• Jul2015

Kan min dotter ha autism? 17 månader

- Går på knäna & kryper (har tagit steg men går hellre på knäna) otrooooligt snabbt

- Pekar inte

- Kan inte nicka till ja och inte skaka på huvudet till nej

- Vill hon någonting låter hon högt mmmmm och tittar på mig att jag ska komma

- Vinkar ibland hejdå (oftast inte) och man måste be om det

- Kan klappa händer

- Väldigt framåt i sociala sammanhang, oblyg

- Väldigt aktiv, far runt som en virvelvind

- Lystrar till sitt namn (oftast ialf)

- Ej mammig & pappig

- Kan säga vissa ord (ifall man frågar) dock otydligt och inte alltid. Beror på hans humör. Anka, pappa, lampa = ampa, klocka = kocka stjärna = schhhna, blomma = bomma

- Har ett eget språk (mycket bababababa)

- Visar inte leksaker för oss men hittar hon en keps eller mössa vill hon sätta den på mitt huvud

- Slickar & sätter allt i munnen. Vet inte om det kliar eller om det är annat

- Inte petig i mat, äter princip allt man serverar

- Älskar slänga saker i golvet så att det låter högt.

- Älskar tv & sång

- Blir snabbt uttråkad och behöver mycket uppmärksamhet

- Väldigt missnöjd som bebis, även idag otroligt krävande

- Myser endast på eget villkor

- Vill vara med i allt vi gör, laga mat, sitta vid datorn, borsta tänder, äta. Sträcker upp armarna och vill komma upp, Kommer efter vart jag än går.

- Förstår en del: vill du ha vatten? Vill du ha välling? Vill du äta? Vill du ha banan? Vart är snuttis (söker efter den då) vart är nappen? Vill du bada? Ska vi gå på dagis? Vart är pappa, klocka, spegel, lampa? Pekar aldrig men tittar åt det hållet.

- Hon reagerar direkt på min röst när jag jämtar henne från förskola, kommer snabbt till mig och vill upp i famnen

- Älskar kramas med gosedjur och kramar sina klasskompisar ibland

- Klarar ej utan sin snuttis

Jag har haft konstig magkänsla från tidig ålder att hon är sen (ev har autism??)

Men ingen runtomkring reagerar överhuvudtaget, inte flickans pappa & inte min mamma som är utbildad förskollärare.

Vad tror ni?

Hon har aldrig radat upp saker, inga enformiga lekar, bra ögonkontakt (dock överaktiv så det blir inte så långvarigt) men upplever ändå hon som sen jämfört med jämnåriga barn. Andra barn är med på ett annat sätt. Min flicka är överallt och ingenstans så har svårt att hitta samspel med henne.

Har till och med pratat med dom på förskolan och dom ser inga konstigheter...

Hur tydligt märks det om ett barn har autism i 17 månaders ålder?

• Svar på tråden Kan min dotter ha autism? 17 månader
  • Snuttis2

Låter normal tycker jag, autism är främst svårigheter i socialt samspel något du inte beskriver!

• monfly

Nej det låter inte som det. Mitt barn har autism vilket innebär svårighet med socialt samspel, inget delat intresse, ingen ögonkontakt, inget intresse av att leka med andra barn, pekar inte, följer inte med blicken dit ngn pekar, ingen följsamhet alls, fastnar i ett beteende, tyckte om hjul som snurrade, inte intresserad av vanliga leksaker, lyssnade INTE till sitt namn, verkar höra dåligt, ord som kom och sedan försvann m.m. Det jag beskrivit är väldigt typiskt vid autism. Som du beskrivit tycker jag låter som ett normalt barn i den åldern så du behöver nog knappast vara orolig. ????

• monfly

Blev ngra frågetecken på slutet som inte skulle vara där, skulle vara en smiley.. Sorry!

• Pappaknut1985

Låter som vilket barn som helst som är 17 månader?... saker som sticker ut behöver man inte tänka på som föräldrar då alla barn är olika. förskolan och bvc som någon tidigare nämnde reagerar isåfall och kommer ta upp en sådan sak ifall det skulle vara aktuellt.

• palmdotter

Du verkar vara väldigt orolig för din dotter och orolig över att ingen annan runt om dig upplever det du upplever.

Du undrar om din dotter har autism, och du undrar hur tydligt man kan se drag av autism hos små barn. Först undrar jag om dessa frågor är något du har lyft med BVC? Det borde var 18-månaders kontroll snart, hur gick den? Just den kontrollen är till för att se om barnet utvecklas som det ska. Här är en länk till vad ett barn på 18 månader ungefär förväntas klara av på kontrollen: www.rikshandboken-bhv.se/Texter/Uppfoljning-barnets-utveckling/Utvecklingsbedomning-18-manader/

Autism hos så små barn kan svårt att märka, men det brukar tidigt vara problem att få kontakt med barn i autismspektrat, att få dem att titta på det man vill att de ska titta på, eller att lyssna på sitt namn. De brukar inte heller visa saker eller på andra sätt visa att de förstår att man vill få kontakt eller att de själva vill ha det med dig. Vissa beskriver det som att det är en vägg mellan dem och barnet med autism.

Oftast brukar omgivningen reagera på att barnet utvecklas på ett annorlunda sätt än vad man kan vänta sig, till exempel kan barnet ha ett annorlunda sätt att röra sig på än vad andra barn har eller ha udda reaktioner på beröring och temperaturer. De brukar inte heller vilja leka egna låtsaslekar för sig själva.

Du beskrev inga sådana drag hos din dotter. Jag tror att du ska se det som något väldigt positivt att andra omkring dig inte har reagerat, även om det också kan upplevas frustrerande. Här finns mer information om hur autism hos barn under tre kan uppträda: habilitering.se/om-autism/autism/tidiga-tecken-pa-autism

Det kan vara bra för dig att veta att diagnos oftast ställs på barn när de är ca 4 år, och att det inte finns några verktyg för att ställa diagnos innan 24 månader.

Det är viktigt att komma ihåg att barns utveckling är väldigt individuell, och att varje barn kan komma till nya utvecklingssteg olika snabbt. Det viktigaste är att du pratar om din oro med BVC, och tar upp vad du känner inte stämmer. Om de märker något så kommer de att hålla extra koll på din dotter.

Svar på tråden Kan min dotter ha autism? 17 månader