• Rindi

40+ med BF sommaren 2018

Nu har jag också bokat tid för tidigt UL, det blir den 22/12 och då ska jag vara i v 7+3. Jag hade tänkt ta en vecka senare egentligen men det är ju mellandagar och inte plättlätt att hitta tider. Bara hålla tummarna för en fröjdefull jul :-/

• Rindi
    Letgoddecide skrev 2017-12-10 14:07:18 följande:

Åh, håller tummarna. Vilken julklapp om det visar små hjärtslag. Vårt vul i fredags visade hjärtslag, puh, ska verkligen försöka sluta noja nu för annars tar det ju aldrig slut, saker kan ju gå snett hela tiden. Skulle sitta fint med en nipt -tid innan jul men fullbokat, får vänta tills 30/12..

Grattis till hjärtslag!
  • Rindi
    Kanskeigen skrev 2017-12-11 21:47:19 följande:

Hej igen alla!

Jag är nu 5+5 och tiden verkligen sniglar sig fram. 

Jag har massa oro och vet inte riktigt hur jag/det ska kännas för att jag ska bli lugn.

Jag blir mer och mer trött och illamående och försöker tänka att mkt symptom är bra då flera som fått mf skrivit att de fått allt mindre symptom. Ni som har erfarenhet får gärna skriva om det ni orkar.

Jag har hört av mig till en privat klinik för att få göra vul nästa vecka. De tar 800kr men det kanske är värt?!? Om allt verkar bra vid vul är det någon slags trygghet eller är det bara att det slår ett hjärta som man kan veta vid sådant?

Sen sa någon på jobbet att typ alla över 38 får göra kejsarsnitt. Har någon av er hört något om detta?

Sov gott!

Jag fick MA i somras men jag tyckte att jag hade klena symptom från början (framför allt mådde jag inte så illa som jag borde). När sedan den uppsvällda magen började sjunka ihop och jag inte behövde medicin mot illamåendet längre tänkte jag att det nog var kört. Jag hade en tid på MVC inkl UL och gick dit. Det var v10 Jag hade alltså inskrivningssamtal och lämnade standard urin- och blodprov men sa att jag misstänkte att det inte var något. Sen ner på UL (annan barnmorska) och bekräfta min misstanke. De sa att graviditeten hade avstannat några veckor tidigare. En vecka senare fick jag tid på kvinnokliniken och fick göra medicinsk behandling hemma ytterligare några dagar senare. Det gick bra och då var jag i v 12 och fortfarande hade kroppen ingen plan på att göra sig av med missfallet själv. Och nu till det som typ ingen här vill läsa: Jag hade gjort VUL i v 7 och sett hjärtslag men tydligen avstannade graviditeten några dagar efter det ändå. På kvinnokliniken sa läkaren att hjärtslag efter 8 fullgångna veckor är säkrare. Jag vill egentligen vänta så länge nu, men det blir i mellandagarna el precis efter nyår så jag bokade till nästa fredag istället. V 7+3 tror jag det är då.

Jag tycker det är värt att göra UL och även om du inte ser hjärtslag så kan det till och med vara för tidigt. Man får alltid en till tid för att bekräfta ev missfall och jag har läst många trådar här på FL där första VUL inte visat något men en vecka senare syns det jättefint. Så här tidigt är fostret bara några millimeter och mycket händer på bara några dagar. Gyn/BM har ibland svårt att hitta fostret helt enkelt.

Nej, alla över 38 får inte alls göra kejsarsnitt Vården vill alltid undvika snitt så långt det är möjligt. En kollega till mig fick tvillingar vid 41. Den första kom ut vanliga vägen men då var den andra lite trött så den togs med snitt. Annars hade hon nog fött båda vaginalt.
  • Rindi
    3hjärtan skrev 2017-12-14 12:51:51 följande:

Vul idag med tickande hjärta

Vad skönt, grattis! Vilken vecka/dag?
  • Rindi
    Kanskeigen skrev 2017-12-15 22:03:05 följande:

Någon mer som mår illa?

Era bästa tips?!?!

Jag!! Jag fick en läkare på VC att skriva ut Lergigan comp till mig när jag blev gravid i somras, så jag har det hemma. Jag började må illa 5+0 med morgonulkningar. Nu på 6+4 kräks jag på riktigt varje morgon sedan några dagar tillbaka. Jag måste skrida fram när jag går, göra försiktiga rörelser och inte ens prata för fort för då kräks jag. Allra bäst funkar att göra så lite som möjligt, dvs äta lagom, vila och sova. Funkar sådär med två barn plus bonusbarn...
  • Rindi
    3hjärtan skrev 2017-12-16 22:27:07 följande:

Hur kan du jobba?

