• Anonym191

Sammandragningar v.25?

Är gravid i v.25 med första barnet, och har de senaste dagarna börjat känna att magen drar ihop sig, det gör inte ont alls oftast, men känns lite obehagligt ibland. Trycker man på magen är den stenhård men mjuknar igen efter någon minut. Detta kan komma med några minuters mellanrum då och då under dagen. Efter att magen mjuknar igen brukar lillan där inne börja sparka runt hejvilt så det rör sig massor utanpå magen en liten stund. Är detta något att oroa sig för eller är det "vanliga" sammandragningar? Är så nojig över att något ska gå fel..

• Svar på tråden Sammandragningar v.25?
  • Fiorenza

Inget att oroa sig för så länge de inte gör ont, det är ganska vanligt att det har börjat i vecka 25. Glad

• Anonym191

Ok, tack! Då kan jag sluta noja förhoppningsvis haha, är ju oerfaren och kanske överanalyserar allt haha kändes konstigt att det händer så ofta bara.. kanske blir trångt för henne där inne och att det är därför hon blir helt vild efter, inte vet jag tack för svar!

• Fiorenza

Jag förstår dig helt och hållet, det är mycket som känns nytt (och ibland väldigt konstigt) första graviditeten. Mina sammandragningar började runt halvtid med första barnet, nu med andra har de inte kommit igång än i vecka 28. Prova att sätta dig ner och vila en liten stund när det händer så brukar det släppa. Det blir säkert obekvämt för bebisen just när det håller på, men det är helt naturligt och bara livmodern som tränar inför förlossningen.

• Nessie84

Jag hade också så från vecka 23 och trodde det var normala sammandragningar (väntar barn nr3). Men dessa kom allt mer ofta efter någon vecka, då även i vila. Fick lämna en urinodling på MVC som visade på urinvägsinfektion orsakad av GBS. Hade inga symtom mer än sammandragningar, fick äta antibiotika och ska nu även få antibiotika i samband med förlossningen. GBS kan leda till att förlossningen startar för tidigt. Jag skulle prata med Bm om jag var du och be att få lämna urinodling.

Svar på tråden Sammandragningar v.25?