• siiaa

Frågor om Progesteronkräm

Elliot1 skrev 2017-12-10 22:53:39 följande:

Var det någon här som hade känt några annorlunda symptom sen ni började med krämen?

Mina bröst har varit ovanligt ömma denna månad, om man jämför med tidigare försök. Men har läst mycket om att progesteron och att den kan ge lite falska gravidsymptom..

Känner mig dock allmänt PMS:ig så räknar med att få mens på tors eller fre..

Mina bröst är också ömma, brukar nästan aldrig ha det annars så antar att det beror på progesteronet.
  • siiaa
    Elliot1 skrev 2017-12-11 08:52:21 följande:

Man kan ju alltid hoppas att det är det något annat men av vad jag läst verkar det vara en bieffekt av krämen :(

Ja tyvärr är det nog så :(
  • siiaa
    Anonym (Vee) skrev 2017-12-26 09:56:44 följande:

Hej! Hur har det gått för er? Jag har smort denna omgång och har bim imorgon. Brukar inte ha några symptom innan mens men har verkligen känt av krämen antar jag.. varm o yrslig ????

Hur var det för er, fortsatte tempen att stiga vid bim när ni använder krämen?

Ha en fin annandag :)

Hej!

Jag fick mens på äl +13, brukar få mens tidigare så är nöjd ändå.

Ja, kan ju antingen vara att du känner av krämen eller så är du gravid :) det jag kände annorlunda med krämen var ömma och svullna bröst.

Jag hade högre temp än normalt mellan äl och mens när jag smörjde men sov dåligt den perioden så kan bero på det också. Hade hög temp den dagen jag fick mens, tog ett gravtest den morgonen och när det var negativit slutade jag smörja och fick mens på EM.

Lycka till! :)
  • siiaa
    Anonym (Vee) skrev 2017-12-26 22:43:00 följande:

Oki ja +13 är ju bra!! Jag använder den också för att förlänga lutealfasen så hoppas jag har samma tur som dig, att mensen kommer tätt inpå att man slutar smörja. Vill ju inte ha hur lång fas som helst :)

Alla mina symtom är som bortblåsta nu så var kanske bara i början som kroppen balla ur lite.. och så förbereder den väl sig för mens :-/

Hade vart så skööönt med ett plus så man kan slappna av lite!! Har du kört med krämen även denna månad?

Ja, 13 dagar känns som att det borde räcka! Ja mensen kanske skulle ha kommit den dagen även om jag inte hade slutat smörja. Vela inte heller ha hur lång fas som helst, för då skulle ju äl också skjutas upp! :) vilken dag är du på nu?

Hoppas att symptomen har kommit tillbaka nu och att du får ett plus ;)

Jag hade äl igår tror jag, så kommer börja smörja imorgon igen!
  • siiaa
    Veenus skrev 2017-12-27 12:25:52 följande:

Mm man vill ju inte mixtra för mycket med cykeln men samtidigt skapa så bra förutsättningar som möjligt :) enligt NC ska jag få mens idag vilket skulle ge en lutealfas på 11 dagar, tror jag.. är inte helt säker på om man ska räkna äl-dagen eller dagen efter och om man ska räkna fram till dagen innan mens eller själva mensdagen. Haha mkt att hålla reda på nu :) Har du koll på det? Så får jag inte mens idag tänker jag avvakta till fredag och ta test då. Ska till Gyn då också så inte optimalt med mens hehe Ska tigga till mig en koll av s.k bakteriell vaginos som man tydligen kan ha utan symtom och som skapar en trist miljö för spermierna att överleva i. Vill bara att allt ska kollas upp så man känner att förutsättningarna är på topp (kontrollfreak javisst )

Vad gäller symtomen så har jag fått tillbaka lite molvärk och yrsel- molvärken känner jag igen från menstider och yrseln är nog en otrevlig biverkning av krämen.

Fortsättning följer :)

Jag räknar dagen efter äl som äl +1, men är osäker på hur man ska räkna första mensdagen..

Jaha kan man ha sånt också, det visste jag inte! Skönt att få kolla upp sig hos gyn, det skulle jag också vilja men har inte tagit tag i det än..

ja, det är ju så lika symptom så svårt att veta om det är mens, krämen eller gravid :)
  • siiaa
    Eleonoratösen skrev 2017-12-28 00:23:43 följande:

Hej!

