• M1rella

Vägra urinprov inom psykiatrin?

Anonym (Sara) skrev 2017-11-03 13:59:37 följande:

Hur kommer det sig att de som man vet är aktiva missbrukare får både terapi och mediciner? (Dock inte narkotika klassade)

Vad händer om en person vägrar urinprov? Låter ni dem dö då?

För att man genom ett urinprov har kunnat fastställa att de har ett missbruk, de har mottar och fått behandling mot missbruket och då kunnat få vidare behandling med exempel andra läkemedel och ev terpi.
  • M1rella
    Anonym (Sara) skrev 2017-11-03 14:01:47 följande:

Du sa själv att man inte kan ge de som vägrar ett urinprov medicin eftersom de kan missbruka. TS har en depression och den vanligaste medicinen mot det är SSRI, så hur många missbrukar SSRI? Varifrån har du fått att de flesta inom psykiatrin tar narkotika klassade läkemedel?

Om man har nekat urinprov är det stor risk att man missbrukar. Att då gå vidare med läkemedelsbehandling kan i värsta fall leda till överdos. Anledning att man har övervakat urinprov som rutin är för att kunna undgå att man ger patientens överdos

Finns nog knappast någon som missbrukar ssri, men det finns betydligt mer folk som missbrukar narkotiska preparat för att de ex har en outredd depression. Att låta de får annan läkemedelsbehandling med ex ssri preparat och ev terapi ger ingen mening då ssri tillsammans med narkotiska preparat gör mer skada än nytta.

Måna med psykiatriska utredda diagnoser tar till narkotiska preparat eller alkohol i syfte att självmedicinerat eftersom preparateb och ev alkohol får dem att må känna sig bra igjen ett kort tag.

Vad ärndu inte förstår?
  • M1rella
    Anonym (Sara) skrev 2017-11-03 14:48:35 följande:

En källa på att många inom akutpsykiatrin tar ett urinprov tack!

Källa på hur vanligt missbruk är bland Aspergers och depression, tack!

Nu är det inte så, men tror du inte det är lite kallt att låta en person dö för att den kanske har ett missbruk och kanske inte? Tycker du missbrukare ska dö och att man ska solla bort dem på psykiatrin av alla ställen?Varför behandlar man aktiva missbrukare isåfall? Man ger både medicin och terapi innan de tagit itu med sitt missbruk, varför gör man så?Varför skriver man ut SSRI till aktiva missbrukare om det inte är någon idé?

Jag förstår inte mycket av det du skriver, men du borde bli författare för fantasi har du.

Du får läsa på i de olika landstingen vad som gäller.

Aktiva missbrukare behandlas för och främst för sitt missbruk, Och då genom bla medicin och terapi.

När man kommit ifrån missbruket kan man starta upp med ev ssri preparat.

Låta någon dö? Vart har jag påstått att man låter folk dö?

Återigjen; vad det du inte förstår?
  • M1rella
    Anonym (Sara) skrev 2017-11-03 14:48:35 följande:

En källa på att många inom akutpsykiatrin tar ett urinprov tack!

Källa på hur vanligt missbruk är bland Aspergers och depression, tack!

Nu är det inte så, men tror du inte det är lite kallt att låta en person dö för att den kanske har ett missbruk och kanske inte? Tycker du missbrukare ska dö och att man ska solla bort dem på psykiatrin av alla ställen?Varför behandlar man aktiva missbrukare isåfall? Man ger både medicin och terapi innan de tagit itu med sitt missbruk, varför gör man så?Varför skriver man ut SSRI till aktiva missbrukare om det inte är någon idé?

Jag förstår inte mycket av det du skriver, men du borde bli författare för fantasi har du.

Alla patienter har rätt att tacka nej till vård men då har de också fått information om konsekvenserna och får då stå för detta.

Ex cancer patienter har rätt att tacka nej till vård i form av cellgift etc men då vet de också att de faktiskt kan dö utan vård.
  • M1rella
    Anonym (Sara) skrev 2017-11-03 15:23:44 följande:

Du säger ju själv att personer som vägrar urinprov inte får någon vård och får klara sig bäst de vill. Med andra ord får de dö om de är tillräckligt sjuka.

Varför ska urinprov tas i dörren på akutmottagningarna om alla får vård ändå? Och varför får missbrukare SSRI preparat?

Det jag inte förstår är varför du varken svarar på mina frågor eller kan visa källor.

Folk som vägrar urinprov gör detta då de vet att det kommer att ge ett positivt utslag då vill inte erkänna för sig själva eller vården att de har ett missbruk. Det är inte beredda eller mogna för att göra något åt missbruket eller få hjälp mot detta. De är oftast heller inte beredda att få hjälp mot den sjukdomen som gör att se engång har startat missbruket.

