre än inget).
    En av poängerna med detta är att bilen ska vara så torr som möjligt, både in och utvändigt, när du är klar med prepareringen och rullar ut bilen i kylan.
    Så har du möjlighet, ta gärna en hel helg på dig.



    Vinterhjul:
    Byte till vinterhjul är det mest uppenbara i preparering av bilen inför vintern. Jag tvättar alltid bilen i samband med byte till vinterhjul (läs mer om det nedan).
    Passa på att granska däckens skick och planera in tidpunkt för inköp av nya och byte.
    Hade jag riktig gott om pengar skulle jag köra på dubbfritt under oktober och november, för att därefter köra med dubb och likadant på våren, byta till dubbfria under den där osäkra perioden när det är mest barmark, men att snö och påfrysning fortfarande kan dyka upp. Glöm det där med "året-runt-däck", det existerar inte för vårt klimat. Det är sommar- eller vinterdäck som gäller och sommardäck är bättre än dubbfria vinterdäck på sommaren, även om båda är tillåtna att köra med.
    Valet mellan dubb och dubbfritt gör du efter klimat, hur vägar och vägunderhåll ser ut där du mest kommer att använda bilen. Mycket barmark sliter hårt på dubben, samtidigt som de är det mest effektiva på is. Har du mycket snö eller barmark och mer sällan is så kan dubbfritt vara ett bra val.
    Borsta rent och smörj hjulbultar och navcentrum, så slipper du att det rostar fast under vintern.
    Kör du plåtfälgar till vinterhjulen? Skippa heltäckande navkasplar, de samlar bara smuts och får fälgarna att bli rostiga och fula. Fräscha, svarta plåtfälgar med blanka hjulmuttrar/-skruvar tycker jag dessutom är snyggare än plastiga, blaffsiga kapslar. Vill du ha lättmetallfälgar även till vinterhjulen, välj då en modell med design som gör den lätt att hålla rent samt är helt lackad, inga partier av polerad och ej lackad aluminium.

    Tvätta
    bilen noga, även i dörröppningarna och alla tätningslister. Låt bilen sedan stå och torka medan du utför övriga åtgärder.


    Passa även på att tvätta av sommarhjulen, helst både in och utvändigt (fälgarna), när du byter till vinterhjul. Gör lika när du sedan byter till sommarhjulen på våren.

    Lack och rostskydd:
    Se över rostskyddet. Har du fått en liten skada i lacken eller att en sten slagit hål i stenskottsskyddet undertill, åtgärda före vintern, så slipper du att det börjar rosta av allt salt och slask. Tänk på att en metallic-lack alltid har ett lager klarlack över som gör den blank och motståndskraftig, för baslacken är i regel matt.
    En bra idé är att lämna in bilen på extra rostskyddsbehandling när du köpt den, om du köpt ny eller bättre begagnad bil. Det kostar några tusen, men ger verkligen effekt och behöver inte göras om på många år, kanske inte alls under bilens livstid eller den tid du har bilen.
    Har lacken blivit lite matt? Polera då helst upp den efter tvätt och före vaxning. Matt lack ger ett sämre rostskydd och är svårare att hålla ren.

    Vaxa bilen. Det ger ett extra skydd mot salt och slask och är extra viktigt under en period på året då många drar sig för att tvätta bilen, fast den är smutsig.
    Bilen måste vara ren och torr när du vaxar.

    Tvättning med vax, vare sig det är förhand eller i automat ger inte samma skydd och ersätter inte vaxning, men kan ses som underhåll av vaxskyddet då det tunnas ut för varje tvätt. Tvätt med vax har dock fördelen att man med vaxschampot kommer åt och tränger in där det är svårt med vaxning. Jag brukar därför spraya på vaxschampo innan jag tvättar bilen och då vara extra noggrann i skarvar mellan olika delar på bilen.

    Städa:
    Töm och spola av golvmattor, dammsug och gör rent invändigt och även rutornas insidor. Smuts gör att rutorna immar igen lättare samt att smuts och skräp i bilen även samlar fukt som också bidrar till igenimmade eller igenisade av rutornas insida.

    Putsa rutorna både in- och utvändigt.

    Kolla torkarbladen. Vässa och gör rent dem om de är okej (finns avsedda verktyg billigt på macken, Biltema, Mekonomen m.fl.).
    Byt dem om de är dåliga.
    En del byter plats på dem, flyttar vänsterbladet till höger sida, högerbladet till bak och sätter dit nytt blad fram på vänster sida... det förutsätter förstås att bladen passar. Det måste då göras tidigt, långt före att bladen är helt slut och då sparar man lite pengar, samtidigt som man alltid har toppfräscht blad där man behöver det som mest. Det är dock inget för den som har mer i plånboken än av tid och lust till merarbetet.

