Frågor om Progesteronkräm
Hej!
Började idag med progesteronkräm för första gången, har kort lutealfas och blir intressant och se om den blir längre. Vilket märke har du? Jag köpte progesterall.
I mina papper jag fick står det att man ska börja dag 12 vid 28-30 dagars cykel vid önskad graviditet eller 14 dagar innan nästa mens. När jag googlat runt lite har jag förstått att man ska använda den när man är säker på att äl varit och inte sluta med den förrän mensen kommer eller v12 i en graviditet när moderkakan tar över men går bra att använda hela graviditeten om så önskas. Om jag förstått rätt när jag läst runt ska den inte användas förrän äl varit för då kan äl förhindras. Progesteron frisätts efter äl och om man då tillsätter progesteron förtidigt kan kroppen tro att man redan ägglossat och ens egna äl förhindras. Men i pappret jag fick med hem står det bara att man kan få mellanblödning om man börjat förtidigt, så jag vet inte vad som stämmer. Jag har tempat mig och tagit äl tester, idag steg tempen en aning och hade världens äl smärtor i måndags så vågar tro att den varit och vågar börja använda den idag. Ska bli spännande om den funkar och kan förlänga min lutealfas en aning! :)