Nu pratar vi om psykiatriska akutmottagningar, inte vanliga akutmottagningen. Psykiatriska akutmottagningar har högre säkerhet och kräver mer av patienten för att de ska släppas in på akuten, därför får man göra övervakat urinprov.

Missbrukar man narkotika eller akolhol får man ytterst sällan börja med behandling av ssri preparat. Endel ssri preparat fungerar dårligt med bla alkohol och narkotiska preparat.

Jag har svarat på dina frågor massor av gånger. Det är du som inte förstår eller vill förstå svaren.
  • M1rella
    Anonym (Sara) skrev 2017-11-03 15:23:44 följande:

Du säger ju själv att personer som vägrar urinprov inte får någon vård och får klara sig bäst de vill. Med andra ord får de dö om de är tillräckligt sjuka.

Varför ska urinprov tas i dörren på akutmottagningarna om alla får vård ändå? Och varför får missbrukare SSRI preparat?

Det jag inte förstår är varför du varken svarar på mina frågor eller kan visa källor.

Om de inte vill ta emot hjälp och behandling och det inte finns grundlag för LPT beslut så ja, då kan de hända att de dör pga fortsatt missbruk.
  • M1rella
    Anonym (snurr i bollen) skrev 2017-11-03 16:21:00 följande:

M1rella, förstår du vad som menas med samtycke?

Jag vet vad som menas med samtycke. Behandlingar/udersökningar/utredningar utan samtycke görs endast under LPT.
  • M1rella
    Anonym (Olika) skrev 2017-11-03 17:26:06 följande:

Vilken generalisering. Som tidigare nämnt kommer jag antagligen inte gå med på fler övervakade urinprov, det är för min egen skull, för att behandlingen inte är värd kränkningen att dra av mig trosorna och pissa under bevakning. Blodprov har jag inga problem med, venöst kan de få kolla varenda drog som finns om de vill. Vet att jag inte är ensam om den inställningen.

Alla droger går inte att se genom blodprover... Därav övervakat urinprov.
  • M1rella
    Anonym (Olika) skrev 2017-11-03 20:18:42 följande:

Men du förstår skillnaden för patienten, hoppas jag. D.v.s. att metoden i sig kan vara enda skälet till att patienten hellre avstår från behandling.

Det är inte jag som bestämmer.
  • M1rella
    Anonym (Olika) skrev 2017-11-03 21:02:37 följande:

Naturligtvis inte. Däremot är du som tvärsäkert påstår att de som hellre avstår från behandling gör detta för att dölja sitt narkotikabruk.

Många som nekar till övervakat urinprov döljer något, vanligen missbruk pga självmedicinering..
  • M1rella
    Anonym (Bibbi) skrev 2017-11-03 21:36:47 följande:

Man tar inte övervakade urinprov för att screena för graviditet på vc så sna exempel är ju inte relevanta över huvudtaget.

Inte övervakat rutin nej, utan bara om det finns misstanke om missbrukar eller ex läkemedelsprov vid psykisk sjukdom där det kan fuskas. Eller drogtestning. Det dock rutin med urinprov vid bla misstanke om graviditet och vid buk. Även på vanliga akuten.
  • M1rella
    Anonym (snurr i bollen) skrev 2017-11-03 21:58:42 följande:

Men förstår du vad som menas med "samtycke"? Rent generellt?

Ja, jag förstår och vet vad som menas med samtycke. Gör du?
  • M1rella
    Anonym (snurr i bollen) skrev 2017-11-03 22:02:46 följande:

Absolut. Vill du beskriva vad det innebär för dig? Jag kan gärna berätta min tolkning av det om du inte har någon egen.

Berätta di vad du tror det innebär. Jag vet vad det innebär enligt lagen men är alltid intressant att höra ändras tolkningarna.
  • M1rella
    Anonym (Olika) skrev 2017-11-03 22:04:35 följande:

En som missbrukar men inte vill erkänna detta nekar såklart, däremot är långt från alla som nekar missbrukare.

Majoriteten som nekar har något att dölja.
  • M1rella
    Anonym (snurr i bollen) skrev 2017-11-03 22:02:46 följande:

Absolut. Vill du beskriva vad det innebär för dig? Jag kan gärna berätta min tolkning av det om du inte har någon egen.