    Kontrollera kylarvätskan (glykolhalten). Glykolen i kylarvätskan har tre funktioner: korrosionsskydd samt att den minskar ytspänningen vilket minskar risken för luftbubblor i systemet.
    En välutrustad hobbymek eller en verkstad kan snabbt och enkelt kolla hur mycket kyla vätskan klarar, om du är osäker.
    Har du ingen möjlighet att kolla, fyll upp med koncentrerad glykol, minst en liter och sedan kan du fylla på med 50/50-blandning. Jag kör alltid 50/50-blandning för att vara på den säkra sidan, även om jag sällan råkar ut för så låga temperaturer.

    Spolarvätska:
    Fyll upp spolarburken med spolarvätska och se till att du alltid har en flaska i bilen att fylla på ifrån. Läs på förpackningen vilken blandning du ska ha för att få bästa effekt och inte riskera att den fryser.

    Lås:
    Spruta in låsspray i alla lås, utom tändningslåset.

    Jag brukar minst en gång under den tid jag äger och brukar en bil plocka bort dörrpanelerna. Jag kollar så att det inte är fullt av smuts och skräp i dörrbotten, för det bidrar till att rost bildas. Rengöring efter behov. Se över rostskyddet, kanske behöver det kompletteras med sk hålrumsvax på dörrplåtens insida. Jag smörjer alla rörliga delar till lås och rutmekanism. Får dörren stå öppen under en natt i uppvärmd lokal så kommer det mesta av fukten i dörren att avdunsta, vilket minskar problem med rostbildning och att rörliga delar fastnar i minusgrader.
    Detta är desto mer viktigt idag då man allt mer sällan använder bilens lås med nyckel utan använder fjärrmanövrerat centrallås.

    Tätningslister:
    Silikonsmörj alla gummilister och även tätningslisterna mot dörrutorna. Listerna måste vara rena först. Det finns lite olika preparat för detta. Jag föredrar den som är en tunn vätska på en liten flaska, med en påstrykningspad i öppningen.
    Detta gör att dörrarna kommer att gå lättare att öppna när bilen stått i stark kyla, att du snabbare kommer att kunna öppna rutorna utan att förstöra mekanismen när du tvingar den mot frusen ruta, samt att alla gummilister håller längre.

    Smörj alla gångjärn.
    Detta behöver inte göras inför varje säsong, men har du inte gjort det förut bör du göra det nu.

    Motor- och kupévärmare.
    Har du möjlighet att utnyttja elektrisk motorvärmare när bilen står parkerad hemma? Kolla om bilen har motorvärmare, annars rekommenderar jag att installera en sådan och då även ett extra uttag i kupén för kupévärmare. Du spar på motorn genom att inte starta den kall, du spar på batteriet och får aldrig bekymmer att starta i kall väderlek och ett batteri som börjar bli dåligt, du spar miljön genom att släppa ut mindre avgaser från kall motor, du spar bränsle, du får tidigare värme i bilen och med kupévärmare slipper du dessutom en hel del av imma och is på rutorna samt det bekväma med att sätta sig i en bil som är hyfsat varm och torr invändigt.
    Helst kopplar du in motorvärmaren via en timer som du ställer på att gå igång en timme eller två före användning av bilen. Det finns även fjärrmanövrerade varianter, säkert även de som kan styras via mobilappar.

    Bra-att-ha-saker i bilen:
    (vissa saker anser jag skall finnas där och inte bara på vintern)


    Snöskyffel (det finns små, lätta, behändiga och hopfällbara skyfflar).
    Skrapa för snö, frost och is. Jag föredrar de mest simpla i hårdplast med skarp kant.
    Borste (att sopa bort snö med). De ska vara mjuk, ren och helst inte ha för kort skaft.
    Ficklampa.
    Varselväst.
    Första-hjälpen-väska
    Snökedjor.

    Smörjmedel:
    Jag har flera gånger nämnt smörjning. Vilka smörjmedel ska man använda? Jag använder nästan uteslutande smörjmedel på spray med pip. Det får smörjet dit det ska och minskar spill och kladd runtomkring. Smörjet vara lagom tjockt och ha bra glid när lösningsmedlet har avdunstat och även när temperaturen sjunker. Är du osäker, fråga där du handlar.
    Omega har en mängd olika typer av smörj på spray och är en riktig kvalitetsprodukt, men dyr.
    Obs! 5-56, WD40 och liknande är inte bra smörjmedel. De gör bäst nytta som roslösare och har begränsad och kortvarig smörjeffekt.

    Efter vintern:
    Tvätta bilen ordentligt och passa även på att tvätta av vinterhjulen i samband med byte till sommarhjul.
    Kör du maskintvätt är underredspolning och vax bra att välja till.

