• Rindi

40+ med BF sommaren 2018

Hej! Plussade häromdagen (på ÄL+9, BIM nu på söndag 26/11) och har testat varje dag och strecket blir markant starkare för var dag. Var gravid i somras men slutade med MA som upptäcktes i v 10 men troligen avstannat precis efter v 6. Vi var på tidigt VUL och såg tickande hjärta, men icke... När jag jämför testerna fr i somras och nu ser jag att ökningen skedde mkt långsammare då. I morse, på ÄL+11 hade jag lika starkt streck som ÄL+16 i somras. Nu håller jag tummarna för att det också betyder att jag är rejält gravid. Dessvärre innebär det också att jag snart kommer att bli rejält illamående i sådant fall. Men hellre det än MF/MA.

Jag fyller 40 i april, har två barn (7 och 9) sedan tidigare och försöker nu få en liten med ny man (han har två barn på 9 och 12). Bf 6/8 enl beräkning, om allt går som det ska. Vilket jag verkligen önskar.

• Rindi
    Nikkis skrev 2017-11-21 07:10:27 följande:

Som jag trodde så hittades inget vid VUL igår. Hon såg att slemhinnan är tjockare som vid en graviditet så ville kolla igen om en vecka ifall det var tidigare än beräknat. Jag är dock helt säker på att det är ett missfall och när vi kom hem kom det ut en klump oxå.

Jag lämnar den här tråden och håller tummarna att det går bra för er andra.

Åh, nej, vad ledsamt! Hoppas på snabb återhämtning och att du snart kommer tillbaka till tråden. Den går väl att sträcka ut till hösten. Det verkar inte vara ett överflöd av trådar för barnlämgtande 40-plussare. Stor kram till dig!
  • Rindi
    U76 skrev 2017-11-20 15:56:40 följande:

Jag är 41 år gravid i v 14, jag har 3 barn sedan tidigare, de två yngsta med min sambo. Vi har precis gjort kub/ mupp test och fick 1:664 på DS och 1:20000 på trimoson. Vi funderar att gå vidare med Nipt, hur har ni andra resonerat?

//

Jag tänkte gå direkt på NIPT (om jag lyckas komma så långt, sist tog det slut i v 7) privat, för att man kan göra testet tidigare än KUB. Är inte ert resultat rätt ok då, med tanke på vår ålder? Jag har läst om flera med 1:2 och bred nackspalt som fått helt friska barn. Vad säger er läkare/barnmorska om resultatet?
  • Rindi
    Milou3 skrev 2017-11-28 14:03:57 följande:

Slänger in morgonens test från testlagret. Känns det "lagom starkt" för att vara på äl+12? Tänkte ta ett digitalt på bim!

Det ser bra ut tycker jag, det ser ut typ som mitt Man kan jämföra med mitt ÄL+12 fr i somras. Slutade ju med MA, men det visste jag inte då. Plus att det var första gången jag provade såna stickor. För tio år sen blev jag liksom supergravid och kräksig innan jag ens testat mig...

• Rindi
    Milou3 skrev 2017-11-28 20:30:14 följande:

Mår du illa nu?

Mår inte illa än, men när jag var kring 30 hade jag cykler på 28-35 dagar och tyckte inte att mensen var sen förrän runt dag 40 ungefär. Nu har jag ca 25-26 dgr. I somras kom första morgonspyan på CD 44 (ÄL+30). Nu vet jag att hormonerna var svagare då. Jag förväntar mig att det ska vara lugnt i ca en vecka till nu (är på ÄL+16, CD 30). Testade i morse och strecket var nästan lika starkt som kontrollstrecket.

På det stora hela mår jag bra :-/ Före BIM spände det och sved i tjejmagen varje dag. Sen slutade det vid BIM, någon dag senare fick jag mensvärk och blev nojig. Men testen ökar ju i styrka... Nu svider det lite igen men absolut inte hela tiden. Inga ömma bröst, inget illamående, inte trött. Magen sväller upp vid läggdags men det är allt. På morgonen är den platt igen.
  • Rindi

Jag bollar gärna funderingar på KUB/NIPT. Här i Sthlm är det svårt att få tider, tycker jag. Eller, i somras när det var semester var det svårt. Nu kommer jag vilja göra VUL i v8 (vårdens def på v8, dvs vårt v9). Jag fick tipset på gyn på Karolinska att vänta till v8 för det var säkrare. Vi gjorde VUL i v6 och såg ett tickande hjärta, så väldigt snopet att det i v10 konstaterades att graviditeten avstannat bara några dagar efter v6.