Tror du att övervakat urinprov görs mot någon samtycke? En person som har samtyckekompetans och inte är under LPT
  • M1rella
    Anonym (Olika) skrev 2017-11-03 22:25:10 följande:

Långt från alla med andra ord. Vad glädjande

Majoriteten är mer än hälften....
  • M1rella
    Anonym (snurr i bollen) skrev 2017-11-03 22:29:22 följande:

Med tanke på hur du skriver tror jag inte du aldrig ens reflekterat över vad det innebär.

Samtycke innebär att av egen fri vilja gå med på någons önskemål. Grundantagandet är att alla äger sin egen kropp, sina egna tankar och sina ägodelar och att det är gränslöst att beröra någon utan tillstånd, att ta någons ägodelar utan tillstånd eller på något annat sätt kränka det som är någon annans.

Samtycke förutsätter fri vilja. Utan fri vilja finns inte utrymme för samtycke. Som exempel på det kan vara att man inte kan samtycka till någonting under exempelvis pistolhot. Man kan gå med på saker och ting under hot men det är inte det samma som att man samtycker till det.

Patienter kan gå med på både det ena och andra om vårdgivaren "hotar". Problemet med dessa "hot" är att samtycke per definition omöjliggörs. Och om samtycke per definition inte är möjligt så är vården inte längre i enlighet med varken god medicinsk etik eller HSL (som tydligt framhäver redan i de första paragraferna att all sjukvård ska ske i samtycke med patienten).

Förstår du alls vad jag menar?

Bara för att man råkar göra på ett visst sätt på din arbetsplats innebär inte per automatik att det är i enlighet med lagen, god medicinsk etik eller ens bra.

Jag förstår vad du menar och jag vet också vad lagen skriver. Inga urinprov vare sig övervakade eller inte görs utan samtycke av patienten. Vägrar patienten så vägrar denna och inte prov kan tas. Ändå gången ett prov kan tas utan samtycke är vid LPT (lagen om psykiatrisk tvångsvård) eller om man är icke samtyckekompetent (ovanligt dock).

Förekommer inga hot inom vården för att få till undersökningarna.

Jag jobbar inom två och ashi och vi tar urinprover bla vid misstanke om urinvägsinflamation.
  • M1rella
    Anonym (snurr i bollen) skrev 2017-11-03 23:02:20 följande:

Lite förenklat så är krav på övervakat urinprov för att få sjukvård per definition ett hot.

Och vård utan samtycke är varken förenligt med hsl, god medicinsk etik eller för patientens bästa.

Visst blir det snurrigt i bollen?

Nej, det är inget hot eftersom du har rätt att tacka nej.

Enda gången man ger vård utan samtycke är när man vårdas med LPT.

Är patienten medvetslös hämtas samtycke från närmsta angörig.

Inte det minsta snurrigt när man vet hur det går till. För dig är det säkert snurrigt, men du vet ju inte hur det är till. Och förtpr ju inte lär du får allt förklarar för dig otaliga gånger.
  • M1rella
    Anonym (Olika) skrev 2017-11-03 23:03:58 följande:

Hälften är en rejäl bit från alla.

Hade det varit alla så hade man inte värt några urinprov och många hade då inte fått behandling vilket hade medfört att det hade varit mycket mera instabila patienter med utredda npf-diagnoser och depressioner i Sverige.
  • M1rella
    Anonym (Sara) skrev 2017-11-04 01:01:52 följande:

Alla fungerar inte som dig, jag skulle inte ha gjort ett urinprov det första jag gjorde och jag har inget missbruk. Ts har inget missbruk heller och hon känner som mig.

En psykakuten fungerar ungefär som akuten och man får inte göra ett övervakat urinprov där, du kan själv ringa och fråga. Ett urinprov skulle dessutom vara värdelöst, ska patienten stå två veckor vid dörren och vänta?

Missbrukar någon pga psykisk ohälsa måste man ofta ta tag i grundproblemet för att personen ska klara av att avsluta sitt missbruk det gör man med mediciner och terapi.

Det här är första inlägget där du svarar på mina frågor. Allt utom att du tror att man hellre ser folk dö än att ge dem hjälp. Och jag har fortfarande inte fått några källor.

Jo, många psykiatriska akutmottagningar har som rutin att ta övervakade urinprover innan de släpper in folk. Ett urinprov tar max 2min att få svar på och jag för de flesta patienterna kan sitta i ett väntrum och vänta två minuter. Så nej, ett urinprov är inte på minsta sätt värdelöst.

Det första man måste gör är att behandla missbruket och varför det är så har jag redan förklarar för dig.

Personligen har jag inga problem med att avge övervakat urinprov, men så har jag inget att dölja heller.
Svar på tråden Vägra urinprov inom psykiatrin?