    Olika produkter och vad de är bra eller mindre bra till:


    Högtryckstvätt är bra att ha vid handtvätt av bil. Spola av bilen ordentligt före tvätt och särskilt nertill, trösklar, runt och i hjulhusen mm. Är även bra att ha när fälgarna ska tvättas.
    Bilschampo - Vanligt rengöringsmedel framtaget för tvätt av bil.
    Avfettningsmedel finns av lite olika sort. Avfettningsmedel är bra för att ta bort fet smuts (olja, fett e.t.c.) petroliumbaserade partiklar, exempelvis asfalt. Avfettning är inte något vidare bra till annan smuts eller salt. För salt gäller främst vatten, mycket vatten.
    Kallavfettning - Detta är vad vi oftast menar med avfettning och är en petroliumprodukt, inte helt olikt fotogen. Kallavfettning är inte snäll mot miljön, vax och lackbättringar som gjorts med bättringslack med pensel eller spray. Ska inte användas om du inte står på plats med avlopp för tvätt av bil.
    Miljöavfettning - Ett snällare alternativ för miljön, dock sämre effekt på sådant avfettning annars löser. Miljöavfettning är också snällare mot lackbättringar som gjorts med pensel eller spray.
    Bilschampo är ett tvättmedel särskilt för bilar och den smuts bilar drar på sig och funkar mot den mesta vanliga smutsen.
    Microavfettning är en blandning mellan vanligt bilschampo och avfettning. Är snällare än vanlig avfettning, men är samtidigt mer allsidig i vilken smuts den biter på. Det går inte att själv blanda bilschampo och avfettning, de är normalt sett inte kompatibla, men något man industriellt lyckats hitta en metod för att lösa.
    Vaxschampo - En blandning mellan bilschampo och flytande bilvax. Ersätter inte vaxning, men ger ett visst underhåll av vaxlagret.
    Lackrengöring - Ett ganska kraftigt rengöringsmedel med viss polerande effekt. Främst för svårare fläckar eller svårt nedsmutsad lack. Är aggressivt mot lackbättringar (med undantag för Biltemas lackrengöring). Måste ibland användas före vaxning och/eller polering.
    Bilpolish, polermedel, lackpolermedel, bilpolermedel är just vad det låter som, ett medel med polerande effekt för lacker som börjar bli matta. Den polerande effekten är större än i lackrengöring. Vaxning bör ske efter polering.
    Vax, bilvax - Fungerar ungefär som en kräm du smörjer in huden med, ger en tunn, osynlig och lite fet hinna som skyddar lacken. Gör lacken mer avvisande mot vatten och smuts samt blir lättare att hålla ren. Effekten hjälper även till för att hålla rosten borta. Vaxlagret tunnas ut för varje tvätt, i synnerhet om du använder avfettningsmedel.



    Alla har förstås inte alla möjligheter att genomföra alla dessa åtgärder på detta sätt, men se vad du kan göra utefter dina möjligheter.
    Vårda din bil för bekvämare och säkrare färder samt för att bevara dess värde.

    Kom gärna med reflektioner, frågor eller egna tips.

  • Svar på tråden Har du vinterpreppat bilen?
  • Tom Araya

    Som vanligt händer lite mindre roande saker när man postar inlägg, som i detta fall när vissa radbyten och en punktlista försvinner.

  • Tom Araya

    Tack för alla positiva omdömen, det glädjer mig. Solig

    Jag ser nu att jag missat några detaljer...

    Tvätta bilen noga, även i dörröppningarna och alla tätningslister. Låt bilen sedan stå och torka medan du utför övriga åtgärder.

    Tillägg:
    Lämna alla dörrar och luckor öppna under torkning.
    Är du orolig att batteriet ska dra ur kan du koppla ur batteriet eller sätta en bit silvertejp över kontakterna till innerbelysningen, om den inte går att slå av manuellt.

    Kontrollera kylarvätskan (glykolhalten). Glykolen i kylarvätskan har tre funktioner: korrosionsskydd samt att den minskar ytspänningen vilket minskar risken för luftbubblor i systemet.

    Tillägg:
    Jag glömde den mest uppenbara funktionen, frysskyddet. Utan glykol har du snabbt is i kylarsystemet och man riskerar skador på motor och kylare.

  • Tom Araya
    Bra-att-ha-saker i bilen:
    (vissa saker anser jag skall finnas där och inte bara på vintern)
    Snöskyffel (det finns små, lätta, behändiga och hopfällbara skyfflar).
    Skrapa för snö, frost och is. Jag föredrar de mest simpla i hårdplast med skarp kant.
    Borste (att sopa bort snö med). De ska vara mjuk, ren och helst inte ha för kort skaft.
    Ficklampa.
    Varselväst.
    Första-hjälpen-väska
    Snökedjor.