Här visar sig att jag har kort lutealfas så tänkte börja med att smörja denna månad. Är på CD20 och tempen ökade igår även om ÄL stickorna bara visat svaga streck.

Hår barn sedan innan och hade då mer standard cykel 28 dagar och ÄL runt CD 14. Men efter spiral har jag ÄL runt CD 19 och 28 dagars cykel. Känts riktigt tröstlöst men denna tråd ger hopp. Började smörja ikväll!

Lycka till, och hoppas du också kan förlänga fasen! :)
  • siiaa
    Eleonoratösen skrev 2018-01-02 22:26:45 följande:

Inne på dag 5 med krämen. Känner ingenting mer än ovanligt ömma bröst. Ska bli intressant de närmsta dagarna då jag haft mycket spottings efter ÄL och hittills inget alls så det är ju om inte annat mycket mer behagligt.  

Hur går det för er andra?!

Jag är på dag 7 med smörjandet. Ömma bröst här också men annars inget speciellt.

Skönt att du inte haft några spottings än :) när brukar dom komma i vanliga fall?
  • siiaa
    Veenus skrev 2018-01-03 09:34:01 följande:

Vad skönt att du slipper biverkningar, förutom brösten då! Började du smörja direkt efter ägglossning? När brukar dina spottings börja?

För mig funkade krämen över förväntan! Var hos gyn i fredags och då togs test som var negativt så då slutade jag smörja (smorde sista i torsdags). Men mensen kom aldrig så testade positivt i söndags :) Och sen dess har jag inte smort, tänker att om kroppen lyckades fixade stegringen själv från fredag till söndag så borde den klara sig utan krämen nu. Får se, hoppas allt går bra annars *peppar peppar* så kommer jag smörja längre nästa gång.

Vet ju inte om det var krämen men jag tror att min förlängning från 11 till 13 dagar faktiskt kan ha haft en påverkan att det tog sig :)

Lycka till till er!!!

Grattis!! Vad kul! Hur länge hade ni försökt? :)
  • siiaa
    Eleonoratösen skrev 2018-01-03 12:10:44 följande:

De brukar komma runt dag 4-5. Nu har jag tagit cellprov idag så nu blöder jag. Ska ta hormonprover nästa månad men läkaren tror ändå jag har ÄL på dag 14 oavsett vad temp eller äl-tester visar. Han trodde det väl mest för att det är så ovanligt med kort lutealfas...

Okej. Ja det kanske är ovanligt, men läkare borde ju veta att man kan ha annat än 14 dagar. Tror inte att vi alla har fel trots äl-tester och tempande., du får visa honom nästa månad att det var han som hade fel :)
  • siiaa

Idag fick jag mens på äl +10 :( så tyvärr kunde jag inte förlänga lutealfasen lika mycket som i förra cykeln. Kan kroppen vänja sig och man måste smörja med högre dos tro?

• siiaa
    Mawie skrev 2018-01-05 20:20:43 följande:

Plussade i dag !!!<3

och fortsätter smörja med krämen till v 12

Grattis, vad kul! :)
  • siiaa
    Eleonoratösen skrev 2018-01-06 15:03:26 följande:

Uppfattade att om man har uppehåll vid mens till ÄL så ska kroppen inte vänja sig.

Är på ÄL +9 och idag höjdes tempen ytterligare som den brukar och dagen efter sjunker kraftigt och mensen kommer. CD 30 så ÄL var synnerligen sen. Svagt svagt rosa flytning men inte alls de spottings som jag brukar ha.

Ja okej, uppehåll har jag ju haft så då borde ju inte det vara problemet.

Skönt att det har blivit bättre med spottings för dig! Håller tummarna att tempen fortsätter vara hög även imorgon. :)
  • siiaa
    Mawie skrev 2018-01-06 15:12:07 följande:

Jag har ätit rosenrot 4 dagar och slutat två dagar innan äl sen när ägglossningen är över då börjar jag med progestronkrämen.

Förra månaden slutade jag när mensen kom.

Vad har du ätit rosenrot för? Jag trodde man åt det för att korta ner lång menscykel, så har tänkt att det inte är något för mig?
  • siiaa
    Mawie skrev 2018-01-07 18:43:47 följande:

Jag hade lång menscykel när jag slutade med p-piller för tre år sen.