Det kan jag inte. Är heltidssjukskriven pga utmattning sedan innan (är på bättringsvägen nu, men sjukt segt). Det var likadant när jag väntade mina söner (snart 8 o 10 år). Med första trodde jag det var normalt att kräkas typ dygnet runt men kunde ha ganska flexibel arbetstid. Med tvåan ville läkaren på MVC sjukskriva mig men jag skulle vara så jäkla bror duktig och inte acceptera det. Men jag gick ner till 75 procent (fast utan sjukskrivning. Helt idiotiskt). Då fick jag också medicin (Lergigan) som faktiskt hjälper lite och det blev räddningen. Eller, helt ärligt mådde jag väldigt dåligt mentalt av försöka vara så förbannat tapper (trotsig tvååring, orimlig jobbpendling, stressigt jobb, oförstående man). Min dåvarande BM avrådde mig från att skaffa flera barn, till och med. Efter tvåan lovade jag mig själv att om jag någonsin skulle bli gravid igen skulle jag kräva heltidssjukskrivning. Nu behöver jag inte det den här gången eftersom jag redan är det Men mina dagar går åt till att få barnen fram och tillbaka till skolan och sedan vila/sova så mycket jag kan. Och att försöka behålla det jag får i mig.
  • Rindi
    Milou3 skrev 2017-12-17 09:58:20 följande:

Låter fruktansvärt jobbigt! Hur länge brukar ditt illamående hålla i sig?

Kräkas några ggr på morgonen har hållit i sig till vecka 20-24, men mår illa gör jag hela grav. Mot slutet kan det hända att jag får rusa till toan mitt i middagen, antagligen för att matsäcken är så ihoptryckt då. Äta lååååångsamt, lite och ofta som gäller Dessutom är jag superkänslig för dofter. Inte bara äckliga utan t ex en parfym på pendeln kan framkalla rätt plötsliga och våldsamma spyreflexer. Härom morgonen när jag vaknade sa jag till min sambo att nu ligger det en dålig citrusfrukt i kylskåpet (alltså jag kände det i sängen från köket och kylskåpsdörren var stängd). Han gick ut en stund senare och hittade mycket riktigt en grön apelsin i fruktlådan i kylen. Ingen hade varit i varken köket eller öppnat kylskåpet innan

Jag har bra lukt- och smaksinne som ogravid också. Fast nu smakar allt äckligt!! Jag brukar dricka massor med te, men det smakar som att slicka på gamla kastruller nu, så det har jag slutat med. Jag försöker äta det som funkar för stunden, men det som har varit ok i tre dagar kan plötsligt kännas dö-äckligt.

Tidigare grav har jag bara ökat i vikt precis det som kan härledas till magen, dvs bebis, fostervatten, moderkaka, ökad blodmängd och bunden vätska i kroppen. Amningen bokstavligen suger ur mig och med yngsta sonen vägde jag strax över 46 kg precis innan han började med smakportioner. Jag är 159 cm och väger vanligen 52 kg så jag är ingen storis precis... Men barnen har alltid fötts stora och fina (4 kg) och ökat i vikt på amning enbart. Det är jag som försvinner

Hälsningar från soffan
  • Rindi
    3hjärtan skrev 2017-12-19 19:02:15 följande:

Usch skulle hållt käften och njutit den stunden det varade. Spytt ordentligt så jag tror jag ska kvävas vid ett par tillfällen ikväll. Så jäkla jobbigt

Haha, samma här! Jag tänkte skriva tidigare idag att jag tyckte att jag inte mådde så illa som jag borde i ett par dagar nu. Sen åkte jag och hämtade barnen. I skolans trapphus fick jag tvärstanna mitt i steget och djupandas, i kapprummet vända rygggen till och kväva två rejäla kväljningar och efter en evighetslång halvtimme hem rusade jag med jackan på in på toan hemma och spydde. Då hade jag ändå tagit medicin innan jag åkte för säkerhet skull
  • Rindi
    3hjärtan skrev 2017-12-22 06:14:42 följande:

Fler än jag som drömmer sjukt mkt och konstiga saker ???

Jag också Fast jag tror jag drömmer ganska livligt även som ogravid. I alla fall i perioder. Det kanske är hormonerna alltså?
  • Rindi

VUL idag med tickande hjärta, v 7+3 och fostret mätte ca 1,5 cm vilket stämmer med graviditetslängden. Nu ska jag läsa på ännu lite mer om de olika NIPT man kan göra (utökad mm) och boka tid för det samt nytt UL någon dag innan.

Svar på tråden 40+ med BF sommaren 2018