• Veenus

Frågor om Progesteronkräm

siiaa skrev 2017-12-27 09:20:03 följande:

Ja, 13 dagar känns som att det borde räcka! Ja mensen kanske skulle ha kommit den dagen även om jag inte hade slutat smörja. Vela inte heller ha hur lång fas som helst, för då skulle ju äl också skjutas upp! :) vilken dag är du på nu?

Hoppas att symptomen har kommit tillbaka nu och att du får ett plus ;)

Jag hade äl igår tror jag, så kommer börja smörja imorgon igen!

Mm man vill ju inte mixtra för mycket med cykeln men samtidigt skapa så bra förutsättningar som möjligt :) enligt NC ska jag få mens idag vilket skulle ge en lutealfas på 11 dagar, tror jag.. är inte helt säker på om man ska räkna äl-dagen eller dagen efter och om man ska räkna fram till dagen innan mens eller själva mensdagen. Haha mkt att hålla reda på nu :) Har du koll på det? Så får jag inte mens idag tänker jag avvakta till fredag och ta test då. Ska till Gyn då också så inte optimalt med mens hehe Ska tigga till mig en koll av s.k bakteriell vaginos som man tydligen kan ha utan symtom och som skapar en trist miljö för spermierna att överleva i. Vill bara att allt ska kollas upp så man känner att förutsättningarna är på topp (kontrollfreak javisst )

Vad gäller symtomen så har jag fått tillbaka lite molvärk och yrsel- molvärken känner jag igen från menstider och yrseln är nog en otrevlig biverkning av krämen.

Fortsättning följer :)
  • Veenus
    Elliot1 skrev 2017-12-28 19:24:53 följande:

Är det någon som fått huvudvärk i samband med krämen? Jag började smörja i förrgår (andra cykeln jag testar prog) och idag fick jag ett sånt jäkla migränanfall så jag var tvungen att sticka från jobbet.. Blir yr, ser inget på ena ögat, huvudvärk, kräks. Jag får migrän framförallt av hormonförändringar och sist jag hade regelbundna anfall var när jag hade slutat med preventivmedel och min kropp försökte hitta tillbaka till en normal hormonnivå... Vill verkligen verkligen verkligen inte ha fler anfall :/

Oj oj stackare!! Det där låter inte trevligt alls :( Jag fick också ont i huvudet de första dagarna, yrsel och, jag vet inte vad jag ska kalla det men typ högt blodtryckskänsla. Men inte så pass som dig! Men att du inte ser på ena ögat känns inte bra, kom det före eller under migränanfallet? Kan det vara ögonmigrän?!

Vad jag förstått så kan man reagera om man antingen tagit för lite eller för mycket, så himla konstigt. Svårt att veta hur mycket som är lagom.. Hur mycket tar du? Du fick inte de här symtomen första omgången?

Om jag vore du kanske jag hade fortsatt men får du migrän igen så sluta med krämen. Du tar väl den främst för att lindra pms och det är ju inte bra om du får fler krämpor :( Migrän är ju helvetet på jorden :( :(

Krya krya!!
  • Veenus
    Eleonoratösen skrev 2017-12-28 00:23:43 följande:

Hej!

Här visar sig att jag har kort lutealfas så tänkte börja med att smörja denna månad. Är på CD20 och tempen ökade igår även om ÄL stickorna bara visat svaga streck.

Hår barn sedan innan och hade då mer standard cykel 28 dagar och ÄL runt CD 14. Men efter spiral har jag ÄL runt CD 19 och 28 dagars cykel. Känts riktigt tröstlöst men denna tråd ger hopp. Började smörja ikväll!

Håller tummarna att du kan förlänga fasen!! Har du märkt av något från krämen än?
  • Veenus
    Elliot1 skrev 2017-12-29 00:46:27 följande:

Nej det är verkligen fruktansvärt. Som tur är så händer det inte så ofta! Jag får ordentligt flimmer på ena ögat precis när anfallet kickar igång sen går det sakta men säkert över till huvudvärk och illamående och allmänt dålig känsla i kroppen. Man säger sig svag typ. Så det är ju egentligen ingen fara förutom att det är så fruktansvärt vidrigt att må så dåligt. Har starka mediciner men ändå är det verkligen bara sömn som hjälper. Eftersom jag vet att jag tidigare har fått migrän pga hormonförändringar så misstänkte jag direkt att det hade med krämen att göra. Men samtidigt så kände jag ingenting i huvudet förra cykeln. Får väl se om detta var en engångsgrej helt enkelt!

