Tvångsflytta till särskola
Hej, min dotter har autism och går i vanlig skola. Hon ligger efter de andra barn i alla ämne men hon kämpar. Klassen har en ny resurs som är snäll och min dotter tycker om henne och sedan tjejen kom vill min dotter gå i skolan. Min dotter är alltid glad och harmonisk och jag har sett många ggr tjejerna i hennes klass säger hej till henne när de ser henne i skolgården. Skolan har fåt en ny rektor som kallade mig på möte för att berätta att min dotter kommer inte att klara årskurs 3 och att det vore bäst om jag placerar henne i särskolan. Min dotter vill inte och jag vill inte heller detta och rektor försökte övertala mig men jag stod på mig hela tiden. Igår ringde socialsekreterare och vill träffa mig imorgon på kontoret tillsammans med rektorn och Särskolerektor eftersom rektorn har skickat orosanmäla till de. Dotters pappa sa under tiden rektorn försökte övertala mig att rektorn ringde honom och berättade att dottern mår dåligt i skolan och att hon väljer att leka ensam så hon vill tvångsflytta min dotter till särskolan. Finns det någon här som vet hur detta går till när en förälder blir anmäld till socialen när fast det är skolan som har brister. Jag vet inte vad det står i orosanmälan , det kommer jag att få läsa imorgon men undrar om man kan starta en utredning och hur gått det till egentligen? Jag kan inte så mycket och skol och soc lagar då jag är utländsk. Snälla hjälp.