Inlägg från: Anonym (Första gången) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Första gången)

Frågor om Progesteronkräm

Hej!

Började idag med progesteronkräm för första gången, har kort lutealfas och blir intressant och se om den blir längre. Vilket märke har du? Jag köpte progesterall.

I mina papper jag fick står det att man ska börja dag 12 vid 28-30 dagars cykel vid önskad graviditet eller 14 dagar innan nästa mens. När jag googlat runt lite har jag förstått att man ska använda den när man är säker på att äl varit och inte sluta med den förrän mensen kommer eller v12 i en graviditet när moderkakan tar över men går bra att använda hela graviditeten om så önskas. Om jag förstått rätt när jag läst runt ska den inte användas förrän äl varit för då kan äl förhindras. Progesteron frisätts efter äl och om man då tillsätter progesteron förtidigt kan kroppen tro att man redan ägglossat och ens egna äl förhindras. Men i pappret jag fick med hem står det bara att man kan få mellanblödning om man börjat förtidigt, så jag vet inte vad som stämmer. Jag har tempat mig och tagit äl tester, idag steg tempen en aning och hade världens äl smärtor i måndags så vågar tro att den varit och vågar börja använda den idag. Ska bli spännande om den funkar och kan förlänga min lutealfas en aning! :)

• Anonym (Första gången)
    Elliot1 skrev 2017-11-23 05:44:50 följande:

Okej, tack för svar! Matriarch Topical står det på flaskan ;) Var som sagt mamma som beställde den åt mig!

Jag vill ju inte att min lutealfas ska bli längre egentligen, den är bra som den är och jag får alltid regelbunden mens. Det står att mensen kan bli lite förskjuten, därför funderar jag på om jag ska sluta använda krämen 1-2 dagar innan BIM? Så man slipper det där uppehållet man kunde få. Det måste man ju kunna göra utan att det tar nån skada liksom :)

Vill inte riskera att inte få nån ägglossning så kommer börja med den efteråt nu när jag läst runt lite. Däremot så varken tempar jag eller tar ÄL-test (blir för stressad) så jag får ändå chansa lite. Använder två appar och brukar få mycket känningar i kroppen kring ÄL så får hoppas det räcker! :)

Försöker egentligen undvika alla "hjälpmedel" för att bli gravid då jag mest tycker det är krångligt och stressigt så denna är ju som sagt mest för att lindra pms! Hoppas det funkar! :)

Jag har läst att man inte ska sluta med krämen helt tvärt vid en graviditet eftersom progesteronet kommer då hastigt sjunka och kroppen kan då tro att det är dags för mens och stöta ut slemhinnan, alltså tidigt missfall. Har förstått att vissa får mens trots krämen medan andra måste sluta 2 dagar innan för att den ska komma. Men jag tror man bör ta ett gravtest innan man slutar med den för att se så man verkligen inte är gravid. Man får hoppas man är en av dem där mensen kommer utan att man behöver sluta med den!
  • Anonym (Första gången)
    siiaa skrev 2017-11-23 10:54:47 följande:

Hej!

Jag ska också börja med progesteronkräm den här cykeln. Jag kommer använda den för att försöka förlänga med lutealfas. Som jag har förstått det så ska man då börja använda den efter äl och smörja 100 mg/dag. Har även läst att man kan smörja med 10 mg/dag innan äl för att förstärka ägglossningen. Men vet inte om jag vågar det, är rädd att det ska bli nå krångel med äl då :)

Jag tror jag kommer fortsätta smörja efter bim om mensen inte har kommit av sig själv. Så kan man ta ett gravtest när man är säker på att det visar rätt resultat och sluta smörja då om det är negativt :)

Vilken kräm har du köpt? Jag har också kort lutealfas 8-11 dagar, det varierar. Hur lång är din? Spännande att se om det funkar!

Jag kommer smörja tills antingen mens eller minus på gravtest 14 dagar efter äl om nu lutealfasen blir så lång.
  • Anonym (Första gången)
    siiaa skrev 2017-11-23 11:39:23 följande:

Jag har köpt från Femalebalanceshop, tror den är snarlika progesterall. Vilken har du?

Ja min varierar också, dom två sista gångerna har den varit 9 dagar. Innan var den 10-12 dagar. Ja hoppas verkligen att det funkar :) hur stor mängd tänker du smörja?

Tempar du också? Jag har börjat fundera på om jag även har ?svag? äl eftersom tempen stiger långsamt efter jag har haft äl. På andra verkar tempen skjuta i höjden efter äl..

Ja precis så har jag också tänkt, fortsätter smörja tills jag har tagit ett gravtest på äl 14.

Jag köpte progesterall! På den finns det en liten bild på baksidan med hur stor klick man ska använda, så går efter det, den är väl som en ärta stor ungefär men står att man kan ta även som en kikärta stor, morgon och kväll, olika ställen på kroppen där huden är tunn. Vad säger femalbalance?

Jag tempar också och det är ungefär lika för mig, den segar sig uppåt men vissa cykler så sticker den upp direkt. Jag brukar kompletera med äl test mer för att veta när man ska börja ligga mkt men brukar oftast ha äl cd 14-17. Det är ju drygt när den segar sig upp för man blir så osäker om den varit eller inte. Men jag brukar även känna av äl, oftast inte så jätte starkt men denna gång gjorde det väldigt ont, kunde knappt gå och var tvungen att ta alvedon, det var inte kul att försöka ligga med den smärtan. Men nu är det bara att hålla tummarna att det blir ngt om inte så hoppas jag att lutealfasen blir längre! :) du får gärna uppdatera hur din lutealfas blev, om du nu inte blir gravid så att säga :)
  • Anonym (Första gången)
    siiaa skrev 2017-11-23 17:48:03 följande:

Ja okej! Jag har läst på deras forum att för att förlänga lutealfasen skulle man smörja 100 mg/dag, uppdelat 50 mg morgon och 50 mg kväll. En pumpning är tydligen 10 mg. Känns hemskt mycket med 10 pump men aja.. :)

Ja precis, jag blir också osäker på när äl har varit. Kompletterar också med ältester för att ha lite mer koll men har börjat lärt mig att det är mellan dag 13-16.