Det är så himla svårt att veta hir mycket man ska ta tycker jag! Jag följer bruksanvisningen exakt som det står och den säger 20mg (två pumptryckningar) per dag för pms-problem så kör på det just nu iallafall :)

Aa ja det där flimret har jag också haft (men inte nu med krämen). Fått lära mig att det kallas ögonmigrän. Varken det eller migrän är ju ingen fara som du säger men det är ju så fruktansvärt obehagligt och energikrävande. Jag har läst att huvudvärk kan vara en ganska vanlig biverkning men inte migrän kanske.

Men du känner ju din egen kropp och hur den fungerar så du får väl känna efter hur mycket du ska ta och om du ska fortsätta/sluta :)
  • Veenus
    Eleonoratösen skrev 2018-01-02 22:26:45 följande:

Inne på dag 5 med krämen. Känner ingenting mer än ovanligt ömma bröst. Ska bli intressant de närmsta dagarna då jag haft mycket spottings efter ÄL och hittills inget alls så det är ju om inte annat mycket mer behagligt.  

Hur går det för er andra?!

Vad skönt att du slipper biverkningar, förutom brösten då! Började du smörja direkt efter ägglossning? När brukar dina spottings börja?

För mig funkade krämen över förväntan! Var hos gyn i fredags och då togs test som var negativt så då slutade jag smörja (smorde sista i torsdags). Men mensen kom aldrig så testade positivt i söndags :) Och sen dess har jag inte smort, tänker att om kroppen lyckades fixade stegringen själv från fredag till söndag så borde den klara sig utan krämen nu. Får se, hoppas allt går bra annars *peppar peppar* så kommer jag smörja längre nästa gång.

Vet ju inte om det var krämen men jag tror att min förlängning från 11 till 13 dagar faktiskt kan ha haft en påverkan att det tog sig :)

Lycka till till er!!!
  • Veenus
    siiaa skrev 2018-01-03 11:57:14 följande:

Grattis!! Vad kul! Hur länge hade ni försökt? :)

Tack! Vi hade bara försökt aktivt i 4 månader så tog sig ju relativt fort..
  • Veenus
    Eleonoratösen skrev 2018-01-03 12:10:44 följande:

De brukar komma runt dag 4-5. Nu har jag tagit cellprov idag så nu blöder jag. Ska ta hormonprover nästa månad men läkaren tror ändå jag har ÄL på dag 14 oavsett vad temp eller äl-tester visar. Han trodde det väl mest för att det är så ovanligt med kort lutealfas...

Men alltså.. tycker det är så konstigt att vissa läkare ska proppsa på detta med 14 dagar när det är helt uppenbart att det inte är så för alla!! Tempar du med NC? För då får man ju så bra statistik på alla olika faser etc (finns säkert andra bra appar eller så kan man ju räkna själv)

Hoppas verkligen krämen kan förlänga lutealfasen för dig!!! Kan ju vara så att det första omgången hjälper med spottingen och sen med tiden förlänga dagarna!
  • Veenus
    Elliot1 skrev 2018-01-07 18:16:48 följande:

Nu har jag hamnat lite i trubbel här.. Jag trodde att min tub med kräm skulle räcka ett bra tag till men jag har missförstått och därför börjar den verkligen ta slut.. Jag är utomlands och kan inte få tag på en ny förrän om typ 2 veckor. Ska ha mens idag eller imorgon men än så länge lyser den med sin frånvaro.. OOOOM jag skulle vara gravid så bör man ju fortsätta med krämen men det kommer jag inte kunna göra.. Är så rädd för att det isånafall ska leda till ett nytt missfall :/ Vad tror ni??

Jag slutade ju smörja 3 dagar innan jag fick plus och det gick bra, lillen är kvar än så länge. Kan ju vara högst individuellt men jag tror inte att det är så hög dos progesteron i krämen så man får missfall på en gång om kroppen redan påbörjat en graviditet. Det beror iofs på exakt hur stor brist man har och jag har ju egentligen inget annat jag går på i den här teorin förutom egen erfarenhet.. men håller tummarna att det går bra för dig!!!
Svar på tråden Frågor om Progesteronkräm