Inlägg från: Göteburgaren |Visa alla inlägg
  • Göteburgaren

Barn nr.3 vid 36+ och äldre syskon?

Hej!

Jag har senaste månaderna börjat fundera på en trea men blir osäker då jag snart fyller 36 och mina två andra barn är 11 och snart 7 år.

På ett sätt vill jag för nu är det sista chansen känner jag innan jag blir för gammal men orkar vi börja om igen med allt vad det innebär? Tänk om äldsta barnet känner sig åsidosatt? Blir det inte för stort spann mellan barnen? När yngsta barnet tar studenten i så fall är vi 55 år. Det dröjer längre än planerat då sista barnet flyttar hemifrån... sen tänker jag dumt nog ?vad skall alla andra tycka??. Men samtidigt vet jag att man skall leva i nuet och inte tänka så mkt framåt.

Det dumma är att min man kommer snart börja studera och redan då kommer vi få mindre inkomst.... klarar vi av att leva på minimalt med pengar än vi är vana vid?!

Är det nån mer som går i samma tankar som vill bolla lite?

• Svar på tråden Barn nr.3 vid 36+ och äldre syskon?
  • Göteburgaren

Jag förstår! Jag har också de tankarna på om det kommer bli ett friskt barn om vi bestämmer oss för att försöka med ett tredje barn. Men det finns tex NIPT att göra rätt tidigt för att se hur stora riskerna är för att få ett sjukt barn.

Jag tänker om det skulle vara ett kolikbarn igen så går det ju över efter ett tag. Att det blir jobbigt under en begränsad tid.

Är din man/sambo med i din fundering?

• Göteburgaren

Tack för era svar!

Det finns ett litet issue i frågan också. Det är att min man skall börja plugga till hösten (4 år). Det innebär minimal inkomst om jag skall vara föräldraledig. Vi bor i hus med lån... en lösning är att vi tar ett stort kapital av våra sparpengar den stunden jag är mammaledig men det blir då ca 150.000kr. Det är mkt! Speciellt om vi måste tänka på att ha pengar undansparade ifall det händer nåt med huset etc...

Det är så typiskt att allt skall hända på samma gång (alltså att mannen vill börja studera och jag som är sugen på en trea). Det är inte direkt så att jag kan vänta 4 år till innan vi försöker...

• Göteburgaren
    52Försöket skrev 2017-11-18 22:40:41 följande:

Hej! Jag fyller 39 om en månad och vi försöker få vårt andra barn, en sladdis! Vi har en pojke på 9 och min man har en pojke på 14, min bonus alltså. Känner mig lite galen. Känner mig gammal & trött men så kom plötsligt den här känslan, så starkt. Redan nedslagen av enbart en förlorad ägglossning och nojar såklart över min ålder...

Håller tummarna för att det skall bli nåt!
  • Göteburgaren
    Charlieellerså skrev 2017-11-19 07:13:50 följande:

Jag har två barn på snart 8 och 6,5 år samt en 16 månaders här hemma. Hade lite ångest då kagväbtade trean över att börja om med allt. Men längtan var större. Nu vill vi ha ett syskon nära i ålder till henne. Fick skrapas för ma i v 12 för 2,5 veckor sedan. Vi vill försöka sp snart vi kan igen. Är 37 år, fyller 38 nästa år

Jobbigt med missfall. Jag fick ett i v.12 sist också. Jag trodde det var rätt säkert då men icke. Håller tummarna för att det skall gå vägen nästa gång!

Hur var det att börja om igen då?

Min största oro är ju sömnen. Iom att jag måste ha många timmars sömn... och att bebisen i så fall skall väcka de andra barnen...
Svar på tråden Barn nr.3 vid 36+ och äldre syskon?