I alla fall, jag kommer att vara i v8 mellan jul och nyår! Typiskt dålig tajming igen.

NIPT kan man göra tidigast fr v10 (alltså v10+0). Det blir något lite säkrare resultat om man väntar ytterligare någon vecka. Man kan göra det flera v senare också.

KUB kan man göra blodprovet efter 9 fullgångna veckor men UL mellan v 11-14. Smidigast är kanske att ta blodprovet samtidigt?

Jag har förstått det som att NIPT analyserar några fler avvikelser och att man alltså har möjlighet att få svar några veckor tidigare än på KUB. Samt att resultatet kanske är säkrare? Mam måste förstås göra ett UL före NIPT för att bekräfta graviditetslängden och kontrollera att fostret fortfarande lever. Annars är det ju pengar i sjön... För nackdelen med NIPT är man man oftast får bekosta det själv och det kostar som en charterresa typ Runt 6000-9000 kr beroende på klinik (när jag kollade i somras, kan ha ändrats).

Jag funderar på att klämma in ett VUL i mellandagarna men vänta med NIPT till efter v10.

Kom gärna med mer fakta och tankar, ni andra!

• Rindi
    Sjuttiosjuan skrev 2017-12-04 20:00:54 följande:

Hej tjejer! Var på KUB idag och allt såg toppen ut! Vi har berättat för familjen nu och dom blev nästan gladare än vi haha:)

Nu är första milstolpen nådd!

Grattis, skönt!! Vilken vecka är du i (du har kanske skrivit det ovan men jag har glömt)?
  • Rindi

Första rejäla kväljningarna på morgonen idag. Vecka 5+0 och CD36. I somras när det blev MA kräktes jag första gången på CD 44. Med mina barn sedan tidigare har jag börjat kräkas ett par dagar efter positivt test, samt innan jag ens testat. Men jag hade längre cykler då och var mer avslappnad (var ju tio år yngre). Cykler på 28-35 dagar och började fundera över utebliven mens när det gått en vecka typ. Sedan i somras har jag medicin i badrumsskåpet redo. Mitt graviditetsillamående är inte att leka med. Kräkas tjugotalet gånger närsomhelst på dygnet i över 20 veckor och lite mer sporadiskt fram till förlossningen. Jag både hoppas och bävar nu, alltså.... Men medicin hjälper något, i alla fall. Får se hur det blir imorgon

• Rindi
    Milou3 skrev 2017-12-05 12:45:50 följande:

Blir nog kortvarig här :(

Känner mig inte alls lika gravid som i går och ena bröstet har slutat ömma nästan helt. Vaknade inte heller av illamående som jag känt lite svagt i någon vecka. Är bara i V.5 (4+4) men plussade redan äl+8!

Pallar inte ett till missfall!! Inget blod än och ingen jättevärk men molvärken som känts mer stretande i mitten av livmodern har tyvärr övergått till mer mensaktig känsla vid äggstockarna.

Håll tummarna för mig att allt är som det ska!

Jag har precis upplevt samma, är i princip helt symptomfri sedan BIM ungefär. Svidandet i livmodern klingade av och efter någon dag av inget alls fick jag som mensvärk. Panik! Tog test. Det var starkare än övriga. Inga ömmande bröst, inget illamående. Magen platt som en pannkaka (jag är smal). Idag är v5+0 och jag mådde illa för första gången på morgonen men det försvann direkt jag tog en macka. Jag är kanske lite svullen om magen på kvällarna men det är typ det enda.

Det betyder i och för sig inte att jag säker. Jag blir kanske också kortvarig här. Men jag ligger några dagar före dig och är fortfarande gravid och har inga symptom. Ska kanske ta ett test i em och se om det är starkare. Jag har inte köpt några digitala (för snål).

Jag håller tummarna för oss!!
  • Rindi
    Zora skrev 2017-12-05 13:19:57 följande:

Håller tummarna att det bara är en normal svacka i symptomen!!

Hur har du det med symptom? Du ligger ganska precis en vecka före mig, Väl? Jag velar fram och tillbaka om jag ska boka ett VUL (i mellandagarna). Hur har du tänkt göra med det?
Svar på tråden 40+ med BF sommaren 2018