Får även ökad sexlust och känner av min ägglossning fysiskt som jag inte gjorde tidigare.

Men har hört folk som har fått konstiga cyklar!?

Äter bara 3-4 dagar innan ägglossning .

Ett år inget hände, sen var det någon som tipsade mig på familjeliv.

Fick pluss direkt, nu vill jag bara få graviditeterna att stanna.

Vilket säkert hör med min ålder att göra! är 39 och sambon 35, jag har två barn sen tidigare men yngsta är 11år. Min sambo har inga.

Ja jag har också hört att man kan få konstig cykel men kanske ger det ett försök ändå..

grattis till graviditeten, och hoppas allt går bra! :)
  • siiaa
    Elliot1 skrev 2018-01-07 18:16:48 följande:

Nu har jag hamnat lite i trubbel här.. Jag trodde att min tub med kräm skulle räcka ett bra tag till men jag har missförstått och därför börjar den verkligen ta slut.. Jag är utomlands och kan inte få tag på en ny förrän om typ 2 veckor. Ska ha mens idag eller imorgon men än så länge lyser den med sin frånvaro.. OOOOM jag skulle vara gravid så bör man ju fortsätta med krämen men det kommer jag inte kunna göra.. Är så rädd för att det isånafall ska leda till ett nytt missfall :/ Vad tror ni??

Jag tror inte det är någon fara, tänker att det inte kan vara så höga halter i krämen så ett missfall enbart kan bero på det?! Man kan ju få missfall även om man smörjer så är nog annat som spelar in.

Har mensen kommit? :)
  • siiaa
    Eleonoratösen skrev 2018-01-08 08:45:19 följande:

Då har jag börjar blöda lite. CD32 men temperaturen har inte fallit. Men är så ledsen....

Åh förstår dig :( hur lång lutealfas fick du nu?

Men eftersom tempen inte sjunkit än kanske det finns lite hopp kvar?! Min temp sjönk den morgonen jag fick mens den här gången.
  • siiaa
    Elliot1 skrev 2018-01-08 10:05:18 följande:

Nej det kanske inte jag heller men vet ju att kroppen KAN tro att det är missfall om man slutar smörja och därför stöta bort det.

Men behöver inte fundera mer, mensen kom i natt. Och HELVETE vad ont det gjorde, vaknade av smärta och trodde att jag både skulle kräkas och baja ner mig typ. Tycker mina menssmärtor blir värre för varje månad spm går!! Någon mer som har problem med smärtan?

Usch och fy :( jag har haft väldiga problem med mensvärk men sen jag började smörja har jag faktiskt inte alls lika ont längre. Är det sen du började med progesteronet det har blivit värre?
  • siiaa
    Eleonoratösen skrev 2018-01-08 12:33:34 följande:

Vet ni, blöder bara svagt rosa, så mest spottings och känt mig konstig. Så jag kunde verkligen inte låta bli testa tidigt test

Ser ni något? Är väl för tidigt att säga något i synnerhet med spottings men kanske kanske en chans?!

Jag tycker jag ser något svagt! Hoppas!! Vilken dag efter äl var du på nu igen?
  • siiaa
    Elliot1 skrev 2018-01-08 21:37:38 följande:

Okej! Vad skönt att den hjälpt dig!! :) Jag började ju smörja i hopp om att smärtan skulle bli lindrigare.. Men jag vet inte om jag tycker det funkar för mig faktiskt. Känner mig kanske inte lika PMS:ig men ont vid mens har jag haft båda cyklerna jag började med krämen. Tror jag struntar i den nästa cykel så får vi se hur det blir! :)

Ja om den inte har hjälpt mot det du vela förstår jag att du hoppar över den nästa gång :)
  • siiaa
    Eleonoratösen skrev 2018-01-10 08:34:28 följande:

Temperaturen tog ytterligare ett steg uppåt idag och tycker nog allt att dagens test (underst) är något starkare än måndagens. ÄL+13.

Nu ska jag hålla mig till på fredag eller lördag för testa (hoppas jag kan hålla mig så länge...)

Stort grattis, ingen tvekan där inte! :)
Svar på tråden Frågor om Progesteronkräm