Milou3 skrev 2017-12-17 09:58:20 följande:
Låter fruktansvärt jobbigt! Hur länge brukar ditt illamående hålla i sig?
Kräkas några ggr på morgonen har hållit i sig till vecka 20-24, men mår illa gör jag hela grav. Mot slutet kan det hända att jag får rusa till toan mitt i middagen, antagligen för att matsäcken är så ihoptryckt då. Äta lååååångsamt, lite och ofta som gäller
Dessutom är jag superkänslig för dofter. Inte bara äckliga utan t ex en parfym på pendeln kan framkalla rätt plötsliga och våldsamma spyreflexer. Härom morgonen när jag vaknade sa jag till min sambo att nu ligger det en dålig citrusfrukt i kylskåpet (alltså jag kände det i sängen från köket och kylskåpsdörren var stängd). Han gick ut en stund senare och hittade mycket riktigt en grön apelsin i fruktlådan i kylen. Ingen hade varit i varken köket eller öppnat kylskåpet innan
Jag har bra lukt- och smaksinne som ogravid också. Fast nu smakar allt äckligt!! Jag brukar dricka massor med te, men det smakar som att slicka på gamla kastruller nu, så det har jag slutat med. Jag försöker äta det som funkar för stunden, men det som har varit ok i tre dagar kan plötsligt kännas dö-äckligt.
Tidigare grav har jag bara ökat i vikt precis det som kan härledas till magen, dvs bebis, fostervatten, moderkaka, ökad blodmängd och bunden vätska i kroppen. Amningen bokstavligen suger ur mig och med yngsta sonen vägde jag strax över 46 kg precis innan han började med smakportioner. Jag är 159 cm och väger vanligen 52 kg så jag är ingen storis precis... Men barnen har alltid fötts stora och fina (4 kg) och ökat i vikt på amning enbart. Det är jag som försvinner
Hälsningar från soffan