Nej det kan jag tänka mig! Men då vet du säkert när du hade äl iaf :) sjukt hur man håller på bara för att det är äl, då spelar det ingen roll om man är sjuk, har ont eller är trött, liggas ska det! :)

Ja vi får hålla varann uppdaterade :) Jag har inte äl förän nästa vecka så dröjer ett tag innan det sätts igång för mig.

Ja det lät mkt, en kikärta i min kräm är tydligen 20mg om jag fattat rätt. Jag testar en ärta och ser denna cykel, tänker jag kan öka mängden annars nästa cykel.

Ja jag har blivit besatt av att bli gravid så jag gör nästan vad som helst ;) Är på äl +3 nu... tiden går så långsamt!
  • Anonym (Första gången)
    siiaa skrev 2017-12-04 08:05:46 följande:

Har mensen kommit? :)

Äl + 13 idag och den har inte kommit. Fick ett über svagt pluss äl +9 på em och nu idag ser det ut som på bilden :D är jätteglad men livrädd att det ska bli missfall så vågar inte hoppas allt för mkt än. Undrar jättemkt om det har med krämen att göra eller inte... att det tog sig alltså. Hur går det för dig?? Haft äl än? Jag håller alla tummar och tår!!!

• Anonym (Första gången)
    siiaa skrev 2017-12-04 13:42:22 följande:

Åhh grattis!!! gud vad kul! :) försök att inte oroa dig för missfall utan njut istället! Lättare sagt än gjort förmodar ja..;) Och om du fortfarande smörjer så förhindrar du ju missfall lite :)

Känns som att krämen borde ha hjälpt till att få ett plus? :D hur länge hade ni försökt innan?

Ja jag är på äl+5 nu, men har inte så höga förhoppningar för vi fick knappt till det alls den här gången :( sambon jobbar borta i veckorna så är lite svårt att tajma in det.

Men jag smörjer på så får vi se hur det går :D

Jag hoppas det tar sig för er, de små simmarna kan ju trots allt överleva ngr dagar om det är så att ni missade äl.

Vi har haft det lite struligt med bebisfronten. Har varit gravid två grr innan, tog sig på andra och första efter det men har inte fått ngn levande bebis än. Därför vart jag så chockad att det tog sig på första nu igen... sannolikheten är ju bara ca 30% även om man prickar äl med exakt dag, större sannolikhet att det inte skulle bli ngt ju... kanske var krämen..? Har haft stenkoll på min cykel länge då jag använde NC som preventivmedel under ett år. Så därför har jag uppmärksammat den korta lutealfasen men också funderat om mina tidigare graviditeter blev misslyckade pga lågt progesteron, att de inte fick tillräcklig med näring. I januari har det gått ett år sedan vi börja. Värt att testa krämen iallafall tänkte jag... nu är det bara att hålla tummarna för tredje graviditeten gillt!!! Har ni försökt länge?
  • Anonym (Första gången)
    siiaa skrev 2017-12-04 19:40:05 följande:

Ja hoppas det fanns några simmare kvar. Annars blir nästa äl under julledigheten så då blir det lättare att få till det :D

Ja okej, då förstår jag! Men då tror jag det är jättebra att du smörjer med progestron, dina missfall kan ju ha berott på låg nivå.

Har för mig att jag har läst att det är lättare för ägget att fästa om man nyligen varit gravid, så kanske därför det tog sig fort igen :D

Ja tredje gången gillt blir det, håller alla tummar!!

Det här är vårt sjunde försök utan plus :( hoppas att det är progesteronet som har varit problemet.

Jag hoppas också det för er skull och hoppas på pluss åt er. Annars kanske en lite försenad julklapp :D

Jag hoppas vi får våra små mirakel anart <3
  • Anonym (Första gången)
    siiaa skrev 2017-12-04 19:40:05 följande:

Ja hoppas det fanns några simmare kvar. Annars blir nästa äl under julledigheten så då blir det lättare att få till det :D

Ja okej, då förstår jag! Men då tror jag det är jättebra att du smörjer med progestron, dina missfall kan ju ha berott på låg nivå.

Har för mig att jag har läst att det är lättare för ägget att fästa om man nyligen varit gravid, så kanske därför det tog sig fort igen :D

Ja tredje gången gillt blir det, håller alla tummar!!

Det här är vårt sjunde försök utan plus :( hoppas att det är progesteronet som har varit problemet.

Hur har det gått siiaa?
  • Anonym (Första gången)
    siiaa skrev 2017-12-10 17:04:22 följande:

Är på äl+11 nu och ingen mens :) har inte tagit nåt test än och tänker nog vänta till äl+14. Men känns skönt att mensen håller sig borta än så länge för det borde ju betyda att krämen funkar! :)

Hur går det för dig?

Åh vad skönt att höra! :) då hoppas jag att ni får ett pluss också!

Joro det går bra, fortsätter att smörja och hoppas på det bästa, än är det för tidigt att säga ju men ska nog boka ett tidigt vul så man vet om där faktiskt är ngt!
Svar på tråden Frågor om Progesteronkräm