    Tillägg på detta:
    Startkablar (satsa helst på rediga kvalitetskablar av skaplig längd och kabelgrovlek).
  • Tom Araya
    Aniiee skrev 2017-11-22 16:04:26 följande:

    Vad glad jag är att jag inte har bil... =P


    För många av oss är det mer eller mindre nödvändigt.
  • Tom Araya

    Har du gjort årets vinterpreppning av bilen?

    Om inte, så är det hög tid att göra det och i det ingår att plocka fram kupévärmaren och kablarna till motorvärmaren.

    Det börjar också bli hög tid att byta till vinterdäck.
    Om jag hade mycket gott ställt ekonomiskt, skulle jag köra på dubbfritt från slutet av september till mitten av november samt under perioden mars-april, däremellan antingen på sommardäck (under sommarhalvåret) eller dubbade vinterdäck (under vinterhalvåret).

    Glöm inte;
    Sk "året-runt-däck" finns inte för nordiska förhållanden. I regel avses dubbfria vinterdäck, vilka är sämre på sommaren än riktiga sommardäck. Dessutom slits de hårdare, bullrar mer och får bilen att dra mer bränsle än med riktiga sommardäck.

  • Tom Araya
    Påven Johanna II skrev 2017-11-21 09:59:28 följande:

    Javisst. Jag lämnar in bilarna och får sådant där gjort.


    Nandez skrev 2017-11-21 13:18:14 följande:
    Samma här.
    Jag skulle inte lita på att en verkstad vårdar bilen enligt angiven lista.

  • Tom Araya

    Fördelen med att göra jobbet själv är att man kan få det så bra gjort som man vill ha det, medan verkstan ska tjäna pengar till minsta möjliga kostnad i material och arbetstid.

    Ett exempel på där verkstan i stort sett alltid vill spara tid är vid hjulbyten, då de i stort sett uteslutande använder kraftfulla mutterdragare med slagfunktion.

    Jag hävdar att man lossar hjulens skruvar/muttrar med mutterdragare, gör rent och smörjer runt hjulnavet (där hjulcentrum ska passa på) samt skruvar/pinnbultar, sedan kan man skruva på muttrar/skruvar löst med mutterdragaren.
    Dragning ska dock ske för hand, helst med moment.
    Är det lättmetallfälgar ska de dras lite lösare och sedan efterdras vid ca 50 körda mil.
    Lita aldrig på den som påstår att de känner vad som är lagom att dra skruvar/muttrar med en mutterdragare, för slagfunktionen upphäver den möjligheten.

    Påfyllning av luft ska ske enligt det tryck som anges i bilens instruktionsbok. Jag vet de som själva hittar på ett standardtryck för alla bilar, för att de inte orkar titta efter i boken.
    Många bilar har även en klisterlapp i dörröppningen där dessa uppgifter står angivet.
    Kontrollera trycket efter en vecka, så att du vet att däcken inte läcker mer än normalt.

  • Tom Araya
    Anonym (Bioppi) skrev 2023-12-25 23:35:26 följande:

    Wow vilken lista! Vår stackars lilla bil blir inte så fint ompysslad kan jag säga. Men den har gått felfritt i över tio år ändå (ngn gång i livet ska man ju ha tur!). 


    Jag skulle till listan vilja lägga till det vi tar med i bilen så här års: Yllefiltar, termos med hett vatten, något att äta. 


    Nuförtiden stänger de ju av vägarna helt vid olyckor, så man kan bli stillastående länge i kylan. Åk aldrig bil på vintern utan att ha kläder för vädret. 


    Bra tips! Kanske en liten "överlevnadsväska" med "energybars" och annat "bra-att-ha" i.
  • Tom Araya
    Xlr8 skrev 2023-12-25 23:42:26 följande:

    yxa, stick kniv och radio, sen har jag alltid min edc med mig, ändras lite på vintern.
    så klarar iaf alltid typ ett par veckor i skogen bekvämt. en månad men då är det överlevnad och långt ifrån bekvämt.


    yxa är rätt bra mot träd som faller över vägen eller om man måste avliva stort villt.


    Bra tips!
  • Tom Araya
    Till denna vinter gäller nya regler om vinterdäck.

    Godkända vinterdäck ska ha alptoppsmärkningen. Det räcker alltså inte längre med MS eller M+S.

    Detta för att förtydliga vad som är godkänt vinterdäck i de nordiska länderna, till skillnad mot övriga Europa som har andra klimatförhållanden.

    teknikensvarld.expressen.se/nyheter/konsument/din-bil-riskerar-korforbud-i-vinter/&utm_campaign=EchoboxTeknikensVarld&utm_source=Facebook&fbclid=IwY2xjawFiQv5leHRuA2FlbQIxMQABHae5bLAxGnBIEYtZS7Q1E6uHTf4vEkJV213K-pzSxxBOkeouLLoAkP0BzQ_aem_rIrjb4-
Svar på tråden Har du vinterpreppat bilen?